voor een spel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
de bongerd

voor een spel

Bericht door de bongerd »

hoi wo2

Hoe heten de dictator die in italië aan de macht was?? :?

Door welke landen werd polen aan gevallen?? :?

Wie wees Hitler als schuldigen voor de problemen in het land aan?? :?

met vriendelijke groet groep 7
robbert A

Re: voor een spel

Bericht door robbert A »

hallo groep 7

allereerst moet ik zeggen dat jullie een mooi onderwerp hebben uitgekozen om het er over te hebben.
de dictator van italie was Benito Mussolini
een foto van hem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... solini.jpg

Polen werd veroverd door Duitsland, ik dacht dat de Sovjet Unie de helft van Polen had en duitsland de andere helft.
ik kan fout zitten..

de derde vraag is meer naar de bekende weg gevraagd.....
als jullie nou gewoon op google/wikipedia gaan kijken, jullie een berg aan informatie zullen aantreffen :yes: :wink:
maar niettemin zal ik hem wel beantwoorden.
hitler gaf de joden de schuld, zij waren immers voor de grootste deel bankiers en winkeliers en hadden dus veel geld.
daarom hadden de duitser het volgens hem zo slecht...die hadden geen geld en de joden wel..
zij werden later opgesloten in concentratiecampen samen met de homo's, zigeuners, invaliden, mogolen ook (dacht ik)

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :wink:

maar 1 ding staat hier centraal, voordat jullie vragen gaan stellen, ga dan eerst op internet of in de bibliotheek kijken, jullie ouders zullen het ook wel weten.
en als jullie het dan nog steeds weten, kunnen jullie het vragen.
meteen vragen is wel het simpelst, maar jullie leren er niet van.
als jullie op de middelbare school zitten, moeten jullie meer de dignen zelf doen, zelfs op de opleiding daarna kan je het niet zo meer vragen, je moet het eerst zelf doen en dan pas bij andere vragen stellen.


groeten
Robbert

(ps.
jullie hoeven niet voor elke vraag een nieuwe topic aante maken :wink: )
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: voor een spel

Bericht door PPL »

robbert A schreef:Polen werd veroverd door Duitsland, ik dacht dat de Sovjet Unie de helft van Polen had en duitsland de andere helft.
ik kan fout zitten..
Correct hoor.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: voor een spel

Bericht door coco »

goed uitgelegd :wink: kzou zeggen wordt ook lid? of je bent het al? (sorry dan)

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: voor een spel

Bericht door rutger »

de bongerd schreef:hoi wo2

Door welke landen werd polen aan gevallen?? :?
Zie molotov ribbentroppact voor verdere informatie
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
de bongerd

Re: voor een spel

Bericht door de bongerd »

Hoi robbert

heel erg bedankt voor je info we hebben er heel veel aan gehad. _/-\o_ _/-\o_
van heel groep 7 heel erg bedankt.

mvg groep 7
de Bongerd

Re: voor een spel

Bericht door de Bongerd »

hallo

wij zijn met een spel bezig (zoals julie al wisten)
Wij hebben nog wat vragen

1 Wat was het grootdte land dat Hitler helemaal had veroverd?
2 Hoeveel kostte het om een atoombom te maken?
3 Welk geloof had Hitler?
4 Wat was Hitler's hobby?
5 Hoe Heette Hitler's kinderen?

groet De Bongerd
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: voor een spel

Bericht door coco »

1 frankrijk denk ik?
2 lang
3 katholiek
4 schilderen
5 het is niet zeker dat hij kinderen heeft. gehad

mvg,

Coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Re: voor een spel

Bericht door Wouter »

Het grootste land dat Hitler in zijn geheel heeft veroverd, was Polen. Polen was vroeger een heel stuk groter dan dat het nu is, en ongeveer 40% van Frankrijk, viel nadat het door de Duitsers veroverd was nog onder het Vichy regime, een regime onder de Franse veldmaarschalk Petain, dat een bondgenoot werd van Duitsland. Het grootste stuk land dat Hitler heeft veroverd met zijn legers was in Rusland. Hitler zat met zijn legers aan de rand van Moskou, waar hij, net als Napoleon zo'n 200 jaar eerder, door de invallende winter teruggedreven werd.

Voor het maken van een atoombom is ontzettend veel geld en tijd nodig. Maar wat nog belangrijker is, zijn grote hoeveelheden Uranium en Plutonium. 2 Stoffen die erg moeilijk te verkrijgen zijn. De Duitsers werkten, net als de Amerikanen ook aan een atoombom project. Pas toen de Amerikanen hun onderzoeksbases innamen bleek hoe ver de Duitsers al waren. Het had niet veel gescheeld, of het was Hitler geweest die een atoombom als eerste had kunnen inzetten.

Hitler is danwel Rooms Katholiek opgevoed, maar nadat hij uit huis is gegaan is hij nooit naar een bijeenkomst geweest in de kerk. Ook stond hij kritisch tegenover het traditionele, het 'oude' Christendom.

Het is waar dat Hitler vroeger graag schilder wou worden. Maar nadat hij was afgewezen voor de kunstacademie, ging hij steeds minder en minder schilderen, en zich meer en meer toeleggen op zijn politieke loopbaan.

