wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
darry

wo2

Bericht door darry »

Welke Europese landen waren niet in oorlog met Duitsland in de tweede wereldoorlog
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: wo2

Bericht door iknowdintoo »

Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Zwitzerland, Finland, Tjescho-Slowakije, Zweden, Spanje & Portugal. Deze kan ik me herrineren.
coco
Lid

Bericht door coco »

Sturmkreuz schreef:Zwitzerland, Finland, Tjescho-Slowakije, Zweden, Spanje & Portugal. Deze kan ik me herrineren.
tjecho slowakije was overgenomen dus die hebben wel gevochten met duitsland hoor....en finland dacht ik ook.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
iknowdintoo
Lid

Finland was een bondgenoot van Duitsland omdat die hun hielpen in de Winteroorlog tegen de Sovjet-Unie. Alles behalve neutraal dus.
Sturmkreuz
Lid

waren niet in oorlog met Duitsland

Sinds Tjescho-Slowakije door onderhandelingen is verkregen noem ik dit niet in oorlog. Ook is deze voor de oorlog verkregen.

Finland heeft toch nooit oorlog gevoerd tegen Duitsland.

Finland was Duitsland zijn bondgenoot tijdens de Winteroorlog tijdens de Grensconflict? Daarna heeft Finland ook vanuit het Noorden Rusland aangevallen om te voorkomen dat men kon ontsnappen, ik dacht dat de Finnen boven 'Leningrad' waren bij het '?meer' (dit meer hebben ze ook gebruikt om Leningrad te bevoorraden toen men met honderen vrachtwagens voeding enz. leverden nadien hebben ze een spoorlijn op het meer gelegt, ook toen deze begon te smelten wier door vrachtwagens bevoorraad tot het einde) dit was Duitsland zijn fout ook daar, men had wel alles afgesloten, maar het meer en een stukje wat nog in Rusland zijn bezit was was vrij, hierdoor hadden de Sovjets kans om te Leningrad te bevoorraden, de Luftwaffe probeerden deze vrachtwagens wel uit te schakelen maar dit lukte niet, ook konden de Duitse soldaten die rond het meer waren deze niet tegenhouden . Ik denk dat Auke 't verder weet en me bovendien kan verbeteren.
iknowdintoo
Lid

Sorry, verkeerd gelezen.
coco
Lid

Bericht door coco »

Tjecho-slowakije is echt wel voor gevochten hoor!
met paarden en kanonen dan wel maar is wel 'zwaar'' voor gevochten.
Sturmkreuz
Lid

In oorlog..
coco
Lid

Bericht door coco »

Sturmkreuz schreef:In oorlog..
ja oke in 1938 overgenomen dus niet echt in de oorlog daar heb je een punt..maar is wel voor gevochten :P
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Tsjechoslowakije: hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Inderdaad is het land in maart 1939 bezet zonder dat er één schot is gevallen. Maar van onderhandelingen mag men toch niet spreken; het was een illegale annexatie. President Hacha is ronduit gechanteerd om zijn handtekening te zetten. Zie Leonard Mosley's Spookachtige Vrede voor details.
Later vormde Benes een regering in ballingschap, die wel degelijk oorlog voerde tegen Duitsland. Aangezien de annexatie illegaal was, was de regering Benes erkend door de Geallieerden. In 1945 hebben de Tsjechen een opstand georganiseerd tegen de Duitsers; ze werden daarbij door Vlasov geholpen, de Russische overloper.

Finland heeft na de vrede met de Sovjet-Unie in 1944 nog een paar maanden oorlog moeten voeren tegen de nog aanwezige Duitse troepen. Tot regelrechte veldslagen is het niet gekomen, omdat de Duitsers terugtrokken mbv een verschroeide aarde strategie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laplandoorlog

Een ander voor de hand liggend land dat nooit in oorlog is geweest met Duitsland is Oostenrijk. Ook mis ik Hongarije. Roemenië en Italië zijn in 1944 en 1943 geswitcht.
Sturmkreuz
Lid

Noord-Italië was toch in Duitse handen gevallen?
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Sturmkreuz; Toen de Grote Fascistische Raad een motie indiende om bevoegdheden van Mussolini terug aan de Italiaanse koning te geven en deze werd goedgekeurd greep de koning deze gelegenheid aan om Mussolini te ontslaan als premier. Na zijn ontslag werd Mussolini gevangen gezet en de Fascistische Partij politiek buiten spel gezet.

De nieuwe regering welke was gevormd met goedkeuring van de koning bleef voor de schijn nog trouw aan de AS, maar onderhandelde ondertussen met de Geallieerden over vrede. Onder druk van de Geallieerden werd een overeenkomst gesloten en verklaarde het Koninkrijk Italie de oorlog aan Duitsland.

Echter niet alle Italianen waren het ermee eens dat Italie van kant wisselde. De Italianen welke trouw bleven aan de AS verplaatsen zich noordwaarts en maakten contact met de Duitsers. De anderen volgden hun koning en wettelijke regering zuidwaarts.

Italie was op dit moment enkel bezet gebied. In het noorden door de Duitsers en in het Zuiden door de Geallieerden. Na verloop van tijd erkenden de Geallieerden de Italianen in hun gebied als mede-strijders en werd dit gebied bekend als het Koninkrijk van het Zuiden. In het noorden werd de Duitse vazalstaat bekend onder de naam Salo Republiek opgericht onder leiding van de bevrijde Mussolini.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie