airborne
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Re: airborne
Dat kon wel eens een lange discussie worden met antwoorden zoals de U.S., the Brits en de Duitsers.....
Ik raad je aan dit zelf uit te zoeken en je eigen keuze te maken, er valt genoeg te lezen over alle "Airborne Operaties" op het internet...
Cain
Ik raad je aan dit zelf uit te zoeken en je eigen keuze te maken, er valt genoeg te lezen over alle "Airborne Operaties" op het internet...
Cain
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 25 apr 2009, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
- broeloe
- Lid
Bedacht door de Russen,
voor het eerst in actie uitgevoerd door de Duitsers,
en later overgenomen door de Britten en Amerikanen.
Persoonlijk ga ik voor de Britten als de beste.
Tot de slechtste behoort voor mij de USA.
voor het eerst in actie uitgevoerd door de Duitsers,
en later overgenomen door de Britten en Amerikanen.
Persoonlijk ga ik voor de Britten als de beste.
Tot de slechtste behoort voor mij de USA.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
bedankt voor de reactie.
mag ik misschien weten waarom u de us airborne het slechts vindt ze zijn wel het populairst.
Dat u de britste het beste vindt begrijp ik wel hun hadden ook veel materiaal dat mee werd gedropt ( willy's jeeps met alles er op en der aan, tanks, kanonnen, at guns) en de samen werking was prima tussen de eenheden.
Van de Duitse weet ik niet zo veel behalve dat ze de eerste waren en het sterkst waren in het begin van de oorlog ze hadden ook speciale wapens uniforme en materiaal.
mag ik misschien weten waarom u de us airborne het slechts vindt ze zijn wel het populairst.
Dat u de britste het beste vindt begrijp ik wel hun hadden ook veel materiaal dat mee werd gedropt ( willy's jeeps met alles er op en der aan, tanks, kanonnen, at guns) en de samen werking was prima tussen de eenheden.
Van de Duitse weet ik niet zo veel behalve dat ze de eerste waren en het sterkst waren in het begin van de oorlog ze hadden ook speciale wapens uniforme en materiaal.
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Ik begrijp je vergelijking niet helemaal, de U.S. Divisies landen op de zelfde wijze als de Britten, de gliders vervoerden het zware materieel en tevens ook manschappen, dus ook de U.S. beschikte over jeeps A/T guns en Licte Artillerie!?
Ik ben het met je eens dat de U.S. Divisies het populairst zijn in de media etc, maar dat komt door de vele films en games van de laatste jaren...
Cain
Ik ben het met je eens dat de U.S. Divisies het populairst zijn in de media etc, maar dat komt door de vele films en games van de laatste jaren...
Cain
- Westwall
- Lid
-
- Lid
Ik denk dat je geen Airborne eenheid kunt vergelijken met elkaar, het waren immers allemaal elite eenheden
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
- broeloe
- Lid
Is meer een mening dan een feit. Als je kijkt naar succesvolle acties en mislukte acties dan behoren de US para's tot de slechtste. Dat de Britten de beste zijn komt meer door hun succesvolle landing bij de Pegasus brug in Normandië.Westwall schreef:Ja broeloe. Waarom kies jij de US airborne als slechtste?
Maar als je dan verder nadenkt, kun je een misdrop, door slechte navigatie van piloten, niet op het conto van de para's schrijven van welk land dan ook.
Kijk je naar actie's op de grond: bijv. John Frost in Arnhem, of de 101st bij Bastogne, of de Fallschirmjagers in Carentan, dan kun je niet anders concluderen dat niet één eenheid onder deed voor de rest.
- Westwall
- Lid
Precies, je kunt eigenlijk niet zeggen welke de slechtste waren. Dat er veel US parachutisten tijdens de invasie zijn misgedropt komt inderdaad grotendeels door de piloten en de parachutisten hebben daarna toch goed gehandeld. En ik vind toch dat de meeste acties van de Amerikaanse parachutisten meer succesvolle acties, dan mislukte acties hadden.broeloe schreef:Is meer een mening dan een feit. Als je kijkt naar succesvolle acties en mislukte acties dan behoren de US para's tot de slechtste. Dat de Britten de beste zijn komt meer door hun succesvolle landing bij de Pegasus brug in Normandië.Westwall schreef:Ja broeloe. Waarom kies jij de US airborne als slechtste?
Maar als je dan verder nadenkt, kun je een misdrop, door slechte navigatie van piloten, niet op het conto van de para's schrijven van welk land dan ook.
Kijk je naar actie's op de grond: bijv. John Frost in Arnhem, of de 101st bij Bastogne, of de Fallschirmjagers in Carentan, dan kun je niet anders concluderen dat niet één eenheid onder deed voor de rest.
En de Britse parachutisten behoren voor mij ook tot de beste. Maar ik kan nogmaals niet zeggen welk land de slechtste parachutisten hadden.
mvg,
- Dodo
- Lid
Om eerlijk te zijn is niet alles op de rekening van de piloten te plaatsen. Er zijn aspecten die deze lui natuurlijk niet in de hand konden houden. Denk hierbij aan het weer, terrein (geld ook voor piloten, zal in Europa weliswaar wat minder gelden), mogelijkheden van vijand en eigen mogelijkheden (van het materiaal in dit geval). Dit levert al een hele reeks beperkingen waarin piloten moeten manouvreren.
