bewapening

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
micky
Lid

Re: bewapening

Bericht door micky »

De Duitsers hadden gewoon van alles veel meer. Ik bedoel 759 tanks tegen 1. En die 40 moderne pantserwagens leggen ook geen gewicht in de strijd. Niet te vergeten dat de Luftwaffe heer en meester in de lucht was!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

micky schreef:De Duitsers hadden gewoon van alles veel meer. Ik bedoel 759 tanks tegen 1. En die 40 moderne pantserwagens leggen ook geen gewicht in de strijd. Niet te vergeten dat de Luftwaffe heer en meester in de lucht was!
Boven Nederland viel dat wel mee.
BIjna 330 van de ruim 1000 Duitse vliegtuigen zijn door het afweergeschut neergeshoten;
http://members.lycos.nl/DeeJay/luva.html
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
ikke6
Lid

Bericht door ikke6 »

En volgens mij bleven veel tanks ook in de waterlinie steken of heb ik dat verkeerd begrepen?
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

ikke6 schreef:En volgens mij bleven veel tanks ook in de waterlinie steken of heb ik dat verkeerd begrepen?
Jij bedoelt Duitse tanks?
De Duitsers probeerden vanuit het zuiden (moerdijk) en noorden (afsluitdijk) de vesting Holland binnen te trekken en kwamen dus (volgens mij) niet echt in de problemen bij/in de waterlinie...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gast

Bericht door Gast »

Jij bedoelt Duitse tanks?
De Duitsers probeerden vanuit het zuiden (moerdijk) en noorden (afsluitdijk) de vesting Holland binnen te trekken en kwamen dus (volgens mij) niet echt in de problemen bij/in de waterlinie...
Dan heb ik dat verkeerd begrepen...
ikke6
Lid

Bericht door ikke6 »

"In de periode 1937 - mei 1940 wist het Ministerie van Oorlog nog een aanzienlijke uitbreiding van de materiële sterkte van het leger te bewerkstelligen. Zo werd met name modern 47 mm anti-tankgeschut en modern luchtafweergeschut aangeschaft, en werden 39 moderne pantserwagens in de bewapening opgenomen. Het leger had echter een groot tekort aan moderne artillerie, voldoende en moderne machinegeweren, voldoende mortieren en vooral verbindingsmiddelen. Hierdoor kon men de helft van het leger niet in divisieverband opstellen omdat de artillerie daarvoor ontbrak. Het bewapeningsniveau was dat van een leger uit 1900".
Plaats reactie