www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het is gewoon een stomme verkiezing. Het valt me mee dat je niet op Pipo de Clown kunt stemmen.

Ik denk dat je niet zomaar appels met peren kunt vergelijken. Er zijn verschillende eigenschappen en vaardigheden die aan bod komen. Op verschillende vlakken kun je uitblinken.

Of dat nu denken, filosoferen, geneeskunst, zingen, schilderen, schrijven, acteren of uitingen van moed en durf zijn. Je kunt nu eenmaal niet zomaar een schrijver vergelijken met een moedig zeeman of een acrobaat met een geestelijk leider. Dat wil niet zeggen dat wat die schrijver heeft gedaan niet exeptioneel en buitenproportioneel belangrijk zou kunnen zijn. Het is gewoon ánders.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:Het is gewoon een stomme verkiezing. Het valt me mee dat je niet op Pipo de Clown kunt stemmen.

Ik denk dat je niet zomaar appels met peren kunt vergelijken. Er zijn verschillende eigenschappen en vaardigheden die aan bod komen. Op verschillende vlakken kun je uitblinken.

Of dat nu denken, filosoferen, geneeskunst, zingen, schilderen, schrijven, acteren of uitingen van moed en durf zijn. Je kunt nu eenmaal niet zomaar een schrijver vergelijken met een moedig zeeman of een acrobaat met een geestelijk leider. Dat wil niet zeggen dat wat die schrijver heeft gedaan niet exeptioneel en buitenproportioneel belangrijk zou kunnen zijn. Het is gewoon ánders.
Natuurlijk heeft iedereen een andere manier van groots zijn, maar ik hoor toch graag hoe Bauer of een of ander sportventje zelfs maar in de buurt komt van Wilhelmina of zoo.
Hoe dan ook, het concept van dit programma is leuk maar belangrijker is dat er aandacht geschonken aan geschiedenis, een onderwerp dat ons allemaal na aan het hart ligt.
10 mensen van deze 200 krijgen extra aandacht op tv.
"Naar aanleiding van de keuze van de Nederlanders zal in het najaar de Top 100 van 'Grote Nederlanders' bekend gemaakt worden tijdens een avondvullende uitzending op televisie.
De 10 hoogstgenoteerden van deze lijst zullen in de weken daarna in een spannende televisieverkiezing strijden om de titel 'De Grootste Nederlander'. "
Dus hoe je het ook bekijkt; geschiedenis gaat veel aandacht krijgen op tv, en dat is belangrijk.
Daarom is het toch wel interessant om echte belangrijke mensen te kiezen, mensen die echt iets heel bijzonders betekende voor ons land.
In het Buitenland waar deze serie vandaan komt was dat duidelijk te zien, enkele echt bijzonder mooie documentaires werden gemaakt over hun grootste vaderlanders en werd er veel aandacht geschonken aan geschiedenis in de pers.
Dus je kunt het ook anders samen vatten; "Over wie wil je graag een programma zien op tv, of; over wie is het belangrijk dat we eens aandacht schenken op tv".
Dat maakt het stemmen misschien makkelijker.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Ja, dan krijg je een TV avond waar de grootste eikels (als Bauer, Fortuyn) gezet worden naast echte grootheden als Drees, Wilhelmina of Michiel de Ruyter....
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Vind Fortuyn geen eikel, maar om hem nou als grootste Nederlander neer te zetten, misschien wel als hij minister president was geworden...


Je kan toch nooit een voetballer met willen van oranje vergelijken :S deze verkiezing is alleen maar zendtijd :S ze moeten toch wat uitzenden

p.s stond op de Duitse lijst nou Hitler of niet? er waren toen wat problemen omdat mensen Hitler erop wilden hebben

MVG, Kees
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Lord_Vetinari schreef:Ja, dan krijg je een TV avond waar de grootste eikels (als Bauer, Fortuyn) gezet worden naast echte grootheden als Drees, Wilhelmina of Michiel de Ruyter....
Precies en dat moet dus voorkomen worden!
Als in de top 10 echte grote mensen voorkomen dan worden het hele fijne tv programmas.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

