SS opleiding

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Nick U
Lid

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

LEO schreef:Met het risiko om wat off-topic te zweven ( want het gaat hier over de SS opleiding) nog even dit over de Kampfgruppen.

Geeft niets, ik vind het zelf ook wel intressant !
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Doornewaard
Lid

Bericht door Doornewaard »

Hoelang bleef zo'n Kampfgruppe eigelijk bij elkaar?.
Gast

Bericht door Gast »

Er was feitelijk verschil tussen elke Kampfgruppe simpelweg omdat elke gevechtsgroep "purpose build" was. In die zin dus geen specifiek verschil tussen Waffen-SS en Heer.

De Kampfgruppe die jij beschrijft is wel enigszins vergelijkbaar met bijvoorbeeld Kampfgruppe Peiper tijdens het Ardennenoffensief: Friebe leidde duidelijk een Kampfgruppe die veel slagkracht moest hebben en daarom alle beschikbare tanks bevatte (een Panzer-Regiment en een schwere Panzer-Abteilung, die Tigers waarschijnlijk omdat het Panzer-Regiment niet op volle sterkte was) plus gemechaniseerde infanterie. Zoals ik hierboven al schreef had Peiper een soortgelijke groep (Het Panzer-Regiment van de Leibstandarte met Panthers en PzKfw IV, de schwere SS-Panzer-Abteilung 501 met Tigers plus de gemechaniseerde infanterie van III./SS-PGR2, gemechaniseerde Pioniers, artillerie, Flak, etc.)

Een Kampfgruppe kon verkenningselementen bevatten maar dat hoeft natuurlijk niet. Zie ook de Ardennen waar voor een offensieve taak twee aanvalsgroepen werden geformeerd (Peiper en Hansen) met de (met extra pioniers en artillerie versterkte) Aufklärungsabteilung in een apart "Schnelle Gruppe" om die aanvalsgroepen te ondersteunen. Daar was het verkenningsbataljon dus geen integraal onderdeel van een aanvalsgroep en dat was in het geval van Panzerkampfgruppe Friebe mogelijk ook niet het geval. Interessant zou zijn om te zien of er naast Friebe op dat moment nog andere Kampfgruppen actief want grote kans dat de Aufklärungsabteilung van de 8. Panzer-Division daarbij was, als Schnelle Gruppe, als Kampfgruppe of als onderdeel van een grotere Kampfgruppe. Ik kan mij voorstellen dat de Aufklärungsabteilung van de 8. Panzer-Division als Schnelle Gruppe met Friebe samenwerkte om zijn hoofdmacht af te schermen en van inlichtingen te voorzien (om verrassingen te voorkomen). De acties van Friebe ware defensief maar natuurlijk wel zoveel mogelijk mobiel van aard: bij vertragingsacties hoorden meestal ook (kleinschalige) tegenaanvallen.

Een Kampgruppe kon bij elkaar blijven tussen enkele uren en enkele weken, afhankelijk van het doel van de formatie en het verloop van de strijd.
Plaats reactie