Amerikaans PoW camp in Limburg?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
S1991
Lid
Contacteer:

Amerikaans PoW camp in Limburg?

Bericht door S1991 »

Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen geleden aan het boek van Patrick Delaforce The Battle of the Bulge; Hitler's Last Gamble begonnen met lezen. Daar staat een stuk in over Operatie Greif van Otto Skorzeny om met Amerikaanse kleding en voertuigen de Amerikanen te misleiden. Nu lees ik een stuk over een Duitse soldaat wat daar bij was en dat de Kommando's van Skorzeny Duits sprekende troepen nodig hadden en die wat matig konden spreken naar Amerikaanse en Britse PoW kampen gestuurd werden om de gevangenen te ondervragen qua praat en dergelijke.
Hier een quote vanuit het boek:
Corporal Wilhelm Schmidt, aged 24, wrote:

Early in November 1944 I reported to an SS Camp at Friendenthal where I was examined by a board consisting of an SS, a Luftwaffe and a naval officer. I passed the test but was ordered to refresh my English. For this puprose I spent three weeks at prisoner-of-war camps in Kustrin and Limburg, where large numbers of American troops were being held. I was then sent to Grafenwohr where the training of 150 Panzer brigade was being carried on. The linguists, of whom forty were officers, were being organised into a separate unit and given a special course. Our training consisted of studying the organisation of the USA army, identifcation of American insignia, American drill and exercises.
Nu is dus mijn vraag welk PoW camp bedoelen ze? Nederlands Limburg, Duits Limburg of Belgisch Limburg?
Op Google heb ik wel al wat gevonden over een Duitse PoW Camp in Hesse. Zal het dan deze zijn?

Graag meer informatie.
Alvast bedankt.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: Amerikaans PoW camp in Limburg?

Bericht door iknowdintoo »

fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Hey,

Ik heb eens even wat dingen opgezocht, (omdat ik ook uit Limburg kom), maar ik kon geen info vinden over een Duits POW kamp in Limburg.

Wat ik WEL heb kunnen vinden:

-In Hessen (DE) vind je de 'provincie' Limburg-Weilburg
-Daarin liggen de plaatsen Limburg am Lahn en Dietkirchen
-Hier lag een POW kamp in WO1
-Dit werd kennelijk ook gebruikt in WO2
It was used as a POW in both of the World Wars.
Bronmateriaal:
http://1914-1918.invisionzone.com/forum ... hl=limburg
http://1914-1918.invisionzone.com/forum ... hl=Limburg
http://www.limburg-dietkirchen.de/Irisc ... /index.htm --- Hier staan enkele foto's
Google Earth (Limburg am Lahn intypen)

Ik denk dat het in het boek om dit POW-kamp gaat.

Gr.

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Fritz,

Ik denk dat het inderdaad ook om dat PoW camp gaat. Aangezien rond oktober al grotendeels van Limburg bevrijdt was lijkt het me sterk dat hier nog in Nederlands Limburg een PoW camp is. De PoW camp in Hessen lijkt mij het waarschijnlijkst.
Bedankt voor de hulp heren !

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie