invasie België

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
erwin

invasie België

Bericht door erwin »

weet iemand hoe de invasie van België in 1940 verlopen?
ik kan dr vrij weinig van terugvinden behalve dat het belangrijke fort Eben Emael tijdens gevechten op 10 en 11 mei tussen ongeveer 100 duitse parachutisten met explosieven tegen 1200 verdedigers door de duitsers is veroverd.

verder nix, terwijl er wel veel info over Nederland valt te vinden op internet (en dat duurde veel korter).
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

niemand???
tis min of meer dringend
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Misschien heb ik iets gevonden: http://www.vvlg.be/jeugd71.htm
Het is wel moeilijk zoeken zeg. Net of België niet mee heeft gedaan. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

ja echt hoor, schiet echt voor geen meter op ik kan dr ook al geen boeken over vinden.

zijn dr geen belgische gebruikers hier die wat kunnen vertellen???
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

http://scholieren.samenvattingen.be/sea ... n/1441205/ Over collaboratie in Belgie. Een klein stukje over de 'verovering' van Belgie.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

da's wel erg marginaal :D

ik heb veel 'onderzoek' gedaan naar de duitse inval in Nederland en ik vroeg me af waarom de Belgen het 18 dagen hebben uitgehouden tegen de 5 dagen in Nederland.

waar in Nederland nog redelijk veel successen zijn geboekt kan ik absoluut geen belgische successen terugvinden, dan snap ik niet hoe het komt dat de duitsers toch 18 dagen nodig hadden om een relatief korte afstand te overbruggen
De Belgen hadden overigens wel een vrij groot leger van rond 600.000 man (18 divisie's?) exclusief britse en franse bondgenoten dus het kan zijn dat ze gewoonweg die tijd nodig hadden om alle verdedigers op te ruimen.

een andere mogenlijkheid is dat de duitsers Belgie min of meer links hebben laten liggen na de verovering van het fort Eben Emael waardoor de weg naar Frankrijk open kwam te liggen.

weet iemand hoevel belgische soldaten zijn gesneuveld, is er een belgische dodenherdenkingsdag en wanneer is dat?
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

België was wel veel makkelijker te verdedigen dan Nederland op geografisch gebied. Grote forten verhinderde snelle Duitse opmars mogelijkheden, die dan welliswaar toch snel werden overgenomen.

Ik heb hier ergens nog een dunnere boek liggen over België in WO2, zal eens zoeken of daarover iets nuttigs instaat.
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

sp3c schreef: is er een belgische dodenherdenkingsdag en wanneer is dat?
Als mijn geheugen het toelaat dacht ik dat het op wapenstilstand was dat de koning de gesneuvelde (onbekende) soldaat ging groeten van beide oorlogen.
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Ik heb zo geen bronnen bij de hand, daarom maar even uit het geheugen.

Nederland was inderdaad makkelijker te veroveren dan Belgie, geografisch gezien. Zoals ik al eerder verklaard heb op deze site was naar mijn mening de verovering van Nederland meer een noodzakelijk kwaad dan een noodzaak. Nederland moest in de oorlog betrokken worden om de Duitse troepen doorgang door de Ardennen te geven. De hoofdaanval van de Duitsers ging door de Ardennen richting de Franse kanaalkust.

Omdat de hele rechterflank van de Duitse speerpunt dan onbeschermd zou zijn werd besloten om Nederland dan maar helemaal te bezetten. Dit had als bijkomend 'voordeel' dat de Belgiche, Nederlandse, Franse en Engelse troepen tussen Rotterdam en het Kanaal opgesloten zouden worden. De oorlog in België was meer een consolidatie en opruimactie dan een echte 'Blitz' voor zover niet in het gebied van de speerpunt.

Midden in de Duitse opmarsroute lag even ten zuiden van Maastricht op de linker Maasoever het fort 'Eben Emaël'. Dit fort met zijn formidabele verdediging beheerste een groot deel van de Maasvallei en de Duitse opmarsroute. Voor de Duisters moest dit fort dan ook worden geneutraliseerd. Vroeg in de morgen van de 10e mei werd het fort aangevallen d.m.v. glider-troepen in de rug van de verdediging.
Na een aanvankelijk zeer fel verzet moesten de overgebleven troepen zich al snel overgeven. De opmarsroute voor de Duitse troepen was gezekerd. De gevolgen zijn genoegelijk bekend.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Nog meer uit het geheugen.

De Nederlandse verdediging bestond voornamenlijk uit de lijn langs de rechterkant van de Veluwe tot aan de Grebbeberg. Hier sloot de verdediging aan op de zgn. Peel-Raam stelling (vanf de Peel tot aan de Belgisch Nederlandse grens bij het Prins Albertkanaal).

De Belgische verdediging liep langs Het Prins Albert kanaal, langs de Maas en sloot in Frankrijk uiteindelijk aan op de Maginot linie. De tweede verdedigingslijn van de Belgen liep langs de rivier de Dijle. Dit was de lijn tot waar de BEF (Britsh Expiditionary Forces) kon oprukken (hebben ze ook gedaan). Vervolgens konden ze net zo hard weer terug naar Duinkerken (sic).

Is de Belgische dodenherdenking niet op 11 november (wapenstilstandsdag) van de WO I?

