Hallo allemaal,
Ik heb wat vragen over het NSKK WBN, maar ik kan er helaas maar weinig over vinden op internet. Misschien dat jullie kunnen helpen?
Er waren Nederlanders lid van het NSKK, maar in hoeverre was dit vrijwillig? Ik las dat je lid van de NSB moest zijn voordat je kon toetreden, maar later was dat niet meer nodig. Kwamen hier ook mannen in terecht die opgeroepen waren voor Arbeitseinsatz? Voor zover ik kan vinden kwam het Nederlandse Kraftfahrerskorps niet in gevechten terecht, maar was werkzaam als een ondersteunende eenheid.
Alvast bedankt!
Lizzy
NSKK WBN
-
- Lid
Re: NSKK WBN
Zo'n 9 à 10.000 Nederlanders zaten bij de NSKK. In theorie was de NSKK enkel voor transport achter het front, maar in de praktijk maakte het aan het oostfront vele gevechtssituaties mee met partizanen die achter het front opereerden. Ook hebben Nederlandse NSKK'ers in Stalingrad gevochten, waar ze als gewone infanteristen werden ingezet.
Het boek 'Nederlanders in het NSKK, 1940-1945' van Alex Dekker is een aanrader op dit vlak.
Het boek 'Nederlanders in het NSKK, 1940-1945' van Alex Dekker is een aanrader op dit vlak.
-
- Lid