Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-kever)
- thePiano
- Lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-kever)
Om de grote werkloosheid op te lossen -naast de reeds vroeg heropgestarte oorlogseconomie- kwam Hitler tijdens zijn eerste speech als Rijkskanselier, op de Berlijnse Auto show in 1933, met grootse plannen af. Hitler was niet de uitvinder van de autobahn want in Berlijn was er al in 1921 al één aangelegd. Maar hij kondigde wel de uitbreiding van de Duitse Autobahnen aan. Onder leiding van Fritz Todt moesten die ongeveer 6.900 kilometers lang worden. Uiteindelijk zou daarvan maar de helft verwezenlijkt worden.
Om deze autobahnen goed te benutten moesten er dus meer auto's komen. Hitler kondigde dan ook aan dat hij een auto wilde laten bouwen die voor iedereen betaalbaar was. In 1934 zocht Ferdinand Porsche contact met Hitler. Deze laatste stelde een behoorlijk eisenpakket aan de te bouwen auto: de wagen moest minder dan 1.000 RM kosten, 2 volwassenen en 3 kinderen kunnen vervoeren of 3 soldaten met machinegeweer, laag verbruik, betaalbaar, luchtgekoelde, betrouwbare motor, kruissnelheid van 100 km/u.
Ondanks deze eisen beloofde Porsche dat hij in een jaar zou slagen. Vervolgens zou de RDA (Reichsdienst Deutsche Automobilfabrikanten) de prototypes dan bouwen. In oktober 1935 had Porsche in het diepste geheim in zijn privé-garage de eerste auto gebouwd. Deze auto had geen achterruit of bumpers, en achterwaarts scharnierende deuren. Toen de RDA de auto zag, begonnen ze te vrezen voor het mogelijke succes ervan, waardoor de verkoop van hun eigen auto's sterk zou kunnen dalen. Daarom vertraagden zij de bouw van de prototypes zodat Porsche zijn deadline nooit zou halen.
Hitler op de autotentoonstelling in Berlijn in 1938 bij de presentatie van de KdF-wagen
Hitler kwam hier echter achter en liet de bouw van de prototypes onder staatstoezicht vallen. De tijd hierna was zeer hectisch voor het Porsche Büro. Porsche reisde met een aantal anderen naar Amerika om te kijken hoe je het best een moderne fabriek op kon zetten. Ook deed hij hier nog ideëen op zoals het gebruik van de windtunnel. In de herfst en winter werden er drie auto's getest. In de jaren 1935-1938 werden er onder andere bij Mercedes-Benz zo'n 100 prototypes gebouwd. Deze werden bij de overheidsinspectie, door soldaten, getest.
De naam van de auto werd voor de autotentoonstelling in Berlijn, in 1938, veranderd in "KDF-Wagen" wat "Kraft Durch Freude" betekent. In Berlijn kondigde Hitler aan dat na jaren van onderzoek de Volkswagen eindelijk klaar was. Zijn bijnaam kreeg de KDF doordat de NEW YORK Times de auto bij diens perspresentatie spottend "Kever" noemde. Sindsdien is hij nooit meer van deze naam afgekomen.
Spaarkas 'Für meinen Wagen'
De bouw van de fabriek begon in mei 1938 in Fallersleben zo'n 70 kilometer ten oosten van Hannover. Om de werknemers van de fabriek te huisvesten werd er een heel dorp gebouwd. Dit dorp werd "Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben" genoemd. De auto was leverbaar in drie verschillende versies: de normale versie, een versie met zonnedak en later kwam daar ook een cabriolet bij.
De productie van de KdF-wagen werd gefinancierd door hun toekomstige eigenaars door kleine voorafbetalingen dat werd opgezet in de vorm van een spaarsysteem. Door elke week een zegel te kopen van 5 Reichsmark kon je sparen voor een KDF. Er werden zelfs blikken fel gekleurde spaarkassen verspreid waardoor de Duitsers wekelijks hun 5 Rijksmark bij elkaar konden sparen en hun zegel konden aanschaffen. Het systeem werd een gigantisch succes: velen spaarden de benodigde 750 Mark om het bestelnummer van 'hun' auto in handen te krijgen. Ondanks het feit van de toenemende oorlogsdreiging waren er snel 270.000 aanmeldingen. Dit was ruim meer dan de totale Duitse autoproductie. In de eerste helft van 1939 was de jaarproductie van 1940 al uitverkocht.
