moordaanslag op Hitler

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

moordaanslag op Hitler

Bericht door Gast »

Wij willen graag wat informatie over de moordaanslag op Hitler in de tweede wereldoorlog
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Welke precies ?
Volgens mij zijn er meerdere complotten geweest en meerdere pogingen.
Bedoel je een moordpoging door Duitsers of door geallieerde spionnen.
Bedoel je een persoon die het zou doen, of een militaire precisie aktie met behulp van bijvoorbeeld bommenwerpers ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Ik denk dat ze de bomaanslag bedoelen, gepland door enkele van zijn eigen generaals. :shock:
Gebruikersavatar
D.wellens
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2002, 23:18
Locatie: Mechelen

Bericht door D.wellens »

Hallo,

De moordaanslag die je bedoeld, werd uitgevoerd op 20 juli 1944.
Von Stauffenberg plaatste tijdens een bespreking met Hitler in de Wolfsschanze een bom naast een zware eikenhouten tafel. Na het plaatsen van de bom, maakte Von Stauffenberg zich uit de voeten.
De bom onplofte enkele minuten later en doodde enkele officieren en verwondde verscheidene andere.
Hitler werd slechts lichtgewond mede te danken aan de tafel die de explosie tegenhield.
De samenzweerders werden aangemaand zelfmoord te plegen of werden terechtgesteld.

MVG D.Wellens
JDEUS
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2002, 19:46
Locatie: Hoogezand

Bericht door JDEUS »

Hey,
ik heb veel info over de moordaanslag, omdat het een van mijn meest geliefde onderwerpen is:

10 juli 1944
Graaf von Stauffenberg(kolonel) heeft slechts een een arm en een oog komt naar de Rastensburg aan. Hier worden de besprekingen gehouden omdat de normale bunker (berlijn)beschadigd is. Het wordt gehouden in een houten huisje.
V Stauffenberg plaatst de bom(hij zit in een aktentas) onder de grote eikenhoutent afel en loopt weg. 10 min later ontploft de bom
het huiten huisje vliegt uit elkaar en de personen in het huisje vliegen wel 10 meter weg. Hitler raakt slechts licht gewond.
v Stauffenberg wordt bijna direkt opgepakt en een schijnproces volgt hij wordt opgehangen en aan een vleeshaak tentoongesteld.
Zijn familie krijgt een rekening voor de proceskosten.

Medeplichtigen:
Mertz v. Quirnheim
v. Hofacker
v. Kluge
Stieff
v. Stulpnagel
v. Schlabrendorff
Beck
Zij worden alleen vermoord of plegen zelfmoord.
Ik heb nog meer info, stuur maar een mailtje als je deze ook wilt ontvangen
Gebruikersavatar
Artemis
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2003, 15:51
Locatie: Biezelinge(Zeeland)
Contacteer:

Bericht door Artemis »

Rommel was toch ook een van die samenzweerders? Hij lag toen alleen in het ziekenhuis na een auto-ongeluk(hij werd beschoten door een overvliegende bommenwerper. De bekken van zijn adjudant Lang werd verbrijzeld, en de arm en schouder van de chaffeur werden afgerukt)
Hitler dacht dat Rommel alles vanuit het ziekenhuis regelde, en toen hij weer genezen was moest hij ook zelfmoord plegen, of de Gestapo moordde zijn familie uit.

Ik kan het fout hebben, maar zoiets was er op DiscoveryChannel in een programma over Erwin Rommel.
Groetjes,
Artemis
“Wenn wir unseren Kindern nicht den Frieden erklären, dann werden sie später anderen den Krieg erklären…”
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Artemis schreef: Ik kan het fout hebben, maar zoiets was er op DiscoveryChannel in een programma over Erwin Rommel.
Artemis
Ja, dat klopt, heb ook zoiets vernomen, alleen werd niet zijn familie, maar enkel zijn zoon werd vermeld als mogelijk slachtoffer als Rommel geen zelfmoord zou plegen.
Rommel zelf was veel te populair in Duitsland, dus hem excecuteren zou geen goede propaganda zijn.

PS, ik kan me vergissen, maar is zijn zoon later geen burgemeester van Stuttgart geworden?
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Wat ik nog kan zeggen en nog niet vermeld:

Het plan door Stauffenberg (oorlogsheld uit Tunesië) bedacht noemde Walküre. Het was de bedoeling om Hitler, de Gestapo en de SS te neutraliseren en een militaire regering te vormen om op die manier vrede te sluiten.

Zelf was Stauffenberg hoofd van het reserveleger, dus daardoor had hij wel de mogelijkhied om om in het hoofdkwartier in Oost-Pruisen te komen.

Stauffenberg zag of hoorde de explosie, dacht dat Hitler dood was en vloog naar Berlijn om deel twee van het plan in te zetten.

De commandant van Grossdeutschland (von Manteffel? :?:, weet niet of hij het was, maar vermoed het; als iemand meer weet.)moest Göring arresteren, maar deze overtuigde hem ervan dat Hitler nog leefde, waardoor hij niet Göring, maar de samenzweerders ging arresteren.

Er is wel sprake van het feit dat Hitler de samenzweerders wou hangen aan vleeshaken, maar Stauffenberg werd toen (na het Göring gedoe) in de nacht doodgeschoten in een verwarrende situatie (soldaten voor en soldaten tegen Hitler). :shock:

Alé, zo heb ik het toch vernomen, hopelijk een beetje nuttig.
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
Plaats reactie