Belgische politiek in Wereldoorlog II.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Atarax
Lid

Belgische politiek in Wereldoorlog II.

Bericht door Atarax »

Ondertussen heb ik al wel wat gelezen over de tweede wereldoorlog. Maar veel van de boeken zijn te militair getint naar mijn mening. Enkel operaties en oorlogvoering worden besproken en, hoewel de militaire kanten zeker belangrijk zijn wanneer we spreken over een oorlog, kan ik toch moeilijk goede boeken vinden over de politieke redeneringen en achtergronden. Als ik dan al eens een goede informatie vind over politiek gedachtegoed dan gaat dat, vanzelfsprekend, over de belangrijke landen van wereldoorlog II (hoofdzakelijk Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië en Sovjet-Unie).
Maar over de Belgische politiek kom ik moeilijk aan goede informatie en aangezien ik al gemerkt heb dat hier echte 'wereldoorlog connaisseurs' zitten kan ik het evengoed aan jullie vragen in plaats van uren te zoeken achter een goed boek en hem dan nog eens te doorworstelen.

Essentiële informatie die ik zoek is waar de regering en de koning van België zich bevonden tijdens de oorlog. Waren ze éénsgezind of hadden beiden een eigen visie? Wat was hun redenering voor hun handelen tijdens de oorlog? Hoe was hun relatie tijdens en na de oorlog? En hoe stond de bevolking tegenover hun relatie?

Natuurlijk moet niemand antwoorden op alle vragen, met gewoon wat meer informatie omtrent dit onderwerp en deze vragen zou ik al zeer tevreden zijn, al zijn het maar details.

Bedankt a priori.
Veltro
Lid

Re: Belgische politiek in Wereldoorlog II.

Bericht door Veltro »

Beste Atarax,

Ga naar onderstaande webpagina, zoek naar "Belgie in de Tweede Wereldoorlog" welke in zijn geheel digitaal te vinden is en al je informatie is hierin te vinden.

http://www.dbnl.org/

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Atarax
Lid

Bericht door Atarax »

De site lijkt me zeer handig. Hoewel er toch een overvloed blijft aan informatie en daarom de verkregen informatie ook niet altijd relevant is. Toch bedankt.

Iemand anders die me concrete, beknopte informatie kan geven?
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Beste Atarax,

Met alle respect, maar het gebruik van een zoekfunctie, zoals ik aangaf, op onderstaande link mag toch niet teveel moeite zijn. Maar goed, ben de beroerdste niet...
Hoofdstuk 4 en 5 beantwoorden de onderstaande vragen.

http://www.dbnl.org/tekst/wild022belg01_01/

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Hier lees je ook al een en ander...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koningskwestie
29th Let's Go!!!!!
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

In het boek: 'De Politieke Geschiedenis van België' van Els Witte, Jan Craeybeckx en Alain Meynen heb je een volledig hoofdstuk over de Belgische politiek juist voor, tijdens en na WO2. Zeer interessant boek, niet enkel voor het stukje over WO2, maar voor het algemeen ontstaan van België en om een inzicht te krijgen in de hedendaagse problemen op politiek vlak (mocht dit je ook interesseren natuurlijk).

ISBN: 978-90-02-21937-5
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Het mooiste van de politiek in de lage landen vind ik wel dit:

België: de koning blijft om hetzelfde te verduren als zijn onderdanen, en wordt na de oorlog als verrader gezien en moet aftreden
Nederland: de koningin vlucht, leeft lekker rustig haar leven ver weg, komt terug bij het 'alles veilig-sein' en is een heldin

Iets zegt me dat hier iets niet klopt... :P
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

fritz derochebrune schreef: België: de koning blijft om hetzelfde te verduren als zijn onderdanen, en wordt na de oorlog als verrader gezien en moet aftreden
Het probleem is dat heel veel mensen vonden dat hij net NIET hetzelfde verduurde als zijn onderdanen.... Vooral DAT werd hem kwalijk genomen...
29th Let's Go!!!!!
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

"veel mensen vonden dat hij net NIET hetzelfde verduurde als zijn onderdanen.... Vooral DAT werd hem kwalijk genomen..."
En dat was dan de oorzaak dat de koning moest aftreden ?

Groeten 13
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
vortex
Lid

Bericht door vortex »

Zeker lezen (heb je waarschijnlijk al gedaan) als basis: "België tijdens de Tweede Wereldoorlog" o.r.v. Mark Van den Wijngaert en met onder meer Bruno De Wever, Patrick Nefors, etc. als auteurs. Must read!
Isaf13
Lid

Bericht door Isaf13 »

Het bezoek aan Hitler werd Leopold III niet in dank afgenomen.
Dat heeft tijdens de koningskwestie zeker meegespeeld.
De vraag is wel, wie heeft wie toen uitgenodigd.
In oorlogstijd dient de waarheid altijd omringd te worden door een lijfwacht van leugens.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

De koning zal toch zeker niet hetzelfde hebben meegemaakt als zijn bevolking denk ik. Op zich is het signaal wat het geeft wel goed.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie