De SS in Italie?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Re: De SS in Italie?

Bericht door Gast »

Geen dank. Ik zou je ook nog uitleg kunnen geven over de diverse bijnamen van de SS maar dag mag ik niet. Dat laat ik dus maar aan de heren "kenners" hier :+
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Gast schreef:Geen dank. Ik zou je ook nog uitleg kunnen geven over de diverse bijnamen van de SS maar dag mag ik niet. Dat laat ik dus maar aan de heren "kenners" hier :+
Spijtig dat het allemaal zo loopt.
Een grote bron van informatie gaat zo verloren waarschijnlijk..
Ik heb nooit grote (of belangrijke) bijdragen geleverd op het forum, beperkt mij tot het lezen en opnemen van nuttige informatie en als ik dan iets post is het dan vaak iets onbenulligs (Babbelbox of mss zelfs nu) maar geef me althans niet uit als kenner, wat ik totaal niet ben dus...
In ieder geval Timo bedankt voor de rijkelijke informatie die je dit forum al hebt gebracht !
Hoop dat we je nog terugzien als gast zonder dat daarbij nog problemen zijn.
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
siggel
Lid

Bericht door siggel »

Brigadeführer Von Pratt schreef:
Gast schreef:Geen dank. Ik zou je ook nog uitleg kunnen geven over de diverse bijnamen van de SS maar dag mag ik niet. Dat laat ik dus maar aan de heren "kenners" hier :+
Ik heb nooit grote (of belangrijke) bijdragen geleverd op het forum, beperkt mij tot het lezen en opnemen van nuttige informatie en als ik dan iets post is het dan vaak iets onbenulligs (Babbelbox of mss zelfs nu) maar geef me althans niet uit als kenner, wat ik totaal niet ben dus...
In ieder geval Timo bedankt voor de rijkelijke informatie die je dit forum al hebt gebracht !
Helemaal met eens.
Cre@tive schreef:Bedankt voor de informatie.

Wel jammer dat er in mijn topic iemand, nota bene degene die de beste informatie aanleverd, wordt beledigd
Tja en dan weet je gelijk waar het nivo van dit forum naar toe gaat. Een hoop "kinderen" die zo maar wat roepen en als ze verbeterd worden gelijk op hun "manlijkheid" zijn getrapt. Niet nadenkend dat ze er wat van kunnen leren. Zoals lezen
wat er staat bijvoorbeeld. Maar ach, het is mijn gedachte maar.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Brigadeführer Von Pratt schreef:
Men neme mij de woorden uit de mond.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Gast schreef:Bijzonder. Iemand stelt hier een vraag en hij krijgt antwoorden als "dat zijn er teveel om op te noemen", "koop maar een boek", "ze hadden een Italiaanse divisie" en wat verwarring over de bijnaam van de SS.
edit; verwarring bij mij over wie welke gast is.... Ik adviseer een of meerdere boeken aan te schaffen, als iets echt je interesse wekt lijkt mij dit niets raars. Ik koop zelf ook héél regelmatig boeken over de onderwerpen die mij interesseren en waar ik meer over zou willen weten.

Over die bijnaam heb ik zelf verkeerd gelezen, ik had toen ik mijn post typte in mijn hoofd de naam van.... .
Maargoed. Das Schwarze korps is een bijnaam van de SS, maar dan de Allgemeine SS met de bekende 'zwarte' uniformen. Deze naam komt ook al van voor het ontstaan van de Waffen SS. Verder waren er binnen de SS allerlei bijnamen. Papa Eicke (theodor eicke, totenkopf) etc.

