goede duitsers

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: goede duitsers

Bericht door okke »

Ik wil dat enkel nog ontopic berichten volgen en dat direct opgehouden wordt met persoonlijke aanvallen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: goede duitsers

Bericht door Moengoman »

Hier hebben we nog een goede Duitser - zelfs een hele familie:

http://www.go2war2.nl/artikel/1800/De-e ... rstein.htm
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: goede duitsers

Bericht door merkloos »

Albert Göring

Broer van de bekende Hermann goring. Hij heeft vele joden het leven gered.
En is vergeten door de tand der tijd.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: goede duitsers

Bericht door Moengoman »

Heb je daar meer over? Dat ruikt naar een familieschandaal en daar ben ik gek op.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: goede duitsers

Bericht door merkloos »

Hier is de link hij is in het engels.

http://www.auschwitz.dk/Albert.htm
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: goede duitsers

Bericht door Jim »

John Rabe. Een Duitser die in 1937 in Nanking tussen de 200.000 en 300.000 Chinezen van de Japanners in Nanking redde. Nadat Nanking door de Japanners wordt bezet gaan de troepen 6 weken lang vrije gang en er wordt gemoord verkracht en geplunderd. Na schatting zijn er 300.000 Chinezen vermoord.
Rabe was NSDAP lid maar had in zijn huis en het gebied er omheen Chinezen die op de vlucht waren voor de Jappanners een soort "veiligheids gebied" ingericht. Hij had met hakenkruis vlaggen dat gebied afgebakend. Hoewel geregeld groepen Japanners dit gebied binnen dringen en slachtoffers maken laten ze zich toch wegsturen door Rabe. Rabe hield nauwkeurige dagboek verslagen bij en heeft kopieën van films, die in het geheim zijn gemaakt door een Amerikaanse misionaris, van Japanse misdragingen in zijn bezit.
Als hij terugkeerd en in Duitsland verslag doet, hij is overtuigd dat de Führer de Japanse gedragingen zou veroordelen, wordt hij op een gegeven moment door 2 GESTAPO agenten bezocht. Daarna zwijgt hij verder over de gebeurtenissen in Nanking.
Na de oorlog worden hij en zijn vrouw door de Chinese regering uitgenodigd om in China te komen wonen, nadat hen ten hore is gekomen dat hij in redelijke armoede leeft. Hij besluit om in Duitsland te blijven wonen waar hij in 1950 stierf.

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/41746773/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
berendbotje56
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2010, 12:18

Re: goede duitsers

Bericht door berendbotje56 »

Midden jaren zeventig kwamen wij in contact met Joshep Henneböhl (Joep Henneboel).
Hij was een goede bekende van mijn grootouders. Joep Henneboel en zijn vrouw Cissy kenden wij als zeer gelovige en goede mensen.
Joep kwamen wij in contact mee, omdat hij geld ophaalde ( voor geloof ik de restauratie) in de Kerk de Duif aan de Prinsengracht in Amsterdam.
Jarenlang, tot aan de dood van mijn grootouders, hebben wij Joep en Cissy binnen onze familie gehad als zeer goede vrienden.
Wat ik mij nog kan herinneren zijn zijn verhalen. Als aandenken aan Joep hebben wij nog zijn boekje van hem gekregen. Daarnaast is Joep, en dat kan ik nog goed herinneren, toen mijn grootouders ziek waren op audientie bij de Paus geweest. Hiervan hebben wij nog de ansichtkaarten van bewaard. Hij was in elk klooster, waar hij ook kwam een graag geziene gast, daar hij in de 2de wereldoorlog geestelijken van de dood heeft gered. Na zijn verhuizing naar Zundert hebben wij tot eigenlijk aan zijn dood contact met hem gehad.
Via internet probeer ik veel te weten te komen over deze man. Ik kan mij ook nog een dun boekje herinneren met daarin verschillende foto's van onze toemalige koniging Juliana, etc. Ik weet echter niet hoe dat boekje heet. Wij hebben dat ook gehad maar kunnen het na het overlijden van mijn moeder nergens meer vinden. Kan iemand dit boekje zich herinneren.
P.S. Er wordt nergens over dit boekje gesproken.

John Heil.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: goede duitsers

Bericht door Akko »

Oskar Schindler zeker en vast niet vergeten ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gast

Re: goede duitsers

Bericht door Gast »

Akko schreef:Oskar Schindler zeker en vast niet vergeten ;)
Wordt op pagina 1 van dit topic genoemd en besproken.

