Ik was daarstraks bij mijn overgrootvader, de mens is 90 jaar geworden en ik moest van mijn ouders mee.
In ieder geval, hij had een interessant verhaal te vertellen.
Toen hij in 1940 gemobiliseerd werd had hij niet zoveel zin om soldaat te zijn, hij had een paar jaar eerder al dienst gedaan en hij was al vrij snel gedeserteerd om terug naar huis te gaan. Nu werd hij al snel opgepakt en samen met een hoop andere deserteurs en dergelijke naar een kazerne gebracht (plaats weet ik niet meer).
Op een bepaald moment komen er vliegtuigen aan en ze beginnen met mitrailleurs te schieten, bijna iedereen die tegen de muur zat en stond was uiteraard dood of gewond.
Dan kwamen de vliegtuigen terug en ditmaal droptten ze bommen, tijdens dit kort bombardement vloog er een scherf los door mijn overgrootvader zijn bil. Al snel vluchtte iedereen naar de omliggende velden en bossen.
Nu was het opmerkelijke dat vlak daarvoor al de officieren en hogeren in rang op één of andere manier waren weggeslopen alsof ze op de hoogte waren van het bombardement, bovendien wist hij zelfs niet zeker of het wel Duitse vliegtuigen waren. Hij is er dus van overtuigd dat van hogerhand de opdracht was gegeven om de daar samengebracht dienstweigeraars om te brengen of toch zeker te verwonden.
Is er iets bekend van toegoevingen die later zijn gedaan door de overheid of dergelijke of zijn zulke zaken volledig in de doofpot gestopt?
Belgen beschieten eigen troepen?
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Belgen beschieten eigen troepen?
Op je vraag kan ik niet antwoorden, jurgen. Maar ik heb wel een anecdote die past in de topic-titel. Jaren terug zag ik op TV een interview met een stokoude man. Hij was piloot in het Belgische leger in mei '40. Zijn verhaal:
-" Gelegerd op een vlieveld nabij Gent kreeg ik opdracht om een brug over het Albertkanaal bij Eben-Emael te gaan bombarderen. In de omgeving van Brussel werdt ik beschoten door....het Belgische leger. Hetzelfde herhaalde zich boven Diest. Gelukkig waren ze niet zo accuraat. In de omgeving van Hasselt werdt ik voor de derde maal door mijn landgenoten beschoten en ditmaal had ik prijs. Ik moest met de bom nog onder het vliegtuig een noodlanding maken omdat ik ze niet wou afwerpen om burgerslachtoffers te voorkomen. De noodlanding lukte en... (tijdens het interview met schuim op de lippen en flikkerende ogen) en toen werdt ik aangehouden door franstalige Belgische troepen (vermoedelijk Ardeense Jagers). Omdat hij foeterde in het Vlaams dachten de soldaten met een Duitser te doen te hebben.
De emoties van de brave man tijdens het interview waren echt opmerkelijk. Het gebeurt dus, mekaar beschieten.
-" Gelegerd op een vlieveld nabij Gent kreeg ik opdracht om een brug over het Albertkanaal bij Eben-Emael te gaan bombarderen. In de omgeving van Brussel werdt ik beschoten door....het Belgische leger. Hetzelfde herhaalde zich boven Diest. Gelukkig waren ze niet zo accuraat. In de omgeving van Hasselt werdt ik voor de derde maal door mijn landgenoten beschoten en ditmaal had ik prijs. Ik moest met de bom nog onder het vliegtuig een noodlanding maken omdat ik ze niet wou afwerpen om burgerslachtoffers te voorkomen. De noodlanding lukte en... (tijdens het interview met schuim op de lippen en flikkerende ogen) en toen werdt ik aangehouden door franstalige Belgische troepen (vermoedelijk Ardeense Jagers). Omdat hij foeterde in het Vlaams dachten de soldaten met een Duitser te doen te hebben.
De emoties van de brave man tijdens het interview waren echt opmerkelijk. Het gebeurt dus, mekaar beschieten.
-
- Lid
Re: Belgen beschieten eigen troepen?
Jazeker. Ik herinner me levendig hoe mijn toenmalige zwager, vaandrig in het Surinaams Nationaal Leger, vertelde hoe hij tijdens een actie tegen het Jungle Commando vanuit een helikopter van datzelfde SNL werd beschoten.