Het is bijna zeker dat Hitler geen kinderen heeft. Maar er zijn geruchten dat dit toch zo is. Wat hierachter de waarheid is, zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Laatst gewijzigd door Wouter op 14 mar 2008, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: voor een spel

Bericht door Arachnide »

Niet zoveel toe te voegen aan de informatie van Wouter! :)
de Bongerd schreef:3 Welk geloof had Hitler?
Hitler kreeg een katholieke opvoeding vanuit huis uit, en zong in het katholieke (kinder)kerkkoor te Braunnau am Inn.
Of hij vond het heel mooi klinken, één van de twee.
In zijn bekende boek mein kampf keert hij zich echter af van het Christendom. Ik denk dat Adolf Hitler ook wel het e.e.a. heeft opgehad met de oude, Germaanse mythelogie maar tegelijkertijd ook dermate nuchter was om hier niet 100% in te geloven (in tegenstelling tot bijv. Heinrich Himmler).
4 Wat was Hitler's hobby?
Adolf Hitler hield in z'n jeugd/studentenperiode van opera, en ging hier dan ook geregeld naartoe. Ook wilde hij schilder worden, maar werd niet toegelaten op de accademie. Een andere bezigheid van Adolf Hitler was echter wel uren achtereen fantaseren over het 'nieuwe Duitschland', dat na de overwinning zou ontstaan. Dit deed hij d.m.v. architekturische maquettes, daar architektuur ook iets was wat Adolf Hitler erg veel bezighield.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: voor een spel

Bericht door Robbert A »

coco schreef:goed uitgelegd :wink: kzou zeggen wordt ook lid? of je bent het al? (sorry dan)
thanks, net lid geworden :wink:
heel erg bedankt voor je info we hebben er heel veel aan gehad. _/-\o_ _/-\o_
van heel groep 7 heel erg bedankt.
groep 7,
geen probleem, ik vind het wel leuk om anderen te helpen :wink:

o ja
nog een andere hobby van Hitler was wandelen in de bergen samen met de honden, dit deed hij erg graag.
hij had een huis in de bergen staan waar hij regelmatig op ''vakantie'' ging.

die atoombom, dit is ook een appart verhaal.
ergens in zweden of finland stond een zwaarwater fabriek van de duitsers.
zwaarwater is zoals de naam al zegt, zwaarder dan water maar in kleur verschilt het niets met gewoon water.
dankzij het plaatselijke verzet in finland/ zweden is er een gigantische scheepslading zwaar water onderschept en het schip met het zwaarwater gezonken, overgens dit ligt nog steeds op de bodem met nog aardig wat zwaarwater...
als het verzet dit niet had onderschept, hadden de duitsers veel eerder een atoom bom gehad....

groeten
robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: voor een spel

Bericht door coco »

Arachnide schreef:Niet zoveel toe te voegen aan de informatie van Wouter! :)
de Bongerd schreef:3 Welk geloof had Hitler?
Hitler kreeg een katholieke opvoeding vanuit huis uit, en zong in het katholieke (kinder)kerkkoor te Braunnau am Inn.
Of hij vond het heel mooi klinken, één van de twee.
In zijn bekende boek mein kampf keert hij zich echter af van het Christendom. Ik denk dat Adolf Hitler ook wel het e.e.a. heeft opgehad met de oude, Germaanse mythelogie maar tegelijkertijd ook dermate nuchter was om hier niet 100% in te geloven (in tegenstelling tot bijv. Heinrich Himmler).
In een kerk in München dacht ik werdt elke week gebeden voor hitler, waarin meestal god werdt bedankt dat hitler een katholiek was en geen ketter :wink:

Robbert A Welkom 8)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: voor een spel

Bericht door Robbert A »

alsjeblieft coco noem me gewoon Robbert, dit is ook voor de anderen :wink:
nu lijk ik zo'n oude zak :D nee geintje :mrgreen:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: voor een spel

Bericht door Jim »

Robbert A schreef:die atoombom, dit is ook een appart verhaal.
ergens in zweden of finland stond een zwaarwater fabriek van de duitsers.
zwaarwater is zoals de naam al zegt, zwaarder dan water maar in kleur verschilt het niets met gewoon water.
dankzij het plaatselijke verzet in finland/ zweden is er een gigantische scheepslading zwaar water onderschept en het schip met het zwaarwater gezonken, overgens dit ligt nog steeds op de bodem met nog aardig wat zwaarwater...
als het verzet dit niet had onderschept, hadden de duitsers veel eerder een atoom bom gehad....
Zweden was neutraal Finland was een bondgenoot van Duitsland dus anti-Duitse verzetsgroepen zullen er niet zijn geweest. Was in Noorwegen. Na de mislukte Britse operatie Freshman. (November 1942, Sabotage poging door twee groepen airborne engineer in zweefvliegtuigen.) Hebben Noorse agenten een succesvolle sabotage actie ondernomen tegen de fabriek met zwaar water. (februari 1943) De Duitsers besloten om de resterende vooraden naar Duitsland te brengen. Na een mislukt bombardement door de Amerikaanse luchtmacht (november 1943) Een Noorse verzetsgroep heeft de veerboot waar de vaten op vervoerd werden opgeblazen. (Februari 1944)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: voor een spel

Bericht door Robbert A »

Jim schreef: Zweden was neutraal Finland was een bondgenoot van Duitsland dus anti-Duitse verzetsgroepen zullen er niet zijn geweest. Was in Noorwegen. Na de mislukte Britse operatie Freshman. (November 1942, Sabotage poging door twee groepen airborne engineer in zweefvliegtuigen.) Hebben Noorse agenten een succesvolle sabotage actie ondernomen tegen de fabriek met zwaar water. (februari 1943) De Duitsers besloten om de resterende vooraden naar Duitsland te brengen. Na een mislukt bombardement door de Amerikaanse luchtmacht (november 1943) Een Noorse verzetsgroep heeft de veerboot waar de vaten op vervoerd werden opgeblazen. (Februari 1944)
hmm dan zat ik fout.
ik dacht dat het zo was gegaan...teminste, het is weer een tijd geleden dat ik het had gezien op tv.
nou ja, bedankt Jim voor het goede verhaal :wink:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Plaats reactie