Marrokanen die de kransen ''beveiligen''

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Brianlinden@leiden schreef:Maar we leven nu in 2004 en kranten van 70 jaar geleden lossen niks op
Je kunt er wel veel van leren en verbanden leggen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Yorick schreef:
Stijn schreef:Ik vraag mij wel eens af of de kleine minderheid die het verpest voor de de grote meerderheid zo langzamerhand niet de grote meerderheid aan het worden is. Ik vind het wel opvallend dat door het hele land juist DIE jongeren altijd maar weer de probleemjongeren zijn.
denk dat dat het ' tot een groep willen behoren' gedrag is....


ik ben zeker wel van mening dat in veel, vooral grote steden, maar ook al langzamerhand in dorpen, het behoorlijk vol begint te raken met buitenlanders.... vaak zie je meer hoofddoekjes, negers in basketball kleding en marokanen in bontkragen dan nederlanders :S ik ben absoluut geen racist ofzo, maar het zet je wel aan het denken en ik erger me er soms best wel aan!
Tja je gast voelen in je eigen land is inderdaad niet altijd leuk maar dat is een kwestie van tijd en gewenning.
Vroeger gaven de chinezen in amsterdam veel mensen dat gevoel, indiers uit Indie etc, etc.
Uiteindelijk gaan die groepen minder opvallen, ik denk dat we bijvoorbeeld al veel minderlast meer gaan krijgen van de kinderen van deze jongens.
Let maar eens op hoe veel buitenlanders je ziet die er westers uitzien, gymschoenen, geen hoofddoekje, moderne kleding, praten met een regionaal accentje, etc.
Al die problemen die er zijn komen er juist uit voort dat die jongeren thuis problemen hebben omdat ze zich niet meer helemaal marrokaans voelen maar ook nog niet helemaal nederlander.
Ze worden steeds minder buitenlander, de problemen thuis vertalen zich weer naar de straat.
Het duurt even maar dat is logisch, met je hele familie verhuizen naar een compleet andere maatschappij is niet makkelijk.
Die problemen hadden we ook met andere groepen, vooral die niet een westerse achtergrond hebben.
Dat er meer hoofddoekjes komen is vooral om al het gezeik eromheen, veel meiden gebruiken de hoofdoeken speciaal om te laten zien dat ze moslim zijn en zich daar niet voor schamen hoeveel de nederlanders er ook moeilijk over doen.
Kijk maar naar frankrijk, daar zijn ze nu verboden op openbare scholen en er lopen nu meer hoofdoekjes rond dan ooit daarvoor.
Ook meiden die er vroeger niet over piekerde zo'n ding te dragen lopen er nu mee om die fransen te laten zien dat ze zich niet laten onderdrukken, zo voelen velen dat in ieder geval.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:
Brianlinden@leiden schreef:Maar we leven nu in 2004 en kranten van 70 jaar geleden lossen niks op
Je kunt er wel veel van leren en verbanden leggen.
Precies, van je geschiedenis moet je leren.
Als je denkt dat er nu iets heel bijzonders of ergs aan de hand is kan het verhelderend werken als je ondekt dat dit helemaal niet zo uniek is en dat het vroeger ook voorkwam en hoe men er toen mee omging.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Yorick schreef:
marloes schreef:In bepaalde wijken hebben ze trouwens weer last van hele andere groepen hoor.
BEPAALDE wijken ja.... maar in de vaak grotere steden zijn het toch de marokanen, enz...
Bepaalde wijken van grotere steden...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Kunnen we frans bauer niet het land uitschoppen?
Aan zijn naam te zien is het een duitser dus een gastarbeider...en ik ben helemaal niet tevreden over zijn arbeid...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

marloes schreef:Kunnen we frans bauer niet het land uitschoppen?
Aan zijn naam te zien is het een duitser dus een gastarbeider...en ik ben helemaal niet tevreden over zijn arbeid...
Thats not nice. Een mening hebben okee maar iemand beoordelen op zijn naam gaat me echt te ver!
Laatst gewijzigd door Brianlinden op 07 mei 2004, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Brianlinden@leiden schreef:
marloes schreef:Kunnen we frans bauer niet het land uitschoppen?
Aan zijn naam te zien is het een duitser dus een gastarbeider...en ik ben helemaal niet tevreden over zijn arbeid...
Thats not nice.
Dat heb je goed gezien.
En dan hou ik me nog in.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Jongens, dame,

Dít is het Bauer topic:
www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:Jongens, dame,

Dít is het Bauer topic:
www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?
ok ok je hebt gelijk...en Gordon? :lol:
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Frans is Nederlander maar voor deze ene keer ben ik het met je eens Marloes, laat hem lekker over de grens zijn kattengejank uitstorten!

