http://www.ethesis.net/nazificatie/nazi ... inhoud.htm
In deze scriptie wordt ingegaan op de Gesetz zur Wiederherstellung des Berufsbeamtentums en de gevolgen hiervoor voor de academische gemeenschap. Joodse wetenschappers werden uit hun ambt gezet. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre deze maatregel verder nog doorwerkte aan de universiteit. Was het zo dat ook gewone medewerkers van de universiteit ook werden ontslagen als zij Jood waren, of hadden universiteiten toch nog een speciale rol waardoor niet alle medewerkers onder deze maatregel vielen? De scriptie gaat hier helaas niet op in en richt zich puur op de academische gemeenschap.
Misschien is deze vraag erg specifiek, maar als iemand hier iets over weet dan ben ik zeer dankbaar.
Deze wet had natuurlijk ook invloed op de academische gemeenschap. De ‘ongewenste’ professoren en docenten die een aanstelling hadden als ambtenaar aan de universiteit, konden krachtens deze wet worden ontslagen. Deze wet had geen betrekking op buitengewoon hoogleraren en Privatdozente, maar werd wel toegepast op deze personen, ondanks het feit dat ze geen ambtenaren waren. Deze rigoreuze wet zorgde ervoor dat aan het eind van het zomersemester van 1933 tegen de 1700 wetenschappers waren ontslagen (ca. 14 % van het totale aantal aangestelden).