Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door HMS Renown »

johan willaert schreef:Jullie moeten geschiedenisleraar worden...
om de oorzaken op te noemen die mijn geschiedenisleraar me liet kennen voor mijn examens (dus niet verzonnen door een 16-jarige)

- mislukken van de Volkerenbond
- Hitlers vervoringsdrang
- Amerikaanse isolatie
- economische crisis
- problemen in de verre oosten
- botsing tussen politieke ideologieën

Heel algemeen bekeken, het zijn Frankrijk en Engeland die Duitsland de oorlog verklaarde. Ik denk dat beide landen mild voor Duitsland zijn geweest toen deze het Rijnland, Oostenrijk en Studentenland bezetten.
Gast

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Zoals ik "Koos24" al eens vertelde toen hij mij vertelde dat hij voor mijn terugkeer op het forum wou pleiten: los van een enkele discussie zoals deze (waarin de geschiedenis door TS echt geweld werd aangedaan - maar dat ziet "broeloe" inmiddels zelf ook in) gebeurt er tegenwoordig weinig op dit forum waarin ik mij echt wil mengen en een soort "genade" van Gijs en Martijn (die ik overigens enkel noem omdat ik met Gijs contact had na mijn eerste en met Martijn na mijn tweede ban) enkel omdat een aantal forumleden daar op aandringen lijkt mij ook geen prettige ontwikkeling. Ik waardeer de mensen die vragen om mijn terugkeer maar na twee min of meer opmerkelijke bans (de logica achter de tweede ban ontgaat mij nog altijd) vind ik het eigenlijk wel best zo.

Grote groet van Timo
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door broeloe »

wat ik me wel altijd heb afgevraagd is of ruimteaapje, timo en harro alle drie één en dezelfde persoon zijn.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gast

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Jawel, ik ben Timo en mijn nicknames zijn "Harro" (oa op stiwot en AHF - naar de Duitse verzetsstrijder Harro Schulze-Boysen), "Ruimteaapje" (oa op msn en op WW2talk - een bijnaam die ver teruggaat en met blowen te maken heeft) en "meelezer (oa op militair.net). Naar mijn weten heeft nooit iemand anders zich voor mij uitgegeven.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Charly1975 »

Valt nog mee dat er niet direct door de 'terriers van de ban' uitgezocht is van welk IP adres er wordt gepost want dan moet uiteraard daar ook direct actie op ondernomen worden...want Harro is een stoute forumgebruiker die zich niet netjes aan de regels heeft gehouden nadat hij een ban had gekregen. Vergeten we even dat de meeste mod's en admins op de hoogte waren van de identiteit van Ruimteaapje (tweede nick) en dat er pas na een aantal maanden één terrier wakker werd nadat Ruimteaapje zelf had aangegeven dat ie (doormiddel van het aanmaken van een tweede account) de regels had overtreden. Nadat de terrier gewekt was, was het gauw gebeurt met Ruimteaapje en was het ineens heel stil vanuit de hoek der mod's en admins die waarschijnlijk spontaan vergeten waren dat dit niet mocht. Zo zie je maar...geen slapende honden wakker maken...al ben ik bang dat ik nu weer een terrier gewekt heb.

Way off-topic....dus excuus aan de TS.

Om weer even on-topic te komen: volgens mij kun je niet precies één reden oorzaak waarom WOII is gestart, volgens mij zijn er meerdere oorzaken. En zeker niet één land.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door okke »

Charly1975 schreef:Volgens mij kun je niet precies één reden oorzaak waarom WOII is gestart, volgens mij zijn er meerdere oorzaken. En zeker niet één land.
Ik ken geen enkele gebeurtenis waarvoor je slechts één oorzaak kan aanwijzen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Heideroos
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 okt 2007, 22:03

Re: Polen oorzaak van de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Heideroos »

Servië!

"Why?" do you ask? Het was een Servische student die in 1913(?) een aanslag pleegde op de Oostenrijkse Keizer, wat de eerste WO tot gevolg had.
WO1 was op zijn beurt weer de indirecte oorzaak van WO2 (zie eerder in dit topic) and there you have it..

Maar...Waarom schoot die Serviër dan de Oostenrijkse Keizer dood?
Oftewel; er is niet 1 aanwijzbare oorzaak voor een wereldoorlog.
Vergeet ook de PTO niet, de Japanners zullen niet echt wakker hebben gelegen van de behandeling van de Duutsers na WO1.
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
Plaats reactie