www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?

Bericht door marloes »

Op wie gaan we stemmen...en op wie vooral niet?

http://www.degrootstenederlander.nl/

Zeker niet op fortuin, kok, bolkestein, lubbers, alle sporters...

misschien wel op hannie schaft, kenau simonsdochter hasselaar, anton de kom, anne frank, jeroen bosch, wilhelmina, willem van oranje...

Schrikbarend hoeveel mensen niet eens op de lijst horen...nog schrikbarender hoe veel ik er niet ken...nog schrikbarender hoe weinig de gewone man van deze mensen kent...wat schort er toch veel aan ons geschiedenis onderwijs...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Aangezien de kennis van de Nederlandse geschiedenis niet groot is, hecht ik geen enkele waarde aan deze verkiezing.

Je kunt alleen maar een eerlijke stem uitbrengen als je de geschiedenis van alle personen kent. Bovendien hoe kun je Marco Borsato, Hans Teeuwen en dj Tiësto vergelijken met bijvoorbeeld Willem van Oranje?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

KevinP schreef:Aangezien de kennis van de Nederlandse geschiedenis niet groot is, hecht ik geen enkele waarde aan deze verkiezing.

Je kunt alleen maar een eerlijke stem uitbrengen als je de geschiedenis van alle personen kent. Bovendien hoe kun je Marco Borsato, Hans Teeuwen en dj Tiësto vergelijken met bijvoorbeeld Willem van Oranje?
Ik hecht er ook geen waarde aan maar over mijn lijk dat borsato wint of een of andere achterlijke idioot.
Daarom heb ik bij de Engelse versie ook op churchill gestemd, niet omdat ik de verkiezing serieus nam maar omdat ik mijn tv van de westertoren zou gooien als prinses diana zou winnen...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Volgens mij valt er niet uit te kiezen. Ik zie zo ie zo veel te veel namen staan en daarvan vind ik het merendeel even belangrijk voor de geschiedenis van ons land. Ik denk dat Nederland veel unieke mensen heeft voortgebracht. De een beroemd en geroemd om zijn intelligentie de ander puur om zijn uitstraling en weer een ander omdat zij of hij jarenlang vele mensen aan het lachen heeft gemaakt. Het is maar net welke criteria je gebruikt om tot een top 5 te komen. Ik kan er dus niet uit kiezen, omdat ik veel van de mensen die erbij staan hoog heb zitten.

Ik vind inderdaad wel dat er een aantal zijn die er niets in te zoeken hebben zoals Marco Borsato, Leontien van Moorsel of Dj Tiësto... Ik geef er weinig om, maar laat die aub niet winnen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Martijn schreef:Volgens mij valt er niet uit te kiezen. Ik zie zo ie zo veel te veel namen staan en daarvan vind ik het merendeel even belangrijk voor de geschiedenis van ons land. Ik denk dat Nederland veel unieke mensen heeft voortgebracht. De een beroemd en geroemd om zijn intelligentie de ander puur om zijn uitstraling en weer een ander omdat zij of hij jarenlang vele mensen aan het lachen heeft gemaakt. Het is maar net welke criteria je gebruikt om tot een top 5 te komen. Ik kan er dus niet uit kiezen, omdat ik veel van de mensen die erbij staan hoog heb zitten.

Ik vind inderdaad wel dat er een aantal zijn die er niets in te zoeken hebben zoals Marco Borsato, Leontien van Moorsel of Dj Tiësto... Ik geef er weinig om, maar laat die aub niet winnen.
Dus stem dan op wat grote namen om te voorkomen dat we straks als de debielen van europa bekend zullen staan.
Veel landen hebben deze verkiezing en komen met belangrijke personen op de eerste plaats.
Verder is de keuze inderdaad moeilijk, ik ben begonnen met het wegstrepen van wie ik vooral niet ga kiezen, dat schiet al aardig op.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wat de uitslag ook wordt op die website, het gevolg zal niet zijn dat we als debielen bekend zullen staan. Ik zou het eigenlijk wel een goede stunt vinden als Marco Borsato - of een andere artiest - de verkiezingen daar wint. Dat zou direct bewijzen dat een onderzoek op internet geen enkele wetenschappelijke fundering kent als het op deze manier wordt uitgevoerd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Het zal ook betekenen dat duizenden mensen zul uitschot zien als belangrijkere nederlanders dan echte helden.
Ik zou me in ieder geval kapot schamen voor zo'n uitslag.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ook, verbaast me nog dat ze Boris er niet in gegooid hebben ;)

Persoonlijk zal ik stemmen op een van onze zeehelden, een goed schilder of een schrijver of militair,

Ik twijfel nog heel erg,
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vrees dat dit gewoon onze algemene teleurstelling is in het intellectueel vermogen van deze medemens.

