voor een spel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: voor een spel

Bericht door PPL »

Welkom Robbert en bedankt voor je inbreng.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: voor een spel

Bericht door Robbert A »

thanks ppl.
ach de wo2 intreseert me vrij veel, dus ik weet aardig wat van de globale lijnen, soms gaat het er nog wat dieper er op in.
bijna al mijn info heb ik wel van Discovery Channel, films, documentares, en boeken.
maar van de materialen weet ik vrij weing, ik ben niet heel technisch ingesteld...
maar dit soort dingetje weet ik dus weer wel :)

on topic
volgens mij had hitler geen kinderen.
ik denk dat de mensen met de achter naam hitler toch broer/zus, nicht/neef is..als hij al broers of zussen heeft gehad...
Anders had hij wel kinderen, of hij was de laatste die die naam hitler droeg en aanhangers zijn naam hebben overgenomen...

groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Re: voor een spel

Bericht door Metal-Arvak »

Jim schreef:
Robbert A schreef:die atoombom, dit is ook een appart verhaal.
ergens in zweden of finland stond een zwaarwater fabriek van de duitsers.
zwaarwater is zoals de naam al zegt, zwaarder dan water maar in kleur verschilt het niets met gewoon water.
dankzij het plaatselijke verzet in finland/ zweden is er een gigantische scheepslading zwaar water onderschept en het schip met het zwaarwater gezonken, overgens dit ligt nog steeds op de bodem met nog aardig wat zwaarwater...
als het verzet dit niet had onderschept, hadden de duitsers veel eerder een atoom bom gehad....
Zweden was neutraal Finland was een bondgenoot van Duitsland dus anti-Duitse verzetsgroepen zullen er niet zijn geweest. Was in Noorwegen. Na de mislukte Britse operatie Freshman. (November 1942, Sabotage poging door twee groepen airborne engineer in zweefvliegtuigen.) Hebben Noorse agenten een succesvolle sabotage actie ondernomen tegen de fabriek met zwaar water. (februari 1943) De Duitsers besloten om de resterende vooraden naar Duitsland te brengen. Na een mislukt bombardement door de Amerikaanse luchtmacht (november 1943) Een Noorse verzetsgroep heeft de veerboot waar de vaten op vervoerd werden opgeblazen. (Februari 1944)
Hier schijnt ook een hele goede film over te zijn, genaamt: "the Heroes from...... " ( op die puntjes moet ook iets staan maar ik weet zo niet 1 2 3 welke dat was ik geloof dat het de naam was van het plaatsje waar het allemaal gebeurde).
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: voor een spel

Bericht door Joe_Liebgott »

Het was de waterkrachtcentrale van Vemork. (Ik ben daar net achter gekomen door mijn vakantie in Noorwegen)
Hier een link: http://www.visitvemork.com/ .
Als je op de knop van de winkel drukt dan zie je ook verschillende film die je kunt kopen, en een tip:druk op het engelse vlaggetje.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: voor een spel

Bericht door Jim »

Metal-Arvak schreef: Hier schijnt ook een hele goede film over te zijn, genaamt: "the Heroes from...... " ( op die puntjes moet ook iets staan maar ik weet zo niet 1 2 3 welke dat was ik geloof dat het de naam was van het plaatsje waar het allemaal gebeurde).
"Heroes of the Telemark" 1965 Is zoals veel films gebaseerd op. Dus niet 100% correct. De Noren zelf hebben na de oorlog ook een speelfilm/documentaire hierover gemaakt maar met de echte deelnemers. Is alleen maar in Noorwegen te zien geweest. Op tv zender discovery heeft Ray Mears een documantaire gemaakt genaamd "The real heroes of the Telemark".
Hierin zijn stukjes van die Noorse film te zien.

Maar we zijn momenteel meer als 100% van het topic afgedwaald. En die vragen van de topic stellers zijn inmiddels wel beantwoord. Dus nu zijn we aan het "babbelboxen".
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
de bongerd

Re: voor een spel

Bericht door de bongerd »

Hallo, hier zijn nog een paar vragen:

6 Hoe is Hitlers macht uiteen gevallen?
7 Wie waren er eigenlijk te sterk voor Duitsland?
8 Waarom is Anne Frank beroemd en geen andere Joden?
9 Hoeveel legers hadden de Duitsers?

