Onbekend vliegtuig Berlijn

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Charly1975
Lid

Onbekend vliegtuig Berlijn

Bericht door Charly1975 »

Gisteren zag ik op NGC een docu over de theorien dat Hitler nog in leven zou zijn (History's Conspiracies: Hunt For Hitler ) daarin werd gezegd dat een aantal dagen vóór de val van Berlijn een tweepersoonsvliegtuigje was opgestegen vanaf een weg die speciaal was vrij gemaakt om te dienen als startbaan. De russen die het toestel zagen opstijgen waren zo verbaasd dat ze het toestel niet onder vuur hebben genomen (of te laat).

Eerst werd gedacht dat Hitler met dat vliegtuig was ontsnapt.

Mijn vraag is nu: Wie heeft er meer info over dit toestel: Welk type was het en wie zaten er WEL in het toestel en met welke reden ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekend vliegtuig Berlijn

Bericht door iknowdintoo »

Zo te horen zou het meest waarschijnlijk een Fi156 Storch geweest zijn, maar het is belachelijk dat Hitler nog in leven zou zijn, dus waarom zou het hele verhaal over het vliegtuig er ook niet bij bedacht zijn?
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Charly1975 schreef:Gisteren zag ik op NGC een docu over de theorien dat Hitler nog in leven zou zijn (History's Conspiracies: Hunt For Hitler ) daarin werd gezegd dat een aantal dagen vóór de val van Berlijn een tweepersoonsvliegtuigje was opgestegen vanaf een weg die speciaal was vrij gemaakt om te dienen als startbaan. De russen die het toestel zagen opstijgen waren zo verbaasd dat ze het toestel niet onder vuur hebben genomen (of te laat).

Eerst werd gedacht dat Hitler met dat vliegtuig was ontsnapt.

Mijn vraag is nu: Wie heeft er meer info over dit toestel: Welk type was het en wie zaten er WEL in het toestel en met welke reden ?
Ik heb die docu een tijdje geleden gezien. Ik meen te herinneren dat ik een aantal jaren terug eens heb gehoord dat er een plan was om hoge officieren te evacueren uit Berlijn (zo ook Hitler) met Fieseler Fi 156 Storchs, omdat deze op een normale straat kon opstijgen (45m nodig voor opstijgen, 18 voor landing). Wie er in 't vliegtuig was zou ik niet durven zeggen.

Meer info over de Fi 156: http://en.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156

EDIT: Arg, Iknowdintoo was me net voor :P
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ergens in de laatste dagen voor Hitler zijn zelfmoord stelde hij volgens mij een nieuwe "baas" van de kriegsmarine aan. (zie je bv. ook in der untergang)

Die liet hij speciaal overkomen voor zijn "benoeming" en vloog daarna met zijn vrouw terug, wonder boven wonder konden ze zo ontkomen.
Volgens mij gaat het hierover, kan dat?
Charly1975
Lid

jurgen schreef: Volgens mij gaat het hierover, kan dat?
Dat Hitler dood is ben ik wel van overtuigd hoor jurgen :wink:
Ik geloof niet dat de Russen die getuige waren van het vliegtuigje gelogen hebben en ze het dus daadwerkelijk gezien hebben.
Jouw theorie klinkt aannemelijk echter zie ik het graag (d.m.v. bronnen) bevestigd.
Het is niet de bedoeling dat het forum dat bedoeld is voor informatie voorziening van 'vermeende zaken' aan elkaar gaat hangen...dat gaat de betrouwbaarheid van dit forum ten laste.

Aan beide heren: in ieder geval al wel bedankt voor het meedenken. Mochten jullie de juiste info nog vinden dan zien we dat graag.
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

jurgen schreef:Ergens in de laatste dagen voor Hitler zijn zelfmoord stelde hij volgens mij een nieuwe "baas" van de kriegsmarine aan. (zie je bv. ook in der untergang)

Die liet hij speciaal overkomen voor zijn "benoeming" en vloog daarna met zijn vrouw terug, wonder boven wonder konden ze zo ontkomen.
Ik denk dat je dit bedoelt:
Wikipedia schreef:During the last days of the war, in light of Herman Goering's dismissal as head of the Luftwaffe in what Hitler saw as an act to treason, he appointed Colonel-General Robert Ritter von Greim as head of the Luftwaffe. To enable him to meet Hitler, von Greim asked Reitsch to fly him into embattled Berlin to meet with Hitler.

Red Army troops were already in the downtown area when Reitsch and von Greim arrived on 26 April in a Fieseler Fi 156 Storch. With her long experience at low altitude flying over Berlin and having already surveyed the road as an escape route with Hitler's personal pilot Hans Baur, Reitsch landed on an improvised airstrip in the Tiergarten near the Brandenburg Gate ... They made their way to the Führerbunker where Hitler promoted von Greim to Hermann Göring's former command ... On Hitler's orders, she escaped Berlin with von Greim during the evening of 28 April, flying the last German plane out of Berlin shortly before the fall of the city by climbing through heavy Soviet anti-aircraft fire...
Ik weet dat wikipedia niet de meest betrouwbare bron is, maar nu staan er ten minste al wat namen. Ik ga eens in de boeken kijken of ik verder nog iets vind.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

Dit verhaal gaat over de oost-westas, naar wat ik vernomen heb klopt het inderdaad dat hanna reitsch en ritter von greim ook weer vertrokken zijn. ik heb dat programma ook wel eens gezien.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik bedoel wat fritz zegt, ik had dus even de kriegsmarine met de luftwaffe verwisselt, daarom dat ik er niets over vond.

Bedankt voor deze aanvulling.
Charly1975
Lid

fritz derochebrune schreef:
jurgen schreef:Ergens in de laatste dagen voor Hitler zijn zelfmoord stelde hij volgens mij een nieuwe "baas" van de kriegsmarine aan. (zie je bv. ook in der untergang)

Ik denk dat je dit bedoelt:
Wikipedia schreef:During the last days of the war, in light of Herman Goering's dismissal as head of the Luftwaffe in what Hitler saw as an act to treason, he appointed Colonel-General Robert Ritter von Greim as head of the Luftwaffe. To enable him to meet Hitler, von Greim asked Reitsch to fly him into embattled Berlin to meet with Hitler.

Red Army troops were already in the downtown area when Reitsch and von Greim arrived on 26 April in a Fieseler Fi 156 Storch. With her long experience at low altitude flying over Berlin and having already surveyed the road as an escape route with Hitler's personal pilot Hans Baur, Reitsch landed on an improvised airstrip in the Tiergarten near the Brandenburg Gate ... They made their way to the Führerbunker where Hitler promoted von Greim to Hermann Göring's former command ... On Hitler's orders, she escaped Berlin with von Greim during the evening of 28 April, flying the last German plane out of Berlin shortly before the fall of the city by climbing through heavy Soviet anti-aircraft fire...
Ik weet dat wikipedia niet de meest betrouwbare bron is, maar nu staan er ten minste al wat namen. Ik ga eens in de boeken kijken of ik verder nog iets vind.
Over de betrouwbaarheid van Wikipedia laat ik me maar niet uit. Ik ga ervanuit dat er genoeg gebruikers van dit medium zijn die het wel gebruiken op de manier waarop het bedoeld is en dus l*lverhalen corrigeren.

Ik denk dat dit het vliegtuig is dat er bedoeld werd in het programma. Van mij mag er een slotje op.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie