Nazi executie squad? < hoe heette het ook alweer?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Banaan

Nazi executie squad? < hoe heette het ook alweer?

Bericht door Banaan »

d8 er net aan maar ben de naam vergeten :P

het was een apart executie-groep speciaal voor het ombrengen van joden in de regio van hongarije - tsjechie....

weet iemand mss nog hoe zulke groepen heetten?
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Ik vermoed dat jij de 'einsatzgruppe' bedoeld.

http://www.google.be/search?q=einsatzgr ... l=nl&meta=

Adrian.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Ordnungspolizei
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

Einsatzgruppen, inderdaad. Er waren er 4, A, B, C en D. De commandant van B, Otto Ohlendorf, heeft in Nuremberg tijdens het proces een duidelijke verklaring afgelegd over zijn werkzaamheden.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Interessant, zijn de transcripties daarvan beschikbaar?

*Start google op!
Gast

Bericht door Gast »

Adrian schreef:Ik vermoed dat jij de 'einsatzgruppe' bedoeld.

http://www.google.be/search?q=einsatzgr ... l=nl&meta=

Adrian.
ah ja bedankt ^^
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik lees nu een boek van Daniel Jonah Goldhagen "Hitlers gewillige beulen"
(engelse titel Hitlers willing executioners)
In dit boek komen een hoop zaken naar voren die afrekenen met het verhaal dat de WM niets met de moord op de joden te maken hadden
Het waren de Ordnungspolizei die de meeste moorde hebben begaan

dit boek is trouwens een gruwelijk boek maar wel een must voor ieder die intersse heeft voor wo2
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Anzac16 schreef:Het waren de Ordnungspolizei die de meeste moorde hebben begaan
Dit is wel erg generaliserend. Vergeet je hierbij niet dat de Einsatzgruppen onderdeel waren van het Haupamt Sicherheitspolizei en voor het grootste deel uit SS en SD soldaten bestonden. Polizei bataillons hadden ondersteunende functies ten opzichte van de Einsatzgruppen. Dit laat onverlet dat deze Politie-Bataillons zeker ook het nodige aantal mensen hebben uitgemoord.

Het gebruik van de term Ordnungspolizei is trouwens ook niet juist. Schutzpolizei en Mot.Gendarmerie eenheden hebben deelgenomen aan de moordacties. Deze zijn onderdeel van het Hauptamt Ordnungspolizei. Onder dit huaptamt vielen echter ook Feuerwehr, Feuerschutz, wasserschutz,......etc......etc
Om dus te zeggen dat de gehele Ordnungspolizei verantwoordelijk was klopt niet
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nou als ik het boek zo eens door lees zijn die lui er behoorlijk bij betrokken geweest
oke het is een mening van de schrijver maar hij heeft zijn boek geschreven op feiten
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

Anzac16 schreef:ik lees nu een boek van Daniel Jonah Goldhagen "Hitlers gewillige beulen"
(engelse titel Hitlers willing executioners)
In dit boek komen een hoop zaken naar voren die afrekenen met het verhaal dat de WM niets met de moord op de joden te maken hadden
Het waren de Ordnungspolizei die de meeste moorde hebben begaan

dit boek is trouwens een gruwelijk boek maar wel een must voor ieder die intersse heeft voor wo2
Eeew.. Goldhagen is de meest verfoeide schrijver van dit moment. De goede man heeft zijn conclusies genomen en vervolgens zijn gegevens aan zijn conclusies aangepast. Zie ook

Een volk staat terecht - Misleiding en bedrog bij Goldhagen door Norman G. Finkelstein en Ruth Bettina Birn (Amsterdam 1998), ISBN 90 5018 398 0

(Een hoogst noodzakelijke tegenstem om een tendentieus historicus te ontmaskeren en zijn bedriegelijke onderzoek te toetsen aan zijn wetenschappelijke kwaliteiten.)

Norman G. Finkelstein is historicus politicoloog en doceert aan Hunter College en New York University. In dit boek wijst hij met grote precisie op Goldhagen's misleidende betoog, op zijn schaamteloze verdraaiingen van historische bronnen en op een grote reeks van tegenstrijdigheden in zijn redeneringen

Ruth Bettina Brin is historica en expert op het gebied van SS en Duitse politie en is directeur van de Afdeling oorlogsmisdaden tegen de menselijkheid van het Canadese Ministerie van Justitie. Zij toont aan de hand van de Duitse archieven aan hoe systematisch de 'objectieve' geschiedschrijver Goldhagen de archiefstukken naar eigen believen interpreteert.

----

Ik heb het gelezen en ik moet zeggen dat ik meer overtuigd was door dit boek dan door Goldhagen (wiens boek ik eveneens in mijn bezit en gelezen heb).

Zie ook: http://www.normanfinkelstein.com/id26.htm
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Plaats reactie