bevrijding door de geallieerden

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Wester

bevrijding door de geallieerden

Bericht door Wester »

Geacht forum,

Ik ben momenteel bezig met een werkstuk over de bevrijding van Nederland. Hierin beschrijf en vergelijk ik de inspanningen die de verschillende geallieerde landen (oa Engelsen, Canadezen, Amerikanen, Polen enz.) zich getroost hebben om ons land te bevrijden. Er is heel veel op internet te vinden. Wat ik echter nergens kan vinden zijn specifieke cijfers. Bijvoorbeeld, hoeveel Engelse, Canadese, Amerikaanse, Poolse en andere geallieerde militairen waren betrokken bij de bevrijding van Nederland in de periode 1944/1945 ? En hoeveel slachtoffers hebben deze landen te betreuren bij de bevrijding van ons land ?

Kan iemand mij op weg helpen ?

Bij voorbaat veel dank.

MVG
Wester
Nick U
Lid

Re: bevrijding door de geallieerden

Bericht door Nick U »

Hoi Wester,

Het is moeilijk te zeggen hoeveel slachtoffers er zijn gevallen bij de bevrijding van nederland omdat de bevrijding niet met 1 veldslag kwam..

de bevrijding van nederland kwam voornamelijk op gang door operatie Market Garden.
hier zul je ongetwijfeld nog genoeg over vinden.

maar er zijn meerdere enigsinds onbekendere gevechten, zoals de doorstoot naar de maas in het algemeen, de gevechten in de Peel, het koppelsche veer.

Als ik je advies mag geven, je kunt het internet afzoeken naar alle geallieerden slachtofffers in nederland, misschien vind je je antwoord wel maar je kunt denk ik beter stapsgewijs ingaan op de bevrijding van nederland, dus in chronologische volgorde: alle belangrijke offensieven die bij de bevrijding van nederland kwamen kijken, als je meer in gaat op verscheidene operaties geef je in mijn ogen een net zo goed beeld van de verliezen, en vaak kun je op het internet wel terugvinden wat de verliezen en belangrijke gebeurtenissen/ en eenheden waren bij een bepaalde operatie.

( zorg dat je een goed boek vind in de bieb waar je deze operaties kunt vinden, 1 tip : Einddoel MAAS van jack didden en maarten swarts kan je een eind op weg helpen.

Wat je nog wel zou kunnen proberen is contact opnemen met iemand die betrokken is bij de oorlogsgravendienst.
Die kunnen je waarschijnlijk wel een goed beeld geven van hoeveel geallieerden er gesneuveld zijn in nederland tijdens de bevrijding maar dan moet je ook denken aan neergestorte piloten en dergelijke, dus ik weet niet of je dat erbij wilt hebben.

Als je dit voor de duitsers zou willen weten, dan zou ik even contact opnemen met de duitse oorlogsbegraafplaats ijsselstijn te limburg.

Groeten, Nick u
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Wester

Re: bevrijding door de geallieerden

Bericht door Wester »

Beste Nick,

Dank voor je reactie. Tijdens mijn zoektocht op Internet kreeg ik al het vermoeden dat het lastig zou worden om op een eenvoudige manier de gegevens te verzamelen. Jij bevestigt dit vermoeden. Ik volg jouw advies en ga nu maar stap voor stap de belangrijkste gebeurtenissen na. Nogmaals dank.

MVG
Wester
Plaats reactie