Over de SS in Italië.
Duitsland ging in eind 1943 veel pro Musolini Italianen werven als vrijwilligers. De oproep tot een Italiaans legion kwam van Majoor Fortunato. In oktober/november werd een regiment gevormd bestaande uit 66 Duitse officieren, 350 NCO's (ook Duits), en 2950 Italianen. Aan het einde van 1943 hadden zich al ongeveer 15000 Mussolini aanhangers aangemeld en waren in het trainingskamp 'Truppenübungsplatz Münsingen' in het Zwarte Woud in Zuid-Duitsland. Van hier uit is de 1. Italienische Freiwillige Sturmbrigade Milizia Armata gevormd. In het Italiaans was deze brigade bekend als 'Prima Brigata d'Assalto della Legione S.S. Italiana'. Van die 15000 zouden er 9000 niet geschikt zijn voor de SS.

In januari 1944 is de Brigade naar Italië gegaan en hebben hier enkele kleine acties tegen het verzet gehouden. De eerste echte gevechtservaring kreeg de Brigade in mei 1944 toen het in Anzio aan de strijd deelnam. In september 1944 was de Brigade op volle sterkte en werd het een Divisie. De Divisie kreeg nu het nummer 29. en werd zo de 29.Waffen Grenadier Division der S.S. (Italienische Nr.1).
De rest van de oorlog nam de Divisie vooral deel aan anti partizanen acties. De Divisie bestond uit twee regimenten, het 'Debica' Regiment gaf zich op 29 april 1945 over aan de Amerikanen en het 'Vendetta' regiment gaf zich drie dagen later na een laatste gevecht over.

gebruikte bron: Foreign legions of the Third Reich by David Littlejohn
Laatst gewijzigd door JimK op 13 jan 2009, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Gast schreef:- De Leibstandarte (1. SS Panzer-Division) was van augustus tot november in Noord-Italië en nam deel aan het ontwapenen van Italiaanse troepen. Hierbij is gevochten.
- "Reichsführer SS" (16 SS Panzergrenadier-Division) heeft van juni 1944 tot januari 1945 in Italië gevochten en beging daarbij verschillende grove oorlogsmisdaden.
- Genoemde Italiaanse SS divisie kwam nooit verder dan de sterkte van een klein bataljon en was nauwelijks inzetbaar.
mgschutze schreef:Ik zie in uw post in ieder geval niets waar dit topic iets aan heeft.
Bijzonder
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Gast schreef:
Gast schreef:- De Leibstandarte (1. SS Panzer-Division) was van augustus tot november in Noord-Italië en nam deel aan het ontwapenen van Italiaanse troepen. Hierbij is gevochten.
- "Reichsführer SS" (16 SS Panzergrenadier-Division) heeft van juni 1944 tot januari 1945 in Italië gevochten en beging daarbij verschillende grove oorlogsmisdaden.
- Genoemde Italiaanse SS divisie kwam nooit verder dan de sterkte van een klein bataljon en was nauwelijks inzetbaar.
mgschutze schreef:Ik zie in uw post in ieder geval niets waar dit topic iets aan heeft.
Bijzonder
Misschien de naam er onder zetten :wink: aan gast kan ik niet zien of het dezelfde gast is.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

En in Italië was ook nog:
- 2.SS-Panzer-Division "Das Reich"
- 24. Waffen-Gebirgs-(Karstjäger-)Division der SS
>>>>>Deze bestond vooral uit Italiaanse vrijwilligers, maar ook uit Slovenie, kroatie, servie en oekraine. De divisie vocht vooral tegen partisanen, maar aan het einde ook tegen de britten en heeft zich overgegeven op 9 mei 1945.
Gast

Bericht door Gast »

1) Das Reich was nooit in Italië.

2) Karstjäger vocht inderdaad in Noord-Italië
siggel
Lid

Bericht door siggel »

mgschutze schreef:En in Italië was ook nog:
- 2.SS-Panzer-Division "Das Reich"
- 24. Waffen-Gebirgs-(Karstjäger-)Division der SS
>>>>>Deze bestond vooral uit Italiaanse vrijwilligers, maar ook uit Slovenie, kroatie, servie en oekraine. De divisie vocht vooral tegen partisanen, maar aan het einde ook tegen de britten en heeft zich overgegeven op 9 mei 1945.
@: mgschutze. Hoe kom je daarbij? "Das Reich" is nooit in Italie geweest??
Hieronder is het schema waar ze zijn geweest.
Enne hopelijk voel je je niet beledigd "mgschutze" omdat ik je verbeter. Check gewoon beter wat je schrijft.