Oktober 1946: de 10.000ste VW-kever rolt van de band
Toen de oorlog uitbrak was de fabriek nog geeneens afgebouwd. De productie van Kevers werd gestaakt omdat er grote behoefte was aan militaire voertuigen. De 337.000 spaarders die Duitsland toen telde, zouden hun auto nooit krijgen. De fabriek ging over tot het bouwen van militaire voertuigen. Om te beginnen werd er de Kubelwagen gebouwd. Dat was een vierkant ding met een verhoogd onderstel, die ook off road te gebruiken was, een vroege alle terreinen-wagen. Later kwam daar nog de Schwimmwagen bij, een amfibievoertuig. Van de Kubelwagens werden er zo'n 50.000 gebouwd en van de Schimmwagens 15.000.
Aangezien de officieren comfortabelere auto's wilden dan de gewone Kubelwagens, werd er op het chassis van de Kubelwagen de carrosserie van een KdF gezet. Hier werden er zo'n 630 van gebouwd. Naast deze voertuigen werden er in de fabriek ook vliegtuigen hersteld en V1-bommen gebouwd.
Na de oorlog op 25 mei 1946, werd de productie van de KdF-wagen hervat, maar de naam veranderd. De Volkswagen-Kever zou de meest verkochte auto aller tijden worden.
Bronnen.
Op het internet:
http://www.pjehle.de/PJ/VW_Kaefer/Kafer ... story.html Der Volkswagen Kever
http://home.arcor.de/old-beetle/flohmar ... t1938.html VW Prospekt von 1938
http://www.mynetcologne.de/~nc-baginsdi2/KdF/kdf.html Posters en foto's van de KdF-wagen
http://www.cs.vu.nl/~wslokker/gs.htm Volkswagen geschiedenis (ned)
Literatuur:
• Hitler 1889-1936; Ian Kershaw 1998; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484538
• Hitler 1936-1945; Ian Kershaw 2000; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484546
• Goebbels - Regisseur van het Derde Rijk; Alan Wykes; uitg. De Standaard 1995; ISBN 90 02 1990 58
• Hitlers Beulen; Guido Knopp; De Prom 2001; ISBN 906801823X
• De Oorlogskranten; Florence Uitgeverij NV 1994; Deel 74 Het Derde Rijk
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
-
- Lid
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
- Locatie: kattttttttt
- Lord_Vetinari
- Lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
- Locatie: Oss
Overigens staat de foto van Hitler met de model kever in Kershaw's boek gecredit als zijnde op Hitler's 49e verjaardag in 1938 en niet op de autosalon. Maar dat is een detail
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
- thePiano
- Lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
O? Is dat zo? Dat moet ik dan even nachecken want ik maak niet graag fouten. Bedankt! Als je nog wat ziet mag je dat altijd zeggen, ik heb niks liever dan dat.Lord_Vetinari schreef:Overigens staat de foto van Hitler met de model kever in Kershaw's boek gecredit als zijnde op Hitler's 49e verjaardag in 1938 en niet op de autosalon. Maar dat is een detail
Ps: het is vandaag precies 59 jaar geleden dat Adolf Hitler en zijn vrouw Eva Braun zelfmoord pleegden. Zo hebben we toch ook nog iets te vieren vandaag
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Lord_Vetinari
- Lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
- Locatie: Oss
In de Engelse uitgave wel, in ieder geval.thePiano schreef:O? Is dat zo? Dat moet ik dan even nachecken want ik maak niet graag fouten. Bedankt! Als je nog wat ziet mag je dat altijd zeggen, ik heb niks liever dan dat.Lord_Vetinari schreef:Overigens staat de foto van Hitler met de model kever in Kershaw's boek gecredit als zijnde op Hitler's 49e verjaardag in 1938 en niet op de autosalon. Maar dat is een detail
