Sicilie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Peeters
Lid

Sicilie

Bericht door Peeters »

Welke tanks gebruikte de Duitsers en Italianen op Sicilie? Ik weet dat er enkele Tigers aanwezig waren op het eiland, maar welke andere type tanks werden ingezet in deze strijd.

Via google kom ik nergens.

Alvast bedankt.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Re: Sicilie

Bericht door okke »

en.wikipedia.org schreef:By July 13 British armour and infantry met increasing resistance from R 35 tanks and then infantry from General Giulio Porcinari's "Napoli" Infantry Division. (...) In the American centre there was a substantial Italian division-sized counterattack at exactly the point where the airborne were supposed to have been. The German Tiger tanks of the Hermann Göring Panzer Division which had been due to advance with the "Livorno" Division had failed to turn up. Nevertheless on Highways 115 and 117 during July 10 Italian tanks of the "Niscemi" Armoured Combat Group and "Livorno" infantry pressed home their attack on the city of Gela.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

volgens mij waren er geen Tigers op Sicilië hoor,de situatie was daar al volkomen hopeloos dus het was de moeite niet om nog Tigers in te zetten.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

lonesentry schreef:Seventeen Tiger I tanks from German schwere Panzer Abteilung 504 (s.Pz.Abt. 504) fought in Sicily in 1943 against the Allied invasion forces.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gast

Bericht door Gast »

schwere Panzer-Abteilung 504 was op Sicilië om verscheept te worden naar Tunesië. Voor het instorten van Heeresgruppe Afrika bereikten alleen de staf en de 1e compagnie Noord-Afrika, de rest bleef achter op Sicilië. Deze overgebleven Tigers werden toegevoegd aan Fallschirm-Panzer-Division "Hermann Göring". Daarmee ken je meteen de andere Duitse tankeenheid op Sicilië: Panzer-Regiment "Hermann Göring" met een I., II. en III. Abteilung. De I. en II. brachten allebei vooral PzKpfw IV (voornamelijk F2) en III (voornamelijk M) in het veld, de III. Abteilung StuG III (voornamelijk F8).
Gast

Bericht door Gast »

LOL, en nu lees ik elders in dit forum dat er mensen zijn die twijfelen aan het bestaan van de Fallschirm-Panzer-Division "Hermann Göring" _/-\o-
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Waar dan?
Edit: al gezien
Doornewaard
Lid

Bericht door Doornewaard »

Waar staat dat ergens dan?

Edit: ook gezien, eigelijk eerst ff verder kijken en dan reageren. Wie geloofd er in een PAB versie van de luftwaffe?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Doornewaard schreef:Waar staat dat ergens dan?

Edit: ook gezien, eigelijk eerst ff verder kijken en dan reageren. Wie geloofd er in een PAB versie van de luftwaffe?
Dat hangt ervan af van wanneer :mrgreen:

In de oorlog is die er naar mijn mening nooit geweest, ik denk dat het gewoon grote onzin is! (van degenen die denken dat die er wel geweest is)

Wel geloof ik dat er misschien tot ontwerp over is gegaan. Maar voordat een medaille ontworpen, getest, goedgekeurd en als laatste geproduceerd was ging er toch een hele tijd over heen. In laat 1944 en de omstandigheden denk ik dat het vrij logisch is om gewoon de normale Panzerkampfabzeichen uit te reiken.

edit: ik heb even PAB aangepast, hetgeen waar ik zelf een hekel aan heb heb ik klakkeloos overgenomen, de Engels term i.p.v. Duits. :oops:
Laatst gewijzigd door JimK op 30 jun 2009, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Wat is een PAB?
Doornewaard
Lid

Tja ik weet het ook niet zeker. Ben er ook niet bijgeweest. Maar er zijn wel exmplaren bekend van bekende makers, met hun kenmerken. En er zijn ook bijschrijvingen in een wherpass bekent, ook zijn er oorkonde's gezien. Meerdere personen op het WAF forum kunnen dat beamen. Er is geen foto bewijs van, maar maakt het daarom fake?. Denk b.v. aan de Scharfschützenabzeichen, daar is ook geen enkele foto van toen die gedragen werd. Of het mussertkruis. Het is wel een zeer late productie, ik meende rond 8 maart 1945. Ik ga er nog verder na kijken om meer info te krijgen. Het item op de foto heeft niemann een keer verkocht..