Alvast bedankt
de bongerd
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: voor een spel

Bericht door Jim »

de bongerd schreef:Hallo, hier zijn nog een paar vragen:

6 Hoe is Hitlers macht uiteen gevallen?
7 Wie waren er eigenlijk te sterk voor Duitsland?
8 Waarom is Anne Frank beroemd en geen andere Joden?
9 Hoeveel legers hadden de Duitsers?

Alvast bedankt
de bongerd
6- Door de oorlog te verliezen
7- De gealieerden. De grootse / bekenste geallieerde landen Verenigde staten (Amerika) Canada, Australie, Groot-Brittannië, Sowjet-Unie. Zuid- Afrika. Een aantal geallieerde landen die bezet waren maar waarvan soldaten mee vochten. Frankrijk, België,Nederland, Polen, Tjecho-slowakije.
8- Anne Frank heeft een dagboek geschreven die in boekvorm uitgegeven is daardoor konden mensen met haar kennismaken en aangezien dit dagboek nu wereldwijd is uitgegeven is ze ook wereldwijd beroemd. Veel joodse dagboeken zijn niet of niet zo wereldwijd uitgegeven dus daarom zijn die schrijvers niet of minder bekend.
9- Geen idee. Maar blijkbaar minder als de geallieerden want ze hebben niet gewonnen. Naast hun eigen Duitse legers hadden ze ook beschiking over legers van bevriende landen en veel vrijwilligers uit landen die ze bezet hadden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: voor een spel

Bericht door Robbert A »

hey
dit zijn mooi vragen, is kijken of ik ze goed kan beantwoorden :wink:

6.
volgens mij doordat hij de oorlog verloor en een kogel door zijn hoofd schoot...
7.
dat waren, Rusland, Amerika, Engeland, Australie en canada.
deze vochten allemaal tegen de duitsers, en waren dus allemaal sterker.
8.
misschien door haar dagboek, en het verhaal wat zij schreef en hoe ze aan haar einde is gekomen
9.
nou aardig wat...
de duitsers vochten in Noordafrika, het Westfrond (frankrijk, belgie Nederland) oostfrond (rusland) Italie
en dan nog niet eens de soldaten die gestationeerd waren in de steden...
teveel om te tellen lijkt me :wink:

groeten
Robbert

edit
jim je bent me net voor :)
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: voor een spel

Bericht door coco »

@ vraag 6:
Doordat el alamein (ofzo) werdt verloren toen stalingrad toen d-day toen ardennen offensief hitler dacht dat zijn legers hem nog konden redden het was alleen al te laat, na gif te hebben ingenomen en een schot door zijn hoofd is hij (gelukkig) overleden.

@vraag 7: VS. (verenigde staten van amerika) Sovjet Unie (SU), GB (groot britanië dus niet alleen engeland, ook: schotland wales en ierland) en Australië

@vraag 8:

Door haar dagboek, er zijn er wel meerdere geschreven, maar ik denk dat het verraadt vlak voor de bevrijding ook heeft meegespeeld.

@ vraag 9 en @ jim:

kijk hoeveel legers is makelijk 3, wehrmacht, luftwaffe en kriegsmarine (deze 3 waren natuurlijk wel onderverdeeld in oa. ss sa sd enzo enzo enzo.), ik denk dat jullie groep 7 aka de bongerd bedoelen hoeveel eenheden/ hoeveel manschappen. dat is moeilijk na te gaan want van elk leger onderdeel had je weer meer eenheden ( bijv. 116 panzergrenadiers enz.). hoeveel manschappen is ook moeilijk te zeggen het 6de leger dat stalingrad aanviel in 1942 (operatie barbarrosa) telde al 3 MILJOEN manschappen.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: voor een spel

Bericht door Rednas »

kijk hoeveel legers is makelijk 3, wehrmacht, luftwaffe en kriegsmarine (deze 3 waren natuurlijk wel onderverdeeld in oa. ss sa sd enzo enzo enzo.)
Dit klopt niet, het is de Wehrmacht welke weer bestond uit de Heer (landleger), Luftwaffe en Kriegsmarine. Daarnaast had je de Waffen SS. De Waffen SS bestond uit bijna een miljoen soldaten, de Wehrmacht uit 8 miljoen (zo uit mijn hoofd).
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: voor een spel

Bericht door Veltro »

Jongens, jongens toch :zapped:

Als we niet eens weten wat een leger is, waar hebben we het dan over?
Sorry, maar moest het echt even kwijt.