Een goede bron voor de gevechten in België is voor mij altijd 'Bericht van
de tweede wereldoorlog' (1e band) geweest. Ik weet alleen niet of deze in gebonden uitgave nog in de bibliotheek te vinden is. Thuis heb ik een onvolledige losse uitgave uit begin 70'er jaren.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Mmm, dat boek dat ik hier nog heb liggen gaat voornamelijk over de Oostkantonezn (of hoe zeg je dat?) die al sonderdeel van het Brandenburgerregiment deelnamen aan de aanval op Eben Emael.

Best wel een nog een interresant boek, maar over de invasie zelf gin ghet niet echt.
Wat ik wel kan zeggen is dat er 55 Duiste militairen aan deel namen en dat er 700 Belgische soldaten aanwezig waren en nog eens 500 waren ondergebracht in een dorp in de buurt.
België had daarbij 23 soldaten verloren en had 59 gewonden.
Duitsland 8 en 18.

Voornamelijk vlammenwerpers bleken nuttig te zijn vr de Duitsers.
En dat er wel enkele Oostkantonezen bij het Brandenburgerregiment dienden was doordat zij vaak nog in het Belgisch leger hadden gezeten en daardoor de streek en het fort vaak goed kenden. Zo was één onder hen nog eens militair postbode geweest en daardoor kwam hij daar nog wel eens.
De snelle (ongeveer 36 u) inval was vooral te danken aan een gebrek aan voorzieningen tegen een mogelijke luchtaanval. Deze waren nochtans reeds een tijdje aanbevolen, maar de commandant van het fort had blijkbaar nog niks daarvoor gedaan.

Een andere opdracht was het innemen van drie bruggen over het Albertkanaal, waarvan slechts één verloren ging en één van de twee andere kon nog niet worden opgeblazen omdat de plaatselijke commandant te lang moest wachten op de toestemming=> Duitser content.

Verder staat er ook dat de negen groepslijders allen het ijzeren kruis kregen, maar ik denk dat dat een klein foutje is omdat ze duidelijk het ridderkruis dragen. Of als iemand weet hoe de vork aan de steel zit, ik zou zeer tevreden zijn met een opklaring. :)
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

het fort eben emael en de stellingen eromheen werden verdedigd door 1200 belgen, er is een fallschirmjager genie compagnie (120 man ofzo) met gliders en parachutes bovenop en rondom het fort neergelaten en die hebben met zogenaamde hollow charges de verdedigers tot overgave gedwongen, de gevechten duurde tot 11 mei en er zijn een stuk of 40 parachutisten en een paar honderd belgen omgekomen.
De generaal Kurt Student heeft in de loop van de 10de mei nog een inspectie vanuit de lucht gedaan voordat hij naar Rotterdam ging en vanuit de lucht was toen al duidelijk te zien dat het een gewonnen strijd was.

althans dat is wat ik weet (uit het hoofd) van verdere gevechten in Belgie lijken gewoonweg geen gegevens meer over te zijn.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Al kan ik voor dit onderwerp niet uit eigen kennis putten; ik heb toch mijn best gedaan wat bij elkaar te zoeken voor jullie.
Officiele website Fort Eben-Emael: http://www.fort-eben-emael.be/
Een Duitstalig verslag voor een ander perspectief: http://www.vho.org/VffG/2002/1/Joseph23-28.html
In het Pools: http://www.sxxw.nom.pl/strony/eben.html

Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

valt trouwens ook op dat de Duitsers in Nederland veel meer elite eenheden hebben ingezet dan in belgie en frankrijk tezamen.

gaande van de 7 fliegerdivision (parachutisten), 22 luftlande division (luchtmobiel), 800 battaillon special operations (commando's), SS liebstanderten Adolf Hitler & der Fuhrer en vrijwel alle transporttoestellen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Er van uitgaande dat mijn eerdere theorie juist is (bezetting van Nederland als flankbescherming van de hoofdaanval), dan is de inzet van speciale eenheden redelijk te verklaren.

Hart van de Nederlandse verdediging lag rondom de huidige randstad en werd verdedigd door de in ere herstelde 'Hollandse Waterlinie'.

Om de Nederlandse verdediging snel te kunnen breken was het noodzakelijk om de Nederlandse regering in gevang te nemen.

Tweede reden om Nederland snel te bezetten is de mogelijke aanvoer van verse Engelse troepen te verhinderen.

Vandaar de grotendeels mislukte landingen op de vliegvelden rond Den Haag en de wel gelukte overval op de Moerdijkbrug.
Vanaf Rotterdam hadden Engelse troepen de Duitse speerpunt richting het Kanaal kunnen doorkruisen. Deze speerpunt was op sommige plaatsen niet breder dan enkele kilometers. Ze bestond vnl. uit snelle pantsertroepen en gemotoriseerde infanterie. Het bulk van de troepen (normale infanterie) kwam kilometers en kilometers achterop.

Een snelle bezetting doe je met 'snelle' troepen. Snel en licht net als later de Engelsen en Amerikanen met D-Day en Arnhem. Deze kunnen het strategische doel enkele dagen bezetten en verdedigen tot de grotere troepenmacht is gearriveerd.
Plaats reactie