Het is ook precies 52 jaar geleden dat de Berghof opgeblazen werdPs: het is vandaag precies 59 jaar geleden dat Adolf Hitler en zijn vrouw Eva Braun zelfmoord pleegden. Zo hebben we toch ook nog iets te vieren vandaag
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
- thePiano
- Lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat wel jammer maar ja. Je kan ook niet alles bijhouden van de nazitijd. Enkele jaren geleden heb ik het concentratiekamp van Auschwitz-Birkenau bezocht. De site van Birkenau was al in vrij slechte staat. Ik vraag me af of zoiets moet onderhouden dan wel gerestaureerd worden, en wie dat moet bekostigen, want er ligt al erg veel tegen de vlakte. Buiten dan hetgene de nazi's zelf hebben vernietigd, en bewoners uit de naburige dorpen hebben weggejat in de eerste naoorlogse jaren.Lord_Vetinari schreef:thePiano schreef:Het is ook precies 52 jaar geleden dat de Berghof opgeblazen werdPs: het is vandaag precies 59 jaar geleden dat Adolf Hitler en zijn vrouw Eva Braun zelfmoord pleegden. Zo hebben we toch ook nog iets te vieren vandaag
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Proos
- Technisch beheerder
- Berichten: 8132
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
Het feit dat er van Birkenau weinig over is vond ik niet afdoen aan de indruk die ik ervan kreeg. Wat mij vooral beroerde was de enorme omvang van Birkenau.
Zie bijvoorbeeld deze foto. Deze foto is genomen boven de poort waar de treinen naar binnen reden. Je ziet dat het spoor helemaal doorloopt tot aan de boomgrens. Daar waar het spoort stopt zijn de opgeblazen ruines van de gaskamers en het hele stuk ervoor is, zover je kunt zien, allemaal kamp. Deze foto is genomen rechts van de spoorlijn. Het gebied links van de spoorlijn is is ongeveer even groot. Enorm dus.
Een aantal barakken staan nog overeind en vullen verder de indrukken in hoe het leven er bij benadering uitgezien moet hebben. Het is zeker jammer dat van veel barakken alleen de fundering nog te zien is, maar de omvang van het kamp is nog steeds erg goed zichtbaar.
Toen ik er was, waren overigens een hele serie van die betonnen palen (van de omheining) omwikkeld met plastic, voor onderhoud. Ik denk dat nu Polen bij de EU komt, dit soort onderhoud alleen nog maar beter en frequenter kan worden.
Auschwitz zelf (3km afstand van Birkenau) staat trouwens nog helemaal overeind en bevat alle exposities en dergelijke. Zeer indrukwekkende ervaring om dat kamp te bezoeken en Birkenau en Auschwitz samen versterken het beeld. De stapels kledingstukken, brillen, foto's etc. is behoorlijk indringend te noemen.
Helaas had ik, zoals op de foto te zien, prachtig weer. Ik denk dat je een betere indruk krijgt bij het weer dat in de winter in Polen te zien is.
Zie bijvoorbeeld deze foto. Deze foto is genomen boven de poort waar de treinen naar binnen reden. Je ziet dat het spoor helemaal doorloopt tot aan de boomgrens. Daar waar het spoort stopt zijn de opgeblazen ruines van de gaskamers en het hele stuk ervoor is, zover je kunt zien, allemaal kamp. Deze foto is genomen rechts van de spoorlijn. Het gebied links van de spoorlijn is is ongeveer even groot. Enorm dus.
Een aantal barakken staan nog overeind en vullen verder de indrukken in hoe het leven er bij benadering uitgezien moet hebben. Het is zeker jammer dat van veel barakken alleen de fundering nog te zien is, maar de omvang van het kamp is nog steeds erg goed zichtbaar.
Toen ik er was, waren overigens een hele serie van die betonnen palen (van de omheining) omwikkeld met plastic, voor onderhoud. Ik denk dat nu Polen bij de EU komt, dit soort onderhoud alleen nog maar beter en frequenter kan worden.