DATE CORPS ARMY ARMY GROUP AREA
1.41 - 3.41 XXXXI 1. Armee D France
4.41 XXXXI 12. Armee - Yugoslavia
5.41 - 6.41 Refreshing BdE - Wehrkreis XVII
7.41 - 9.41 XXXXVI 2. Panzergruppe Mitte Smolensk, Kiev
10.41 LXVII 4. Panzergruppe Mitte Vyasma
11.41 - 12.41 XXXX 4. Panzergruppe Mitte Moscow
1.42 XXXXVI 4. Pz. Armee Mitte Moshaisk
2.42 VI 9. Armee Mitte Rzhev
3.42 - 4.42 XXXXVI 9. Armee Mitte Rzhev
5.42 XXVII 9. Armee Mitte Rzhev
6.42 Reserve 9. Armee Mitte Rzhev
9.42 - 11.42 SS Panzerkorps 15. Armee D Rennes
12.42 - 1.43 Reserve - D Rennes
2.43 Reserve OKH B South Russia
3.43 SS Panzerkorps 4. Pz. Armee Süd Charkov
4.43 Reserve Kempf Süd Charkow
5.43 - 6.43 Refreshing - Süd Charkow
7.43 II. SS Charkow Süd Bjelgorod
8.43 Reserve OKH 4. Pz. Armee Süd Stalino
9.43 III 8. Armee Süd Poltava
10.43 XXIV 8. Armee Süd Dnjepr
11.43 XXXXVIII 4. Pz. Armee Süd Kiev, Fastow
12.43 XXXXII 4. Pz. Armee Süd Shitomir
1.44* XXXXVIII 4. Pz. Armee Süd Winniza
2.44 - 3.44* LXXXVI 1. Armee D Toulouse
4.44 I. SS refreshing D Toulouse
5.44 - 6.44 Reserve 7. Armee D Toulouse
7.44 LXXXIV 5. Pz. Armee B Normandy
8.44 II. SS 7. Armee B Normandy
9.44 (kgr.) I. SS 7. Armee B Eifel
10.44 (kgr.) LXVI 6. Pz. Armee B Eifel
11.44 refreshing BdE 6. Pz. Armee - Paderborn
12.44 Reserve 6. Pz. Armee OB West Ardennes
1.45 II. SS 4. Pz. Armee B Ardennes
2.45 - 3.45 refreshing/reserve BdE Süd Hungary
4.45 II. SS - Süd Hungary
5.45 - - Mitte Böhmen
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

klopt, mijn fout. Ik was in wat boeken aan het lezen gisteravond, maar heb net even teruggekeken. En heb Reichsfuhrer met Das Reich van locatie verwisseld. Stom en fout inderdaad.
Bennie M.

Bericht door Bennie M. »

Op wikipedia kun je e.e.a vinden over alle SS divisies waaronder ook het 29th Italiaanse SS Divisie. En als we het dan toch over boeken hebben. Binnen de Nederlandse literatuur is hier weinig over te vinden. Gevoeligheid en pijnlijk verleden. Maar kijk maar eens op de Duitse Bol.com Literatuur te over. Wel in Engels of Duits natuurlijk. Succes.
Falcode
Lid

Bericht door Falcode »

Das Schwarze Korps (Nederlands: Het Zwarte Korps), met de ondertitel "Organ der Reichsführung SS - Zeitung der Schutzstaffeln der NSDAP", was het officiële nieuwsblad van de Schutzstaffel.

Volgens wikipedia

ikzelf moest direct denken aan de zwarte soldaten, maar dat is N.V.T

Mvg
I believe in one thing only, the power of human will
Plaats reactie