In het Italiaanse systeem:

1: Leger Groep
2: LEGER
3: Leger Corps
4: Divisie of Brigade
5: Regiment
6: Battaljon
etc..

Voor het aantal Duitse legers: zoek naar een OOB van het Duitse leger.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: voor een spel

Bericht door Rednas »

Veltro schreef:Jongens, jongens toch :zapped:

Als we niet eens weten wat een leger is, waar hebben we het dan over?
Sorry, maar moest het echt even kwijt.

In het Italiaanse systeem:

1: Leger Groep
2: LEGER
3: Leger Corps
4: Divisie of Brigade
5: Regiment
6: Battaljon
etc..

Voor het aantal Duitse legers: zoek naar een OOB van het Duitse leger.

Veltro
Klopt, maar ik neem aan dat "groep 7" dit niet bedoelde, in Jip en Janneke taal is een leger iets anders dan een bepaalde eenheidgrootte.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: voor een spel

Bericht door coco »

de vraag is: hoeveel legers heeft duitsland...dat is dus 3 heeres-lw-km maar ik denk dat ze bedoelen hoeveel eenheiden waren er of hoeveel manschappen het woord leger is eing. een los begrip.

rednas neem me niet kwalijk kwa ss en heeres.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: voor een spel

Bericht door Veltro »

Dit is mijn laatste post in dit topic, vanwege het gebrek aan een serieuze instelling van de topicstarters (waar ik er helaas meer van zie). Niets ten nadele van de personen welke hen proberen te helpen, bewondering voor jullie doorzettingsvermogen!!

@Rednas & coco; legers draait ook niet om eenheidsgrote. Italiaans voorbeeld :) :
In Noord Afrika was gelegerd: Leger Groep "Noord Afrika" Deze Leger Groep bestond uit 2 legers, namelijk: het 5de Leger en het 10de Leger. Deze bestond weer uit..etc...

Tijdens haar intrede in WO2 had Italie het 1st Leger, het 2de Leger, het 3de Leger etc... In totaal had zij XX Legers.

Oftewel zoek een OOB van het Duitse leger op een bepaald tijdstip (want het aantal legers veranderd, daarom kan de vraag ook eigenlijk niet beantwoord worden!) en tel het aantal legers.
Dit is het enige juiste antwoord op de vraag. Whermacht is de overkoepelende term voor het militaire apparaat en Luftwaffe, Kriegsmarine, Heer etc. zijn onderdelen..geen legers.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: voor een spel

Bericht door Moengoman »

Robbert A schreef: die atoombom, dit is ook een appart verhaal.
ergens in zweden of finland stond een zwaarwater fabriek van de duitsers.
zwaarwater is zoals de naam al zegt, zwaarder dan water maar in kleur verschilt het niets met gewoon water.
dankzij het plaatselijke verzet in finland/ zweden is er een gigantische scheepslading zwaar water onderschept en het schip met het zwaarwater gezonken, overgens dit ligt nog steeds op de bodem met nog aardig wat zwaarwater...
als het verzet dit niet had onderschept, hadden de duitsers veel eerder een atoom bom gehad....

groeten
robbert
Dat is maar zeer de vraag. Toen Duitse laboratoriumgegevens in handen vielen van Amerikaanse geleerden waren die verbaasd hoe groot de Duitse achterstand was.
Merk op dat de atoombom een andere is dan de waterstofbom. Voor een atoombom is geen zwaar water nodig, maar uranium of plutonium. Deze werken met kernsplitsing, waarbij zware atomen uit elkaar vallen en een kettingreactie veroorzaken. De twee bommen van 1945 waren uraniumbommen.
Zwaar water wordt gebruikt in de waterstofbom. De eerste waterstofbom ontplofte pas in 1952 op de Marshalleilanden. Deze werken met kernfusie, waarbij twee atoomkernen samensmelten.
De geallieerde angst voor een Duitse nucleaire bom, van welke soort dan ook, was achteraf nauwelijks reëel.
Plaats reactie