Afbeelding
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Misschien. Maar het is géén medaille die op mijn verlanglijstje zou staan. Als hij gemaakt is, wanneer zou hij dan uitgereikt moeten zijn, en aan wie nog..... Dan kom je terecht in de situatie zoals bij het Lapplandschild, die zijn ook pas na het einde van wo2 officieel uitgereikt.
Het mussertkruis is niet te vergelijken vind ik, daar is documentatie van. Alleen is hij niet goedgekeurd door Hitler en mocht hij dus niet gedragen/uitgereikt worden. Dan tref je hem natuurlijk niet snel op een foto.

Het LW panzerkampfabzeichen kan misschien wel uitgereikt zijn in de laatste maand van de oorlog, er werden toen natuurlijk niet meer zoveel foto's gemaakt. Maar toch wil ik graag een foto zien als bewijs. Bij de leibermuster hebben we er ook lang op moeten wachten. De veronderstelde SS camouflage, waarvan nu een 20 tal foto's in Wehrmacht gebruik bekend zijn uit een album uit Bohemen dacht ik (tsjechie) in mei 1945.

Tot die tijd blijf ik sceptisch.
Doornewaard
Lid

Ik blijf ook zeker sceptisch. ik ben ook totaal niet overtuigt, het was meer om een aantal zaken bij elkaar te brengen. Dat mussertkruis was ook een voorbeeld, om te laten zien dat niet alles op foto staat. Het was idd verboden om het op een duits uniform te dragen.

Wel raar dat je in verzamelingen van 1945 tot 1990 geen enkel mussertkruis te zien is. Okey, het is niet het eerste beste artikel dat je in je verzameling wilt hebben, maar duurt dat zolang?. Het mussertkruis heeft zeker bestaan, maar zeker niet in de getallen die de markt hebben overspoelt. Ik heb ergens gelezen dat er een oplage van 500 stuks was. daarvan is het meeste weer vernietigt, behalve diegene die een tuin in Den Haag zijn gevonden. Maar als je tegenwoordig op een beurs kijkt kom je er verscheidende tegen....
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Doornewaard schreef:Ik blijf ook zeker sceptisch. ik ben ook totaal niet overtuigt, het was meer om een aantal zaken bij elkaar te brengen. Dat mussertkruis was ook een voorbeeld, om te laten zien dat niet alles op foto staat. Het was idd verboden om het op een duits uniform te dragen.

Wel raar dat je in verzamelingen van 1945 tot 1990 geen enkel mussertkruis te zien is. Okey, het is niet het eerste beste artikel dat je in je verzameling wilt hebben, maar duurt dat zolang?. Het mussertkruis heeft zeker bestaan, maar zeker niet in de getallen die de markt hebben overspoelt. Ik heb ergens gelezen dat er een oplage van 500 stuks was. daarvan is het meeste weer vernietigt, behalve diegene die een tuin in Den Haag zijn gevonden. Maar als je tegenwoordig op een beurs kijkt kom je er verscheidende tegen....
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn vader verzamelt al bijna 40 jaar en die kon in de jaren 70 en 80 ook mussertkruizen kopen en zien in andere verzamelingen. Een goede vriend heeft er in begin jaren 80 toen hij begon ook eentje van een oom van hem gekregen. Ze zullen er heus wel geweest zijn.
Over onuitgegeven medailles en insignes blijft het toch wel een beetje een grijs gebied. Er worden nog altijd vondsten gedaan. En er zal ook wel wat zijn wat niet klopt wat algemeen geaccepteerd wordt, maar ook andersom.
Doornewaard
Lid

Ja het was ook een beetje overdreven van me. Maar ik wil er mee zeggen dat na een bepaalde tijd de ''markt'' ermee overspoelt werd. Ach zo zijn er wel meer dingen die ver na de oorlog pas duidelijk worden/werden.
Plaats reactie