marloes schreef:
Lord_Vetinari schreef:Ja, dan krijg je een TV avond waar de grootste eikels (als Bauer, Fortuyn) gezet worden naast echte grootheden als Drees, Wilhelmina of Michiel de Ruyter....
Precies en dat moet dus voorkomen worden!
Als in de top 10 echte grote mensen voorkomen dan worden het hele fijne tv programmas.
Precies, Marloes jij weet spijkers met koppen te slaan, ik heb gisteren mijn lijstje bij de KRO gedeponeerd, helaas staan Willem Ruys en Napoleon niet op hun keuze lijst, en dat vind ik nu net het zwakke punt. Je kan niet om-het-even wie noemen, maar je bent aangewezen op hun lijst en dan krijg ik altijd het gevoel dat je beknot wordt in je vrijheid, je weet nooit wie er is weg gecensureerd.
Ik heb de pest aan de verzuiling, maar verder een prima idee, zo word er weer eens wat aan geschiedenis gedaan, zoals jij eerder aanhaalde.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

In deze tijd is IEDERE aandacht voor geschiedenis hard nodig!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

helaas staan Willem Ruys en Napoleon niet op hun keuze lijst, en dat vind ik nu net het zwakke punt.
Waarom zou Napoleon toch niet op de lijst staan...?
:wink:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

Martijn schreef:
helaas staan Willem Ruys en Napoleon niet op hun keuze lijst, en dat vind ik nu net het zwakke punt.
Waarom zou Napoleon toch niet op de lijst staan...?
:wink:

:lol: Open deur intrappen ? :P
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Re: www.degrootstenederlander.nl op wie stem ji

Bericht door J86 »

marloes schreef:Op wie gaan we stemmen...en op wie vooral niet?

http://www.degrootstenederlander.nl/

Zeker niet op fortuin, kok, bolkestein, lubbers, alle sporters...

misschien wel op hannie schaft, kenau simonsdochter hasselaar, anton de kom, anne frank, jeroen bosch, wilhelmina, willem van oranje...

Schrikbarend hoeveel mensen niet eens op de lijst horen...nog schrikbarender hoe veel ik er niet ken...nog schrikbarender hoe weinig de gewone man van deze mensen kent...wat schort er toch veel aan ons geschiedenis onderwijs...
Waarom wel anne Frank (ja ze schreef misschien een leuk dagboek maar is ze dan meteen de grootste Nederlander) en wilhelmina (dankzij haar hebben we Luxemburg verloren) En hoezo niet op sporters jaap eden bijvoorbeeld die voor nederland zowel als schaatser en als wielrenner de wereldtop heeft bereikt of anton Philips die zorgde voor veel binnelandse werkgelegenheid en daardoor voor economische bloei. Of thorbecke die de grondwet samenstelde

/edit proos: bbcode aangezet.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Anne Frank is een van de redenen dat mensen in het buitenland uberhaupt gehoord hebben van Nederland tijdens de oorlog, zonder haar dagboek zouden generaties nauwelijks iets gehoord hebben over joden in bezet nederland en heeft generaties een interesse voor die periode gegeven.
Haar boek zorgt er voor dat het niet vergeten word voor heel veel Mensen.
Wilhelmina spreekt eigenlijk voor zich, zij heeft het volk tijdens de oorlog een hart onder de riem gestoken, wie weet wat er zonder haar zou zijn over gebleven vasn het moraal onder het nederlandsche volk.
Haar rol tijdens WO2 is niet te verwaarlozen.
Persoonlijk zie ik niet in wat voor belangrijks een sporter heeft toegevoegt.
Zorgen voor werkgelegenheid vind ik ook niet zo heel belangrijk.
Thorbecke komt zeker wel in aanmerking, absoluut.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Lord_Vetinari schreef:Ja, dan krijg je een TV avond waar de grootste eikels (als Bauer, Fortuyn) gezet worden naast echte grootheden als Drees, Wilhelmina of Michiel de Ruyter....
Sorry maar was wilhelmina nou zo'n grootheid ze steunde misschien de bevolking tijdens wo2 maar ik vind wat vele verzets mensen hebben gedaan en die dit ooit met de dood hebben moeten bekopen eigenlijk nog belangrijker. Sorry maar fortuyn een eikel?? dankzij hem begon de discussie nu eindelijk op gang te komen over dat Nederland vol is. Ik geef toe dat fortuyn zeker niet de grootste nederlnader is. Maar iemand die wat pit in de saaie discussies heeft wete te brengen en die ervoor heeft gezorgd dat punten waarover iedereen tot dusver over zweeg (zoals het beleid omtrent wachtlijsten, criminaliteit onder allochtonen en overbevolking in Nederland) en dat daar veranderingen in (moest) komen. Zo iemand is geen eikel.

