Uit een oude doos !

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ww2passion
Lid

Uit een oude doos !

Bericht door ww2passion »

Dat dacht ik enkele dagen geleden toen ik van een bevriende treinmachinist die goed ingepakte schoendoos mocht onvangen.
Hij had op z'n grootvaders rommelzolder opruimingsklussen gedaan en meer nog, de oude man was vroeger bij het Verzet geweest.
In een oude houten doos van een Nederlandse kaasfabriek zaten enkele even leuke als onbestemde dingen als stille getuigen van die tijd.
Gaande van allerlei metertjes die uit Duitse en geallieerde voertuigen werden gesleuteld, tot een Duits slotje (met sleuteltje, jawel !) en iets wat ik niet meteen ken.
Omdat er wellicht enkelen onder ons zijn die dit even leuk vinden als ik, deze post !

Hier zijn de foto's :
Uit een Duits vehikel gesloopt :
Afbeelding
Een vizier of iets dergelijks, geallieerd maar mij onbekend ! :
Afbeelding
Nog eens het vizier, bij het andere grote vraagteken, dat rode ding (???) :
Afbeelding
Het oh zo leuke Duitse slotje met sleutel :
Afbeelding
Het hele rommeltje bij elkaar, let op de prachtige oude kaaskist :
Afbeelding
En nog een keertje het onbekende ding, wat ooit "ergens" aan vast zat, en waarmee je door middel van een liertje iets kon bewerkstelligen, de vraag is wat dit in 's hemelsnaam mag zijn, let ook op het stempeltje met halfvergane vogeltje met hakenkruis :
Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie een bevrijdend antwoord voor mij ? Shoot friends ! Guy.
_/-\o_
JimK
Lid
Contacteer:

Re: Uit een oude doos !

Bericht door JimK »

Ik heb nooit een veldtelefoon uit elkaar gehaald. Maar volgens mij is dit rode ding de dyname uit een Duitse veldtelefoon.
Je wekt stroom op door de sling te draaien. Leuke aparte aanwinsten.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Het meest linkse metertje is een benzine en olie temperatuurmeter uit een vliegtuig oa gebruikt in een Me 109
Nemo Me Impune Lacessit
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Bericht door asjemenou »

mgschutze schreef:Ik heb nooit een veldtelefoon uit elkaar gehaald. Maar volgens mij is dit rode ding de dyname uit een Duitse veldtelefoon.
Je wekt stroom op door de sling te draaien. Leuke aparte aanwinsten.
Het "rode ding" is inderdaad een handgenerator uit een Duitse Feldfernsprecher FF33, zie; http://www.laud.no/ww2/telefon/index.htm . Bij vervoer van de veldtelefoon kan het slingertje van de handgenerator af worden gedraaid en bovenop de veldtelefoon worden opgeborgen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ww2passion
Lid

Bericht door ww2passion »

Jongens ik wil jullie even bedanken voor jullie bevrijdende antwoorden ! G.
Plaats reactie