Wie ik wel mis zijn Kurt Gerstein en Wilm Hosenfeld
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: goede duitsers

Bericht door brastra »

berendbotje56 schreef:Midden jaren zeventig kwamen wij in contact met Joshep Henneböhl (Joep Henneboel).
Hij was een goede bekende van mijn grootouders. Joep Henneboel en zijn vrouw Cissy kenden wij als zeer gelovige en goede mensen.
Joep kwamen wij in contact mee, omdat hij geld ophaalde ( voor geloof ik de restauratie) in de Kerk de Duif aan de Prinsengracht in Amsterdam.
Jarenlang, tot aan de dood van mijn grootouders, hebben wij Joep en Cissy binnen onze familie gehad als zeer goede vrienden.
Wat ik mij nog kan herinneren zijn zijn verhalen. Als aandenken aan Joep hebben wij nog zijn boekje van hem gekregen. Daarnaast is Joep, en dat kan ik nog goed herinneren, toen mijn grootouders ziek waren op audientie bij de Paus geweest. Hiervan hebben wij nog de ansichtkaarten van bewaard. Hij was in elk klooster, waar hij ook kwam een graag geziene gast, daar hij in de 2de wereldoorlog geestelijken van de dood heeft gered. Na zijn verhuizing naar Zundert hebben wij tot eigenlijk aan zijn dood contact met hem gehad.
Via internet probeer ik veel te weten te komen over deze man. Ik kan mij ook nog een dun boekje herinneren met daarin verschillende foto's van onze toemalige koniging Juliana, etc. Ik weet echter niet hoe dat boekje heet. Wij hebben dat ook gehad maar kunnen het na het overlijden van mijn moeder nergens meer vinden. Kan iemand dit boekje zich herinneren.
P.S. Er wordt nergens over dit boekje gesproken.

John Heil.
John,

Ik heb Joep Henneboel gekend en heb meer info over hem waaronder het boekje in Duits en Nederlands.
Kan echter geen persoonlijke mail sturen via dit forum naar je.
Geef even aan hoe ik je kan bereiken.

Groeten, Bram
Gebruikersavatar
Jakie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2010, 08:38

Re: goede duitsers

Bericht door Jakie »

Volgens mij waren er heel veel goede Duitsers. Maarja... een groot gedeelte volgde hitler in alles.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: goede duitsers

Bericht door Jan Klaassen »

Het overgrote deel deed dat niet (niet in alles) natuurlijk.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: goede duitsers

Bericht door Stefan »

Jakie schreef:Volgens mij waren er heel veel goede Duitsers. Maarja... een groot gedeelte volgde hitler in alles.
Niet iedere Duitser heeft het nazi regime gesteunt. Ze moesten.

Niet iedere Duitser is "fout" geweest.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: goede duitsers

Bericht door panzer lehr »

Erzijn toch genoegDuitse verzets groepen bekend die de nazi's saboteerden jehad zelfsduitse officieren die informatie aan ze doorspeelden.?
Gast

Re: goede duitsers

Bericht door Gast »

Begrijp daarbij wel dat het een glijdende schaal was: opgezweept door nationalisme steunde een overweldigende meerderheid van de Duitsers de nazi's toen de oorlog in 1939 uitbrak en dit bleef feitelijk zo tot Stalingrad. Zelfs daarna nam de steun voor de nazi's slechts heel langzaam af. Mensen zijn wat dat betreft opportunisten, pas toen Duitsland steeds meer in puin werd geschoten en de geallieerde legers de Duitse grenzen overtrokken keerden de Duitsers zich massaal af van het nazi regime en toen de nazi's uiteindelijk verslagen waren was opeens vrijwel iedereen "altijd al" tegen de nazi's geweest. "We moesten" was het excuus van zowat heel Duitsland, de Wehrmacht voorop. Dezelfde Duitsers die in 1939 stonden te juichen toen Polen werd aangevallen stonden in 1945 te juichen toen Hitler dood bleek te zijn, waarna het grote afschuiven van de schuld begon.

Goede Duitsers waren er absoluut, maar ik wil toch al die mensen die hier roepen dat er toch genoeg verzetsgroepen waren erop wijzen dat er op een totaal van meer dan 60 miljoen inwoners eigenlijk maar verdomd weinig verzet was. Alleen verschool zowat elke Duitser (of wat daar nog van over was in 1945) zich achter het excuus dat niet hij of zij maar die andere 59.999.999 Duitsers fout waren geweest.
Plaats reactie