Trouwens over f bauer ben ik t wel met je eens

/edit proos: bbcode aangezet.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

J86 schreef:
Lord_Vetinari schreef:Ja, dan krijg je een TV avond waar de grootste eikels (als Bauer, Fortuyn) gezet worden naast echte grootheden als Drees, Wilhelmina of Michiel de Ruyter....
Sorry maar was wilhelmina nou zo'n grootheid ze steunde misschien de bevolking tijdens wo2 maar ik vind wat vele verzets mensen hebben gedaan en die dit ooit met de dood hebben moeten bekopen eigenlijk nog belangrijker. Sorry maar fortuyn een eikel?? dankzij hem begon de discussie nu eindelijk op gang te komen over dat Nederland vol is. Ik geef toe dat fortuyn zeker niet de grootste nederlnader is. Maar iemand die wat pit in de saaie discussies heeft wete te brengen en die ervoor heeft gezorgd dat punten waarover iedereen tot dusver over zweeg (zoals het beleid omtrent wachtlijsten, criminaliteit onder allochtonen en overbevolking in Nederland) en dat daar veranderingen in (moest) komen. Zo iemand is geen eikel.

Trouwens over f bauer ben ik t wel met je eens
Wilhelmina is een symbool trouwens heeft zij persoonlijk in America om hulp gevraagt tijdens de oorlog, zij heeft achter de schermen heel veel werk verzet om Nederland, het volk en ons verzet te steunen en Nederland na de oorlog te helpen.
Fortuyn was zeker een eikel, beetje schreeuwen wat de massa vind en zo politiek gewin proberen te bereiken...discussies over de onderwerpen als 'nederland is vol' worden al jaren gevoerd maar Fortuyn deed dat wat opener en dus durfde veel mensen opeens iets harderop te praten hierover.
Hij deed het luidruchtig, daarom denken veel mensen die de politiek niet zoo trokken dat het voor hem allemaal nooit gezegt werd.
Ik heb hem niets nieuws horen roepen en het is makkelijk te schreeuwen wat er mis is in dit land zonder met concrete oplossingen te komen.
Hij kon Rosemuller niet eens aan tijdens een discussie!
Maar goed....een fyne politieke discussie over foruyn lijkt me niet echt interessant.
Hij staat niet op mijn lijstje van grootste nederlander en niet op de jouwe, dus door naar de volgende patient!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

marloes schreef:Anne Frank is een van de redenen dat mensen in het buitenland uberhaupt gehoord hebben van Nederland tijdens de oorlog, zonder haar dagboek zouden generaties nauwelijks iets gehoord hebben over joden in bezet nederland en heeft generaties een interesse voor die periode gegeven.
Haar boek zorgt er voor dat het niet vergeten word voor heel veel Mensen.
Wilhelmina spreekt eigenlijk voor zich, zij heeft het volk tijdens de oorlog een hart onder de riem gestoken, wie weet wat er zonder haar zou zijn over gebleven vasn het moraal onder het nederlandsche volk.
Haar rol tijdens WO2 is niet te verwaarlozen.
Persoonlijk zie ik niet in wat voor belangrijks een sporter heeft toegevoegt.
Zorgen voor werkgelegenheid vind ik ook niet zo heel belangrijk.
Thorbecke komt zeker wel in aanmerking, absoluut.
Eigenlijk weet ik ook niet precies wat wilhelmina voor de nederlanders betekend heeft (op tgebied van moraal) omdat ik de oorlog niet heb meegemaakt en ik denk dat alleen mensen die daadwerkelijk de oorlog hebben meegemaakt dit het beste begrijpen en kunne beoordelen maar toch in landen zoals Belgie en Frankrijk bleef het moraal toch ook hoog. Wat betreft a frank ben ik het met je eens (geworden) verder vind ik het zorgen voor zo'n grootschalige werkgelegenheid wel belangrijk het is natuurlijk goed voor de economie maar wat ik persoonlijk ook mooi vind is dat het een multinational is en een zeer bekend merk (philips) is en dat het Nederland ook een beetje op de kaart zet en het zorgt voor wat nationale trots.

/edit proos: bbcode aangezet.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Dat iemand die voor werk zorgt en een bedrijfje opstart van internationale faam is wel leuk en misschien ook wel belangrijk...maar er zijn toch echt wel veel meer mensen tussen die 200 die veel grotere en belangrijkere dingen bereikt hebben?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gesloten