Auschwitz zelf (3km afstand van Birkenau) staat trouwens nog helemaal overeind en bevat alle exposities en dergelijke. Zeer indrukwekkende ervaring om dat kamp te bezoeken en Birkenau en Auschwitz samen versterken het beeld. De stapels kledingstukken, brillen, foto's etc. is behoorlijk indringend te noemen.
Helaas had ik, zoals op de foto te zien, prachtig weer. Ik denk dat je een betere indruk krijgt bij het weer dat in de winter in Polen te zien is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- thePiano
- Lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Jeps, ik ben het helemaal met je eens. De indruk die het op mij heeft nagelaten is zoals wanneer ze een watermerk ergens inprinten, het laat je niet meer los. Bij mij ligt het aan de oorsprong van mijn huidige website. Ik zocht alleen een goed moment (en vooral tijd) om het uit te werken. Ik heb het daar al over Mengele en Rudolf Höss en Mala Zimetbaum gehad, maar ik ben zeker van plan om nog een apart artikel enkel en alleen aan Auschwitz-Birkenau te wijden.Proos schreef:Het feit dat er van Birkenau weinig over is vond ik niet afdoen aan de indruk die ik ervan kreeg. Wat mij vooral beroerde was de enorme omvang van Birkenau.
Zie bijvoorbeeld deze foto. Deze foto is genomen boven de poort waar de treinen naar binnen reden. Je ziet dat het spoor helemaal doorloopt tot aan de boomgrens. Daar waar het spoort stopt zijn de opgeblazen ruines van de gaskamers en het hele stuk ervoor is, zover je kunt zien, allemaal kamp. Deze foto is genomen rechts van de spoorlijn. Het gebied links van de spoorlijn is is ongeveer even groot. Enorm dus.
Een aantal barakken staan nog overeind en vullen verder de indrukken in hoe het leven er bij benadering uitgezien moet hebben. Het is zeker jammer dat van veel barakken alleen de fundering nog te zien is, maar de omvang van het kamp is nog steeds erg goed zichtbaar.
Vandaar ook mijn vraag aan je: ik heb gemerkt dat er vele goede foto's staan op deze site. Kan ik daar gebruik van maken om op mijn site te plaatsen? Ik zie dat ze gemerkt zijn, dat zal ik zeker zo laten, of in het slechtste geval wanneer ik moet versnijden of verkleinen (waardoor het onleesbaar zou kunnen worden) opnieuw de bron vermelden.
Dat vind ik een goede zaak. Van verschillende gidsen heb ik vernoemen, toen ik in juni 1991 het kamp bezocht, dat de Polen en in de omliggende dorpen alleszins gelukkig zijn met het kamp. ze zagen het liever afgebroken. Klaarblijkelijk worden ze niet graag herinnerd aan hun eigen verstokt anti-semitismeToen ik er was, waren overigens een hele serie van die betonnen palen (van de omheining) omwikkeld met plastic, voor onderhoud. Ik denk dat nu Polen bij de EU komt, dit soort onderhoud alleen nog maar beter en frequenter kan worden.
In Auschwitz I zijn er wel wat correcties geweest die niet kloppen. Zo werden daar de oorspronkelijke verbrandingsovens terug gereconstrueerd (naar zeggen van de oorspronkelijke plannen).Auschwitz zelf (3km afstand van Birkenau) staat trouwens nog helemaal overeind en bevat alle exposities en dergelijke. Zeer indrukwekkende ervaring om dat kamp te bezoeken en Birkenau en Auschwitz samen versterken het beeld. De stapels kledingstukken, brillen, foto's etc. is behoorlijk indringend te noemen.
Zo moet je je eens proberen voor te stellen hoe het daar moet geweest zijn in de winter, met vriestemperaturen van gemiddeld 20 graden onder nul, en zelfs één bepaalde winter tot -36!! Wat een ellende moet dat daar geweest zijn. De mensen stookten er zelfs de planken van hun eigen bedden op om toch maar een beetje warmte te krijgen.Helaas had ik, zoals op de foto te zien, prachtig weer. Ik denk dat je een betere indruk krijgt bij het weer dat in de winter in Polen te zien is.