Ik heb het idee Marloes dat jij een linkse activist bent die op dit moment vanuit een kraakpand berichten zit te schrijven:P
Wat mij zo opvalt is dat als ik door de Kalverstraat loop dat ik zoveel van die jongere Marokkanen tegen de muur zie hangen alsof ze geen werk hebben en maar een beetje de hele dag voorzichuit lopen te koekeloeren.
Ook vind ik het een slecht argument dat het tijd kost om als je vanuit het buitenland komt, een tijd moet wennen aan Nederland. De meeste Marokkanen en Turken kwamen hier in de 70er jaren heen, remember;) Ze moeten dus in 30 jaar nu toch ECHT wel enigsinds geintegreerd zijn, naar mijn mening. Je kunt dus niet zeggen van jongeren die hier zijn opgegroeid en naar school zijn geweest dat ze tijd nodighebben omdat ze moeten wennen.
Wat je ook veel ziet is dat Nederlandse jongeren het stoer vinden om met net zo'n accent te praten als die jongeren doen. WIJ verliezen onze cultuur, dat is wat er momenteel gebeurt ( en dat komt ook door Amerika onder andere, niet alleen door buitenlanders).
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Natuurlijk, dat jij dat moet vragen :D Die hoort echt in dat topic!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Stijn schreef:Frans is Nederlander maar voor deze ene keer ben ik het met je eens Marloes, laat hem lekker over de grens zijn kattengejank uitstorten!

