vliegtuigbom

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

vliegtuigbom

Bericht door lux »

Ik ben op zoek naar de juiste plek waar een confrontatie is geweest tussen de hollanders en de Duitsers in ons dorp.
Tijdens het interviewen van de nog levende getuigen, kreeg ik van twee onafhankelijke bronnen hetzelfde verhaal te horen.
Er is tijdens de oorlog een bom? ingeslagen bij een boerderij. De schokgolf was eenzijdig gericht (bomen scheef, vliering ontzet) Er was een inslagkrater van +/- 4 tot 5 meter breed. Van de bom ( V1 volgens de verhalen) was niets meer over. Zelfs geen scherven te vinden.
Het meest opmerkelijk was dat niemand van de 30 mensen !!! in de boerderij en in de hooischuur gewond was of er zelf wakker van was geworden.

Kan het zo zijn, dat er een bom is ingeslagen in de klei/veengrond en niet is ontploft. Dan krijg je een grondverstoring eenzijdig die de bomen opzij kan drukken. De inslag is duidelijk minder hard dan bij een ontploffing. Dan zou er mogelijk nog een projectiel in de grond kunnen liggen.

Er is nooit onderzoek naar dit voorval geweest...
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: vliegtuigbom

Bericht door iknowdintoo »

Wanneer zou deze confrontatie zijn gebeurd? Van 10-15 mei '40 (dan kan het zoiezo geen V1 geweest zijn) of later in de oorlog?
Het lijkt me trouwens sterk dat de Duitsers een V1 in zouden zetten als korteafstandswapen (als dat überhaupt mogelijk is).
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vliegtuigbom

Bericht door coco »

Bij mijn opa in het dorp is er ook een gevallen, maare waar woon je dat zou wat handiger zijn voor het lokaliseren :P

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: vliegtuigbom

Bericht door lux »

Ik woon in Houten en de datum weet ik nog niet, maar volgende week ga ik een van de nog levende zonen interviewen.
Ik zal jullie via dit forum op de hoogte houde. Mischien heb ik later iemand nodig met een diepzoeker. Zelf heb ik (sinds kort) een M6, maar daar kan ik geen bom op een paar meter diep mee vinden :x .
By the way, heeft iemand ervaring met het gebruiken van een M6 als dieptezoeker. Ik heb ergens gelezen dat je door je MD een 20 tot 30 cm boven de grond te houden je alleen maar grote voorwerpen op grote diepte oppakt.
Maar wat is dan "diep". :?:
Plaats reactie