Eerlijk gezegd vind ik dat de mensen die een dergelijke uitslag van deze poll voor waarheid gaan aannemen in de eerste plaats al reddeloos verloren zijn. Ik denk niet dat dat de doelgroep is waar we ons op moeten concentreren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

marloes schreef:Het zal ook betekenen dat duizenden mensen zul uitschot zien als belangrijkere nederlanders dan echte helden.
Ik zou me in ieder geval kapot schamen voor zo'n uitslag.
Ik zou het alleen geen uitschot willen noemen, maar onbelangrijk vergeleken met echte historische figuren als Thorbecke, Aletta Jacobs of Erasmus.

Marco Borsato is een belangrijke nederlander, omdat hij met zijn muziek vele Nederlanders vermaakt, maar om hem dan de grootste Nederlander te noemen gaat mij te ver.

Ik zou me niet kapot schamen als er toch zo iemand zou winnen hoor, want dan deel ik de mening van Proos. Internet stemmen is absoluut geen realistische afspiegeling. Bovendien de gemiddelde mens kent nog niet de helft dus hoe kan zo'n stemming nu ooit eerlijk zijn?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Martijn schreef:
marloes schreef:Het zal ook betekenen dat duizenden mensen zul uitschot zien als belangrijkere nederlanders dan echte helden.
Ik zou me in ieder geval kapot schamen voor zo'n uitslag.
Ik zou het alleen geen uitschot willen noemen, maar onbelangrijk vergeleken met echte historische figuren als Thorbecke, Aletta Jacobs of Erasmus.

Marco Borsato is een belangrijke nederlander, omdat hij met zijn muziek vele Nederlanders vermaakt, maar om hem dan de grootste Nederlander te noemen gaat mij te ver.

Ik zou me niet kapot schamen als er toch zo iemand zou winnen hoor, want dan deel ik de mening van Proos. Internet stemmen is absoluut geen realistische afspiegeling. Bovendien de gemiddelde mens kent nog niet de helft dus hoe kan zo'n stemming nu ooit eerlijk zijn?
Ik vind borsato wel uitschot, jakkes wat een ordinair eng ventje.
En een aantal mensen vermaken maakt je in mijn ogen niet belangrijk, geliefd misschien, populair maar zeker niet belangrijk.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik denk dat je met deze test niet zo heel veel zult bereiken: denk dat veel mensen toch redelijk snel zullen afhaken omdat ze velen ervan niet kennen en maar wat gaan doen zonder echt onderbouwde redenen....
dan word er eerder gedacht:
-over Willem van Oranje heb ik is wat gehoord op school...
-Hans Teeuwen is kei grappig..
-nah, dan doen we Henry maar...
-owh Bernhard: die protesteerde bij het defile tegen het veranderen van de baretkleur... wat een held!

zo krijg je toch geen objectief onderzoek? de doelgroep is veels te breed en onbekend!
Laatst gewijzigd door Yorick op 07 mei 2004, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik stel dan ook bij deze voor om - collectief - op Frans Bouwer te stemmen :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

nee doe dan Marco!! bij hem ontploffen me oren tenminste (nog net) niet!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Even voor het geval mensen me verkeerd begrijpen, ik vind Frans Bauer een sympathieke persoon, maar je kunt toch niet serieus omgaan met zo'n lijst? Een voorbeeld: ze hebben het voor elkaar gekregen om (bij het scherm op alphabetische volgorde) Michiel de Ruyter op dezelfde pagina met Hans Teeuwen te zetten!

Sorry hoor... vandaar mijn oproepje :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gesloten