Ik heb het idee Marloes dat jij een linkse activist bent die op dit moment vanuit een kraakpand berichten zit te schrijven:P
Wat mij zo opvalt is dat als ik door de Kalverstraat loop dat ik zoveel van die jongere Marokkanen tegen de muur zie hangen alsof ze geen werk hebben en maar een beetje de hele dag voorzichuit lopen te koekeloeren.
Ook vind ik het een slecht argument dat het tijd kost om als je vanuit het buitenland komt, een tijd moet wennen aan Nederland. De meeste Marokkanen en Turken kwamen hier in de 70er jaren heen, remember;) Ze moeten dus in 30 jaar nu toch ECHT wel enigsinds geintegreerd zijn, naar mijn mening. Je kunt dus niet zeggen van jongeren die hier zijn opgegroeid en naar school zijn geweest dat ze tijd nodighebben omdat ze moeten wennen.
Wat je ook veel ziet is dat Nederlandse jongeren het stoer vinden om met net zo'n accent te praten als die jongeren doen. WIJ verliezen onze cultuur, dat is wat er momenteel gebeurt ( en dat komt ook door Amerika onder andere, niet alleen door buitenlanders).
Sscheitt, ik had een mooie lange reactie geschreven druk ik op het verkeerde knopje.
Nou mooi geen zin opnieuw te beginnen.
Even in het kort;
-Links: jazeeker, stem al jaren SDAP
-kraakpand; neen, etage centrum amsterdam
-jongeren wonen niet 30 jaar in dit land, hun ouders komen uit achterlijke bergdorpjes, ingewikkelder dan je denkt, vraag het hun, zonder een marrokaan om uit te leggen gaat deze discussie nogal eenzijdig worden.
-cultuurverlies...drie maal raden dat is ook al eeuwen oud.
In de jaren 30 spraken jongeren engels, kleedden zich engels, danste engels, etc, etc.
En zorgen dat men zich maakte!
Als je je cultuur verliest ben jij je cultuur niet waard of andersom.
Als onze cultuur verdwijnt is ie blijkbaar niet sterk genoeg, dit is evolutie en is al honderden, zelfs duizenden jaren bezig.
Culturen veranderen, verdwijnen, gaan in elkaar op.
Wees blij dat onze cultuur niet meer is zoals ie was voor de oorlog, al die fyne zuilen, geen vrouwenrechten, bekrompenheid, etc.
Wat is nu eigenlijk nog Nederlandsche cultuur?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Hi, ik woon ook in Amsterdam Marloes.
Jongeren zijn hier geboren, ouders komen uit achterlijke bergdorpjes!
In de 30er jaren kleedde de jongeren zich niet engels omdat ze geen nagel hadden om aan hun gat te krabben, vraag maar aan je opa.
Als je je cultuur verliest ben jij je cultuur niet waard of andersom. Hier heb je een mooie maar die heb je vast niet zelf verzonnen. Ik vind dat je daarin gelijk hebt.
Wat de Nederlandse cultuur is; wie zijn verleden niet kent, kent zijn heden al helemaal niet! Denk eens aan de hunnebedden, denk eens aan de 80 jarige oorlog. Denk aan hoe Nederland ontstaan is!
Ik wil wel terug naar voor de oorlog, dan had jij in iedergeval minder zorgen aan je hoofd en hoefde je alleen te strijken, te koken en te wassen (alleen wel in een andere volgorde):D
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Stijn schreef:Hi, ik woon ook in Amsterdam Marloes.
Jongeren zijn hier geboren, ouders komen uit achterlijke bergdorpjes!
In de 30er jaren kleedde de jongeren zich niet engels omdat ze geen nagel hadden om aan hun gat te krabben, vraag maar aan je opa.
Als je je cultuur verliest ben jij je cultuur niet waard of andersom. Hier heb je een mooie maar die heb je vast niet zelf verzonnen. Ik vind dat je daarin gelijk hebt.
Wat de Nederlandse cultuur is; wie zijn verleden niet kent, kent zijn heden al helemaal niet! Denk eens aan de hunnebedden, denk eens aan de 80 jarige oorlog. Denk aan hoe Nederland ontstaan is!
Ik wil wel terug naar voor de oorlog, dan had jij in iedergeval minder zorgen aan je hoofd en hoefde je alleen te strijken, te koken en te wassen (alleen wel in een andere volgorde):D
De invloed (of gebrek aan) is een van de grootste problemen bij migranten, dus waar die vandaan komen doet er wel toe.
In de 30er jaren kleedde de jongeren zich zeker wel engels, zelfs de goedkoopste confectiepakjes hadden een Engelsche Schnitt.
Jongens liepen met oude bolhoedjes van de markt, slobberende kleding, etc.
"Als je je cultuur verliest ben jij je cultuur niet waard of andersom", heb ik wel zelf verzonnen maar zal vast wel op iets lijken wat al eerder gezecht is door iemand ooit.
Dat de geschiedenis belangrijk is voor onze cultuur ben ik het mee eensch.
Ken je je verleden, dan begrijp je het heden en voorzie je de toekomst.
Maar ik bedoelde, hoeveel van jouw dagelijkse cultuur is nog van oorsprong nederlands?
Hausfrau spelen hou ik geen week vol, sommige mensen hebben ambities.
Van mijn passies niet mogen uitvoeren krijg ik veel meer zorgen dan de zorgen die ik nu heb.
Ik wil ook wel terug naar de 30er jaren op sommige gebieden maar ik verwacht zeker niet dat men toen geen cultuurverlies had en zoo.
Trouwens...ik ben reenactor en ga regelmatig naar jaren 30 feesten...nog leuker dan in het verleden leven is af en toe in het verleden leven en daarna weer fijn naar het heden terug ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Zozo, mevrouw is ook nog eens reenactor. Heb je ook originele spullen?
Zoals ik al zei, de jaren 30 was economische crisistijd en men was arm. Men droeg die kleren waarschijnlijk omdat men die gevonden had en goedkoop waren en de mensen liepen er echt niet allemaal bij als Charly Chaplin. Kijk eens naar foto's uit die tijd van armere buurten als de Jordaan, daarop is te zien dat mensen werkelijk vodden droegen omdat er geen geld voorhanden was om nieuwe kleren te kopen. Mijn opa deed jaren met schoenen.........
Ik probeer mijn Nederlandse cultuur nogsteeds zoveel mogelijk Nederlands te houden, maar wat is cultuur..........wat versta jij daaronder?
Ik denk dat jij een prima huisvrouw geweest zou zijn als je de kans tot studeren nooit gehad zou hebben. Jij weet wat voor kansen het leven te bieden heeft en dus zou je nooit hetzelfde leven kunnen hebben als je voorouders.
Gesloten