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
- Proos
- Technisch beheerder
- Berichten: 8132
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
De foto's mag je gebruiken. Eventueel kan ik ze ook in hogere resolutie leveren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- Brianlinden
- Lid
- Berichten: 2504
- Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
- Locatie: Leiden
- Jurrie
- Moderator
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09
Inderdaad een mooi stuk
Maar dan vraag ik me nog af wat DIT: http://www.armodelbouw.com/catalog/imag ... 346426.jpg voor een was? Is dat er een zegmaar van die 630?
Jurrie
Maar dan vraag ik me nog af wat DIT: http://www.armodelbouw.com/catalog/imag ... 346426.jpg voor een was? Is dat er een zegmaar van die 630?
Jurrie
-
- Lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04 mar 2005, 12:23
Re: Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-ke
De 337.000 spaarders die Duitsland toen telde, zouden hun auto nooit krijgen.thePiano schreef:
Om de grote werkloosheid op te lossen -naast de reeds vroeg heropgestarte oorlogseconomie- kwam Hitler tijdens zijn eerste speech als Rijkskanselier, op de Berlijnse Auto show in 1933, met grootse plannen af. Hitler was niet de uitvinder van de autobahn want in Berlijn was er al in 1921 al één aangelegd. Maar hij kondigde wel de uitbreiding van de Duitse Autobahnen aan. Onder leiding van Fritz Todt moesten die ongeveer 6.900 kilometers lang worden. Uiteindelijk zou daarvan maar de helft verwezenlijkt worden.
Om deze autobahnen goed te benutten moesten er dus meer auto's komen. Hitler kondigde dan ook aan dat hij een auto wilde laten bouwen die voor iedereen betaalbaar was. In 1934 zocht Ferdinand Porsche contact met Hitler. Deze laatste stelde een behoorlijk eisenpakket aan de te bouwen auto: de wagen moest minder dan 1.000 RM kosten, 2 volwassenen en 3 kinderen kunnen vervoeren of 3 soldaten met machinegeweer, laag verbruik, betaalbaar, luchtgekoelde, betrouwbare motor, kruissnelheid van 100 km/u.
Ondanks deze eisen beloofde Porsche dat hij in een jaar zou slagen. Vervolgens zou de RDA (Reichsdienst Deutsche Automobilfabrikanten) de prototypes dan bouwen. In oktober 1935 had Porsche in het diepste geheim in zijn privé-garage de eerste auto gebouwd. Deze auto had geen achterruit of bumpers, en achterwaarts scharnierende deuren. Toen de RDA de auto zag, begonnen ze te vrezen voor het mogelijke succes ervan, waardoor de verkoop van hun eigen auto's sterk zou kunnen dalen. Daarom vertraagden zij de bouw van de prototypes zodat Porsche zijn deadline nooit zou halen.
Hitler op de autotentoonstelling in Berlijn in 1938 bij de presentatie van de KdF-wagen
Hitler kwam hier echter achter en liet de bouw van de prototypes onder staatstoezicht vallen. De tijd hierna was zeer hectisch voor het Porsche Büro. Porsche reisde met een aantal anderen naar Amerika om te kijken hoe je het best een moderne fabriek op kon zetten. Ook deed hij hier nog ideëen op zoals het gebruik van de windtunnel. In de herfst en winter werden er drie auto's getest. In de jaren 1935-1938 werden er onder andere bij Mercedes-Benz zo'n 100 prototypes gebouwd. Deze werden bij de overheidsinspectie, door soldaten, getest.
De naam van de auto werd voor de autotentoonstelling in Berlijn, in 1938, veranderd in "KDF-Wagen" wat "Kraft Durch Freude" betekent. In Berlijn kondigde Hitler aan dat na jaren van onderzoek de Volkswagen eindelijk klaar was. Zijn bijnaam kreeg de KDF doordat de NEW YORK Times de auto bij diens perspresentatie spottend "Kever" noemde. Sindsdien is hij nooit meer van deze naam afgekomen.