Wat denk ik wel geld: het gebruik van paratroopers was eigenlijk voor veel landen een betrekkelijk nieuw fenomeen. Dit resulteerde in een uitgebreidde training en een soort "elite-status". Iets wat zeker in het begin van de oorlog van toepassing was. Naarmate de oorlog vorderde werd men soepeler met opleidingseisen e.d., iets wat hier wel algemeen bekend zal zijn.
Overigens, leuk feitje uit het militair recht: een parachutist is piloot, of iemand medeverantwoordelijk voor het functioneren van een vliegtuig, die uit het vliegtuig geschoten word. Een paratrooper is iemand die doelbewust uit het vliegtuig springt om op de grond gevechtsacties te ontplooien. Dit betekend dan ook dat een parachutist niet uit de lucht geschoten mag worden, een paratrooper wel..
Wat denk ik wel geld: het gebruik van paratroopers was eigenlijk voor veel landen een betrekkelijk nieuw fenomeen. Dit resulteerde in een uitgebreidde training en een soort "elite-status". Iets wat zeker in het begin van de oorlog van toepassing was. Naarmate de oorlog vorderde werd men soepeler met opleidingseisen e.d., iets wat hier wel algemeen bekend zal zijn.
Overigens, leuk feitje uit het militair recht: een parachutist is piloot, of iemand medeverantwoordelijk voor het functioneren van een vliegtuig, die uit het vliegtuig geschoten word. Een paratrooper is iemand die doelbewust uit het vliegtuig springt om op de grond gevechtsacties te ontplooien. Dit betekend dan ook dat een parachutist niet uit de lucht geschoten mag worden, een paratrooper wel..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Die kwamen per zweefvliegtuig en niet per parachute en waren geen parachutisten...broeloe schreef:Dat de Britten de beste zijn komt meer door hun succesvolle landing bij de Pegasus brug in Normandië.
29th Let's Go!!!!!
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Misschien dat onze gast nu zelf een conclusie heeft getrokken na wat speur werk op het net?
-
- Lid
Maar was het daardoor toch niet Airborne?johan willaert schreef:Die kwamen per zweefvliegtuig en niet per parachute en waren geen parachutisten...broeloe schreef:Dat de Britten de beste zijn komt meer door hun succesvolle landing bij de Pegasus brug in Normandië.
Vragen als "wie is de beste/slechtste/mooiste" lopen altijd op niks uit, het is zo subjectief als dat maar kan en beland meestal in een discussie, wie komt het beste naar voren uit de propagandamachine. Alle eenheden valschermjagers (om even de oude Nederlandsche spelling te gebruiken) hadden verschillende successen, door zoveel variabelen kan je ze moeilijk vergelijken.
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Ja, maar niet alle Airborne eenheden zijn (waren) Parachutisten.
Als je bij de scattered drop van de Amerikaanse Para's in Normandië de fout bij de piloten legt (wat voor discussie vatbaar is en waar ik het helemaal niet mee eens ben), dan moet je voor het succes aan Pegasus Bridge eveneens de felicitaties aan de piloten geven... Zij zetten tenslotte de gliders aan de grond. Daarnaast vind ik eveneens dat je helemaal geen vergelijk kunt maken; voor elke situatie waren de omstandigheden anders...
Eigenlijk zijn AB eenheden gewone eenheden die op een speciale manier op het terrein werden gebracht, hetzij met parachute, hetzij met zweefvliegtuig... Voor welk vervoermiddel de meeste moed nodig was, valt nog te bezien....
Als je bij de scattered drop van de Amerikaanse Para's in Normandië de fout bij de piloten legt (wat voor discussie vatbaar is en waar ik het helemaal niet mee eens ben), dan moet je voor het succes aan Pegasus Bridge eveneens de felicitaties aan de piloten geven... Zij zetten tenslotte de gliders aan de grond. Daarnaast vind ik eveneens dat je helemaal geen vergelijk kunt maken; voor elke situatie waren de omstandigheden anders...
Eigenlijk zijn AB eenheden gewone eenheden die op een speciale manier op het terrein werden gebracht, hetzij met parachute, hetzij met zweefvliegtuig... Voor welk vervoermiddel de meeste moed nodig was, valt nog te bezien....
29th Let's Go!!!!!
- broeloe
- Lid
Airborne eenheden zijn licht bewapende eenheden met als taak voor een korte tijd een bruggenhoofd te vormen totdat er versterking verschijnt. Lijkt me niet echt een reguliere eenheid.johan willaert schreef:Eigenlijk zijn AB eenheden gewone eenheden die op een speciale manier op het terrein werden gebracht, hetzij met parachute, hetzij met zweefvliegtuig... Voor welk vervoermiddel de meeste moed nodig was, valt nog te bezien....