vraag: wie heeft duitsland allemaal veroverd?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
pieter 123456789

vraag: wie heeft duitsland allemaal veroverd?

Bericht door pieter 123456789 »

wie heeft duitsland allemaal veroverd?
Bram....!

Re: vraag?

Bericht door Bram....! »

hitler
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: vraag?

Bericht door rutger »

Waarschijnlijk moet te vraag zijn: 'Welke landen heeft Duitsland allemaal veroverd tijdens de Tweede Wereldoorlog?'

Ook weer een zeer moeilijke vraag natuurlijk.... Kijk eens op wikipedia zou ik zeggen. Begin eens met je eigen land....
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: vraag?

Bericht door sniper snoop »

Bram....! schreef:hitler
Rare opmerking.......... :|
veroveren
ver´ ove - ren
( veroverde, h. veroverd)
door vechten in bezit nemen; figuurlijk voor zich winnen: de harten veroveren
Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo
Klop dit? Had Hitler met geweld het land in zijn handen kunnen krijgen? Nee, hij volgde op en had hierdoor zijn macht over Duitsland. Dus niet veroveren.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: vraag?

Bericht door Moengoman »

pieter 123456789 schreef:wie heeft duitsland allemaal veroverd?
Heel Europa, behalve Finland, Zweden, Zwitserland, Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal. Wat betreft de ministaatjes heb ik geen zin om het op te zoeken.
Voor wat betreft de Sovjet-Unie: slechts gedeeltelijk.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vraag?

Bericht door coco »

Moengoman schreef:
pieter 123456789 schreef:wie heeft duitsland allemaal veroverd?
Heel Europa, behalve Finland, Zweden, Zwitserland, Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal. Wat betreft de ministaatjes heb ik geen zin om het op te zoeken.
Voor wat betreft de Sovjet-Unie: slechts gedeeltelijk.
Ben het hier niet helemaal mee eens, Duitsland/Hitler veroverde Spanje en Portugal dan misschien niet maar er zaten wel degelijk Duitse soldaten, dus min of meer hoorde het wel bij het derder rijk.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag?

Bericht door iknowdintoo »

Spanje was zeker niet deel van het Derde Rijk, en Portugal volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: vraag?

Bericht door WW2 Vetaran »

iknowdintoo schreef:Spanje was zeker niet deel van het Derde Rijk, en Portugal volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker.
Portugal bleef buiten de oorlog.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vraag?

Bericht door coco »

WW2 Vetaran schreef:
iknowdintoo schreef:Spanje was zeker niet deel van het Derde Rijk, en Portugal volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker.
Portugal bleef buiten de oorlog.
Als spanje geen deel van het derde rijk was, waarom maakte ze dan wel duitse medailles en zaten er duitse soldaten?
Portugal is misverstand ja klopt sorry.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: vraag?

Bericht door rutger »

coco schreef:
WW2 Vetaran schreef:
iknowdintoo schreef:Spanje was zeker niet deel van het Derde Rijk, en Portugal volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker.
Portugal bleef buiten de oorlog.
Als spanje geen deel van het derde rijk was, waarom maakte ze dan wel duitse medailles en zaten er duitse soldaten?
Portugal is misverstand ja klopt sorry.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Burgeroorlog
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vraag?

Bericht door coco »

Is dat dan niet gewoon het bewijs dat je Spanje wel onder het derde rijk kan rekenen...?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: vraag?

Bericht door Jim »

coco schreef:Is dat dan niet gewoon het bewijs dat je Spanje wel onder het derde rijk kan rekenen...?
Nee,

Hoewel Spanje een fascitisch land was en een groot aantal Spanjaarden vrijwillig aan het oostfront mee vocht was Spanje zelf officieel neutraal.
Geallieerde landen hadden gewoon hun ambassades in Spanje en er was burger vliegverkeer tussen Spanje en Groot-Brittanië. Geallieerde militairen en burgers die aan de Duitsers ontsnapten door de grens over te steken werden niet teruggestuurd /uitgeleverd aan de Duitsers. De mogelijkheid tot een tijdelijke opsluiting in Spanje bestond wel wegens het illegaal de grens overschrijden.
De Spaanse inlichtingen dienst heeft ook met de Duitsers samengewerkt (Operation Mincemeat maakte daar gebruik van) maar niet officieel.
verzoeken van Hitler aan Franco om Deel te nemen aan de oorlog heeft Franco van zich afgehouden. Dus Spanje was geen deel en niet officeel een bondgenoot van het Derde rijk.

Dan zou je Zwitserland ook tot een deel van het Derde rijk kunnen noemen. De Zwitsers hebben (onofficieel) zelf Joodse vluchtelingen terug de grens overgezet en tot zekere hoogte ook met het Derde rijk samengewerkt financieel en op inlichtingen gebied.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: vraag?

Bericht door Moengoman »

Het doorslaggevende bewijs: toen Hitler aan Franco vroeg om mee te werken aan de verovering van Gibraltar stelde Franco zulke hoge eisen dat Hitler er maar van af zag. Hitler had geen middelen om Franco te dwingen.

Nog een ander neutraal land dat met Hitler collaboreerde was Zweden, met name tijdens de Weseroefening (de verovering van Noorwegen). De bij Narvik klem zittende Duitsers werden bevoorraad via de Zweedse spoorwegen. Anders hadden ze het daar niet uitgehouden.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: vraag?

Bericht door LEO »

Zweden stelde inderdaad zijn spoorwegnet ter beschikking van de Duitse bevoorrading.

Hitler trachtte Franco te overhalen in het Franse grensstadje Hendaye. Dit viel zo tegen dat hij aan Ribbentrop toevertrouwde dat hij nog liever vier tanden liet trekken dan nog eens met die mens (Franco) te willen onderhandelen. Iets waarvoor we Franco mogen bedanken eigenlijk.
Franco leende wel de "Blauwe Divisie" vrijwilligers aan Hitler als tegenprestatie voor Hitlers hulp tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Uit frustratie zette Hitler deze vrijwilligers in bij het beleg van Leningrad.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag?

Bericht door iknowdintoo »

De Blauwe Divisie waren toch vrijwilligers? Ik heb gehoord dat deze meestal niet eens een Spaans schildje op hun helm/schouder mochten dragen, vanwege het feit dat Spanje neutraal was of iets dergelijks (precieze reden weet ik niet meer).
Plaats reactie