Ruimteaapje schreef:De tekst van een populair liedje dat nationalisme en trots moest verwoorden is iets heel anders dan de doelstellingen van een regering en een ideologie!

Hoeverre is nog maar de vraag. Het liedje had ongetwijfeld de goedkeuring van het regime. En soortgelijke liedjes - ie over wereldheerschappij - zijn mij van Italiaanse en Japanse zijde niet bekend (niet dat ik er een grondig of zelfs maar niet grondig onderzoek naar heb gedaan).
De nazi-politiek door de twaalf jaren heen wijst toch ook op een streven naar wereldheerschappij. Zoals bekend was Hitler heel consistent in het uitvoeren van zijn voornemens. Nou heb ik Mijn Strijd niet gelezen, maar ik heb altijd begrepen dat daarin een blauwdruk voor Hitler's politiek van 1933 tot 1945 in te vinden is. Ik weet niet wat Hitler in Mijn Strijd over een Duitse wereldheerschappij schrijft. Naar ik begrepen heb voorzag hij Duitse heerschappij op het Europese continent naast Engelse heerschappij op de oceanen, zoiets. Maar het is ook bekend dat hij zijn respect voor Engeland voor een groot deel verloor nadat hij Neville Chamberlain had ontmoet. De gedachte het British Empire te elimineren zou toen wel eens bij hem opgekomen kunnen zijn - zie ook het bezoek van Molotov van november 1940 - en dat stond rond die tijd toch gelijk aan het streven naar wereldheerschappij.
Het is leuk om het een keer met je oneens te zijn. Ik spreek alvast enkele twijfels uit, maar in deze draad ga ik het standpunt verdedigen dat de nazi's wel degelijk naar wereldheerschappij streefden en dat dat een essentieel verschil is met het Italiaans fascisme en het Japans nationalisme. Eens kijken waar we uitkomen.
Om het andere onderwerp niet uit het oog te verliezen: Japan en Italië waren weliswaar dictaturen, maar kenden toch mechanismen om van hun leiders af te komen. Tojo en Mussolini werden beiden afgezet vóór de formele nederlaag. Hitler hield tot aan zijn zelfmoord een stevige greep op zijn slinkend grondgebied.
Nog iets. Voelden Japan en Italië zich eigenlijk wel tekort gedaan na WO-1? Japan mocht alle koloniën behouden dat het op de Duitsers had veroverd (oa de Bismarckarchipel) en Italië kreeg gebiedsuitbreiding ten koste van Oostenrijk en het nieuw opgerichte Joegoslavië. Dat lijkt me toch ook een verschil.