Plattegrond Führerbunker

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rick de G.
Lid

Plattegrond Führerbunker

Bericht door Rick de G. »

Dag mensen,

ik vraag me af welke plattegrond van het befaamde complex nu klopt.
De plattegronden van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuhrerbunker) komen bijvoorbeeld niet overeen als je ze aan elkaar sluit. (Met name die van de Vorbunker lijkt me verkeerd).

Weet iemand of er een duidelijke plattegrond is waar beide bunkers op staan met een schaalverdeling?
Grenadier Markus Schenk
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Plattegrond Führerbunker

Bericht door Kugelblitz »

Rick de G. schreef:Dag mensen,

ik vraag me af welke plattegrond van het befaamde complex nu klopt.
De plattegronden van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuhrerbunker) komen bijvoorbeeld niet overeen als je ze aan elkaar sluit. (Met name die van de Vorbunker lijkt me verkeerd).

Weet iemand of er een duidelijke plattegrond is waar beide bunkers op staan met een schaalverdeling?
Dat het niet aansluit komt waarschijnlijk door het feit dat het twee verschillende tekeningen zijn, die niet op dezelfde schaal zijn getekend. Bovendien heeft de Führerbunker twee niveau's, dus hoogteverschil, waarschijnlijk speelt dit ook een rol in de niet ''perfecte'' aansluiting...
Ook is het zo dat de Vorbunker, al veel ouder was dan de later gebouwde Führerbunker. Deze laatste was bovendien veel dikker en veiliger, dus ook dit geeft een optisch verschil, bijvoorbeeld doordat de een dikkere muren heeft dan de ander...

Een goede plattegrond is deze. Helaas zonder schaalverdeling, maar die zul je ongetwijfeld kunnen vinden op internet... Desnoods kun je zelf wel ongeveer inschatten hoe groot zo'n kamer moet zijn geweest! :)

Groeten, Kugelblitz!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Kugelblitz schreef: Dat het niet aansluit komt waarschijnlijk door het feit dat het twee verschillende tekeningen zijn, die niet op dezelfde schaal zijn getekend. Bovendien heeft de Führerbunker twee niveau's, dus hoogteverschil, waarschijnlijk speelt dit ook een rol in de niet ''perfecte'' aansluiting...
Ook is het zo dat de Vorbunker, al veel ouder was dan de later gebouwde Führerbunker. Deze laatste was bovendien veel dikker en veiliger, dus ook dit geeft een optisch verschil, bijvoorbeeld doordat de een dikkere muren heeft dan de ander...

Een goede plattegrond is deze. Helaas zonder schaalverdeling, maar die zul je ongetwijfeld kunnen vinden op internet... Desnoods kun je zelf wel ongeveer inschatten hoe groot zo'n kamer moet zijn geweest! :)

Groeten, Kugelblitz!
Hey Kugelblitz,
dat is het 'm juist, de schaalverdeling strookt wel!
Het punt is dat als je de trap aan probeert te sluiten aan dezelfde trap in de andere tekening, dat je dan totaal niet uitkomt.
Om de schaalverdeling duidelijk te maken heb ik de twee plattegronden even over elkaar heen gelegd:
Afbeelding
Grenadier Markus Schenk
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Hmm, ik begrijp je probleem nog steeds niet precies...
Wat ik wel heb gezien is dat jij (volgens mij) denkt dat de verbinding tussen de Vorbunker en de Führerbunker tussen die uitgangen met de zwarte pijl erin is.

Je hebt ze zegmaar 180 graden gedraaid op elkaar gelegd, terwijl ze op wikipedia al goed gedraaid staan... De uitgang rechtsonder, op de plattegrond van de Führerbunker, sluit aan op de ingang aan de bovenkant op de plattegrond van de Vorbunker!

De bunkers schijnen dus niet precies in elkaars verlengde te liggen, maar de Vorbunker ligt rechts onder de Führerbunker...

Groeten, Kugelblitz! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie