rol prins Bernhard

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Moderator: rood

Plaats reactie
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

barry schreef:Zowel de overblijfselen van de 9.SS Panzer Division Hohenstaufen als de 10.SS Panzer Division Frundsberg waren noordelijk van de rivier de Rijn gelegerd
jah dat klopt, maar ze werden al redelijk snel naar het zuiden gestuurd om de dreiging aldaar te stoppen!
barry schreef:Het verhaal rond de medaille uitreiking is als volgt. Op de ochtend van 17 september 1944 werd aan SS-Hauptsturmfuhrer Viktor-Eberhard Grabner, de commandant van SS Panzer Aufklarungs Abteilung 9, het Ridderkruis bij het IJzeren Kruis uitgereikt. Dit voor zijn dappere optreden tijdens een kritieke situatie in Normandie. Bij deze plechtigheid was onder andere SS-Obersturmbannfuhrer Walter Harzer, de tijdelijke commandant van de 9.SS Panzer Division Hohenstaufen, aanwezig.
dat is het juiste verhaal ja ;)

maar geen woorden hierover meer.. desnoods openen we dan een ander speciaal topic ;)
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Yorick schreef:maar geen woorden hierover meer.. desnoods openen we dan een ander speciaal topic ;)
Lijkt me verstandig.

* rommelt al wat met een slotje *

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Maar klopt het nu dat Bernard die brief aan Hitler heeft geschreven??
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

ironmarc schreef:Maar klopt het nu dat Bernard die brief aan Hitler heeft geschreven??
Niemand heeft de brief ooit kunnen produceren, dus met het voordeel van de twijfel: Nee.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Dat Duitsche versterkingen in de buurt waren betekent natuurlijk nog niet dat er niets verraden kan zijn.
Een feit is het dat op het hoofdkwartier van Bernard mensen in en uit liepen en en op het gebied van veiligheid daar nogal wat op aan te merken was.
Verrader King Kong bijvoorbeeld scheen er rond te wandelen maar dat weet ik niet zeker.
Vandaag kwam er bij Netwerk een brief ter sprake waarin bleek dat Bernard vlak voor de oorlog 100.000 reichsmark kreeg van de Duitschers, waarom is bijzonder onduidelijk.
Vlak na de oorlog maakte verzetsstrijders bekend dat Bernard voor 100.000 reichsmark informatie aan de Duitschers had doorgespeeld...en toen wisten ze dus nog niets van deze brief.
Ik weet er eerlijk gezegt niet genoeg van maar wel zijn er nog een boel vragen en het is een feit dat het koninklijk huis nogal eens wat onder het tapijt laat verdwijnen...
Vanavond maar even de herhaling van netwerk bekijken...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

klinkt interessant :) herhaling al geweest?

King Kong heeft trouwens Arnhem niet verraden... ik weet niet meer precies hoe dat zat maar ik heb het in meerdere boeken staan, ben alleen net wakker en kan het me even niet zo goed herrineren!
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

marloes schreef:Ik weet er eerlijk gezegt niet genoeg van maar wel zijn er nog een boel vragen en het is een feit dat het koninklijk huis nogal eens wat onder het tapijt laat verdwijnen...
Ja en als er dan toch bewijs voor zal zijn gevonden dan blijven ze het alsnog ontkennen.
Plaats reactie