Spaarkas 'Für meinen Wagen'
De bouw van de fabriek begon in mei 1938 in Fallersleben zo'n 70 kilometer ten oosten van Hannover. Om de werknemers van de fabriek te huisvesten werd er een heel dorp gebouwd. Dit dorp werd "Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben" genoemd. De auto was leverbaar in drie verschillende versies: de normale versie, een versie met zonnedak en later kwam daar ook een cabriolet bij.
De productie van de KdF-wagen werd gefinancierd door hun toekomstige eigenaars door kleine voorafbetalingen dat werd opgezet in de vorm van een spaarsysteem. Door elke week een zegel te kopen van 5 Reichsmark kon je sparen voor een KDF. Er werden zelfs blikken fel gekleurde spaarkassen verspreid waardoor de Duitsers wekelijks hun 5 Rijksmark bij elkaar konden sparen en hun zegel konden aanschaffen. Het systeem werd een gigantisch succes: velen spaarden de benodigde 750 Mark om het bestelnummer van 'hun' auto in handen te krijgen. Ondanks het feit van de toenemende oorlogsdreiging waren er snel 270.000 aanmeldingen. Dit was ruim meer dan de totale Duitse autoproductie. In de eerste helft van 1939 was de jaarproductie van 1940 al uitverkocht.
Oktober 1946: de 10.000ste VW-kever rolt van de band
Toen de oorlog uitbrak was de fabriek nog geeneens afgebouwd. De productie van Kevers werd gestaakt omdat er grote behoefte was aan militaire voertuigen. De 337.000 spaarders die Duitsland toen telde, zouden hun auto nooit krijgen. De fabriek ging over tot het bouwen van militaire voertuigen. Om te beginnen werd er de Kubelwagen gebouwd. Dat was een vierkant ding met een verhoogd onderstel, die ook off road te gebruiken was, een vroege alle terreinen-wagen. Later kwam daar nog de Schwimmwagen bij, een amfibievoertuig. Van de Kubelwagens werden er zo'n 50.000 gebouwd en van de Schimmwagens 15.000.
Aangezien de officieren comfortabelere auto's wilden dan de gewone Kubelwagens, werd er op het chassis van de Kubelwagen de carrosserie van een KdF gezet. Hier werden er zo'n 630 van gebouwd. Naast deze voertuigen werden er in de fabriek ook vliegtuigen hersteld en V1-bommen gebouwd.
Na de oorlog op 25 mei 1946, werd de productie van de KdF-wagen hervat, maar de naam veranderd. De Volkswagen-Kever zou de meest verkochte auto aller tijden worden.
Bronnen.
Op het internet:
http://www.pjehle.de/PJ/VW_Kaefer/Kafer ... story.html Der Volkswagen Kever
http://home.arcor.de/old-beetle/flohmar ... t1938.html VW Prospekt von 1938
http://www.mynetcologne.de/~nc-baginsdi2/KdF/kdf.html Posters en foto's van de KdF-wagen
http://www.cs.vu.nl/~wslokker/gs.htm Volkswagen geschiedenis (ned)
Literatuur:
• Hitler 1889-1936; Ian Kershaw 1998; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484538
• Hitler 1936-1945; Ian Kershaw 2000; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484546
• Goebbels - Regisseur van het Derde Rijk; Alan Wykes; uitg. De Standaard 1995; ISBN 90 02 1990 58
• Hitlers Beulen; Guido Knopp; De Prom 2001; ISBN 906801823X
• De Oorlogskranten; Florence Uitgeverij NV 1994; Deel 74 Het Derde Rijk
Wat was de reactie van die spaarders hierop dan? Weet iemand dit??
- Boroskov
- Lid
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
- Locatie: Vlaardingen
Re: Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-ke
Ik denk: Scheisse!!thejeter schreef:Wat was de reactie van die spaarders hierop dan? Weet iemand dit??
Hic manebimus optime