rol prins Bernhard

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Waarheidwo2
Lid
Lid

rol prins Bernhard

Bericht door Waarheidwo2 »

Kan iemand mij meer info geven over de vermeende rol van prins Bernhard bij veraad?
:roll:
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Zolang er geen stadshouders brief is, geloof ik er niet in.
Waarheidwo2
Lid
Lid

Bericht door Waarheidwo2 »

Maar vraag je juist wat meer info waarover het juist gaat.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Op het STIWOT forum heeft iemand in een soortgelijke discussie enkele krantenartikelen gepost over het gesuggereerde verraad van Prins Bernhard:
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... sc&start=0

Heel kort zou het gaan om de volgende twee zaken:
1. Prins Bernhard zou operatie Market Garden verraden hebben.
2. Prins Bernhard zou een brief naar Hitler gestuurd hebben, waarin hij zich aanbood als landvoogd van Nederland onder het Nazi regime
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

KevinP schreef: 1. Prins Bernhard zou operatie Market Garden verraden hebben.

dit is ONJUIST:
Operation Market Garden KON EN IS OOK NIET verraden, door niemand niet, geen nederlanders, engelsen, niemand.. het was puur toeval dat die SS eenheden zich daar bevonden!
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Klopt. De Hohenstaufen of de Freundsberg divisie (ik weet niet meer welke t was of allebei) was in Arnhem omdat ze op rust moesten komen van de zware gevechten in Frankrijk.
SS-generaal Rauter schreef eerst zelf waarom de slag door de Engelsen was verloren:
A:Het was te riskant om 100 km voor het front 3 luchtlandingsdivisies te droppen. Luchtlandingstroepen kunnen maar een beperkte tijd tegen zware wapens vechten.
B: Plaatselijke omstandigheden! Wij hebben nooit begrepen dat:
1) de Engelsen zo ver van hun doel vgeland zijn (12 km)
2) zij op zondag, de 17e september, van de 6 bataljons er slechts 4 lieten oprukken (dit waren er eigenlijk 3), terwijl 2 bataljons (dat waren er dus 3) werkeloos bij de landingsplaats lagen.
C: Men had de Engelse divisie in één lift in haar geheel moeten afwerpen. Dan zou Arnhem verloren zijn.

Bron: Rapport geschreven door Rauter op verzoek van Lt. Kol. b.d. Boeree
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

jeps... en als je het dan nog niet geloofd zijn er nog zat andere bronnen die dat eveneens BEWIJZEN!

nog een extra bewijsje: op 17 september en de dagen ervoor werden vele tanks op de rails gezet richting Duitsland voor onderhoud enz. terwijl de parachutisten landen en de Duitsers erachter kwamen dat ze aangevallen werden werden die tanks weer van de treinstellen gehaald om alsnog rondom Arnhem, Nijmegen, enz gebruikt te worden!
"Arnhem bridge. And hold it!"
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

En er waren al weinig tanks.
Maar welke divisie was 't nou Yorick, de Hohenstaufen, Freundsberg of allebi die in Arnhem lagen?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

zo werden er ook nog medailles op die dag uitgedeeld bij een eenheid ergens noordwestelijk van Arnhem, bij Ede ofzo in de buurt (ben de exacte details ff kwijt)..

dat bewijst ook wel dat ze er niks van afwisten..

en oja: hoge officieren bevinden zich toch meestal nooit in de frontlinie, vooral geen bevelhebbers? waarom zat er dan toch eentje vrolijk te ontbijten in een hotel in Oosterbeek als ze zogenaamd van die invasie afwisten?

genoeg bewijs lijkt mij?
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja, dat zijn genoeg bewijzen waarom de slag niet is verraden.
En Yorick, die medailles waar je het over hebt: Dat was het Ritterkreuz dat dacht ik aan Rauter, Student of Model (ik weet niet meer wie) was uitgereikt in het veld voor moedige acties in Frankrijk. En ja, als je van die invasie afwist ga je dat ook niet doen he.
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

dat was volgens mij Rauter, ik zal het nog wel even opzoeken in m'n boeken, ik zit nu op school dus...

en die divisie: het was de 9de SS, Hohenstaufen divisie die in en rond Arnhem zat, de 10de zat grotendeels zuidelijk van de Rijn en had als opdracht het oprukkende korps in de Betuwe te stoppen terwijl de 9de als opdracht had de britten bij Oosterbeek en Arnhem te vernietigen!
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik dacht dat het om Graebner ging. Vlak voordat hij met zijn halftracks en pantserverkenningswagens naar Nijmegen gereden is. De dag erop werd hij door Frost bij de brug van Arnhem bij zijn terugkeer naar Arnhem verrast en kwam om.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Juist....
Ik dacht dat dit topic ging over de vermeende rol van Prins Bernhard (...)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

okke schreef:Ik dacht dat het om Graebner ging. Vlak voordat hij met zijn halftracks en pantserverkenningswagens naar Nijmegen gereden is.
wat bedoel je daarmee?

okke schreef:De dag erop werd hij door Frost bij de brug van Arnhem bij zijn terugkeer naar Arnhem verrast en kwam om.
klopt. hij reed met zijn eenheid over de brug maar werd volledig vernietigd door Frost, ong. 20 voertuigen werden vernield en slechts een paar kwamen door het spervuur van Brenguns, granaten en PIAT's heen!!

maar we dwalen af van het onderwerp ;)
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Zowel de overblijfselen van de 9.SS Panzer Division Hohenstaufen als de 10.SS Panzer Division Frundsberg waren noordelijk van de rivier de Rijn gelegerd.

Het verhaal rond de medaille uitreiking is als volgt. Op de ochtend van 17 september 1944 werd aan SS-Hauptsturmfuhrer Viktor-Eberhard Grabner, de commandant van SS Panzer Aufklarungs Abteilung 9, het Ridderkruis bij het IJzeren Kruis uitgereikt. Dit voor zijn dappere optreden tijdens een kritieke situatie in Normandie. Bij deze plechtigheid was onder andere SS-Obersturmbannfuhrer Walter Harzer, de tijdelijke commandant van de 9.SS Panzer Division Hohenstaufen, aanwezig.

Is dit trouwens niet een beetje off-topic?
-F.U.B.A.R-
Plaats reactie