ontbinding SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jelmerr

ontbinding SS

Bericht door Jelmerr »

hee,

ik heb een vraag over de ontbinding van de SS, er zijn vele verhalen over maar ik wil graag weten hoe het nou echt zat. ik vraag het hier omdat er op sites als wikipedia soms verkeerde dingen staan.

ik weet al dat Hitler op Generaal Steiner vertrouwde dat hij de russen zou breken (even snel gezegd), maar Steiner dit uiteindelijk overwoog en Hitler op dat moment zelfmoord pleegde. De SS heeft nog even verder gevochten ter verdediging van Berlijn.

Kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe dat is gegaan en wat er na de oorlog is gebeurd met de SS (vervolgd met een tribunaal bijvoorbeeld)?

groetjes, Jelmer
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Re: ontbinding SS

Bericht door vincent »

Omdat niemand anders antwoord:
Kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe dat is gegaan
Hoe wat is gegaan? de ontbinding van de SS of de verdediging van Berlijn?
wat er na de oorlog is gebeurd met de SS (vervolgd met een tribunaal bijvoorbeeld)?
Op het Neurenberg-tribunaal is de SS veroordeeld als criminele organisatie maar SS´ers werden niet als criminelen bestempeld. De SS was een reusachtige organisatie met miljoenen mensen die eronder gediend hebben: Van Ministerie tot Volksgezondheid tot een para-militaire eenheid (Waffen-SS)
Om maar even Harro te citeren over enkel de Waffen-SS
k denk dat de interessantste waarneming is, dat "de Waffen-SS" als geheel een criminele organisatie was maar dat niet elke soldaat die hier deel van uitmaakte automatisch een misdadiger was. Daarop wil ik aanvullen dat er sprake is van meer en minder misdadige divisies en eenheden binnen de Waffen-SS. Was de Wiking misdadig? Los van het actief ondersteunen van een misdadig regime kun je ze weinig aanrekenen. In deze categorie vallen bijvoorbeeld ook Hohenstauffen, Frundsberg en Nordland. Was de Leibstandarte misdadig? Diezelfde ondersteuning en hoewel de divisie zeker het nodige op haar geweten heeft is dit terug te voeren op een relatief beperkt aantal daders. Alle soldaten van de Leibstandarte collectief brandmerken als misdadigers geeft dus geen pas. De meeste soldaten van deze divisie waren uiteindelijk enkel bezig met oorlogvoeren tegen een vijandelijk leger en niet met het plegen van oorlogsmisdaden. In deze categorie vallen wat mij betreft ook Das Reich, Hitlerjugend en Götz von Berlichingen, Waarbij Oradour een moeilijke uitzondering is want wat daar gebeurde maakt feitelijk niet de divisie maar toch zondermeer het betrokken bataljon schuldig.

Maar dan blijven natuurlijk over de divisies als Florian Geyer, Handschar, Reichsführer SS en Prinz Eugen. Waren dat misdadige divisies of rust hierop ook een individuele schuld? Naar mijn mening was er in deze divisies sprake van structurele schending van oorlogs- en mensenrechten. En op een dusdanig grote schaal dat je hiervoor de deze divisies als geheel verantwoordelijk kunt stellen. Bovendien is voor deze divisies hun inzet in de partisanenoorlog geen excuus. Hun oogmerk was uitschakeling van joden, partisanen en hun helpers, maar ook mogelijke partisanen en mogelijke helpers. Veruit de meeste slachtoffers maakten zij onder non-combattanten, burgers die niets met geuniformeerde of partisanenstrijd temaken hadden. Mensen die ze verdachten van verzetsactiviteiten maar vooral willekeurige burgers die moesten boeten omdat ze toevallig in hetzelfde dorp woonden, in dezelfde streek, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Ook de Totenkopf divisie zit heel dicht tegen deze categorie.

Blijven over eenheden van Dirlewanger, Kaminski, RONA, e.d. Hierover kunnen we kort zijn: oorlogsmisdadigers van het ergste soort.
Ik heb er geen kracht meer voor
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: ontbinding SS

Bericht door Moengoman »

Eind april 1945 was het een chaos in Duitsland. Er is dan ook nooit een opdracht tot ontbinding van de SS geweest. Himmler ging naar Flensburg werd afgewezen door Dönitz (dat is nog een mooi verhaal), sloeg op de vlucht, nam een andere identiteit aan, verstopte zich als gewoon soldaat in een krijgsgevangenenkamp in de Amerikaanse sector, kreeg geen privileges, maakte zich daarom bekend, werd gearresteerd en slikte cyaankali.
Andere eenheden zaten - bv op Schiermonnikoog - vast en gaven zich uiteindelijk over. Die te Berlijn konden kiezen tussen de Russen en de dood. Het werd het laatste. Tenslotte was er nog de organisatie die SS-ers naar Zuid-Amerika hielp, meest via Italië.
Kortom, de SS viel uit zichzelf uit elkaar.
Plaats reactie