Hoe???

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ikke6
Lid

Hoe???

Bericht door ikke6 »

Ik vraag me af hoe het komt dat honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen geloven in de ideeën van Hitler. Zag de 'massa' dan niet dat Hitler zijn ideeën niet altijd juist waren en dat het niet 'gewoon'is om mensen in kampen te stoppen. Ik heb altijd geleerd dat het komt door:

Hitler's sterke persoonlijkheid en toespraken
De economische crisis
De angst
enz....

Alleen kan ik niet geloven dat dit het enige is. Mensen kunnen toch zelf nadenken?! Ik heb hier lang over nagedacht en ik kom niet verder dan standaard redenen.
Ook ben ik bang dat dit nog een keer kan gebeuren (de kans is kleiner). Want als je ziet wat we eraan over hebben gehouden: neo nazi's, antisemitisme enz...

Ook weet ik niet zeker of dit op de juiste plek staat anders verplaatsen jullie het maar. Ik heb zelf weinig verstand van de militaire kant van wo2 (daarom ook mijn ietwat onnozele opmerkingen bij 'bewapening')maar ik zou hier graag een antwoord over willen hebben of jullie theorieën horen.

http://www.youtube.com/watch?v=eGhdX1SI3KY
http://www.youtube.com/watch?v=_Q-6H4xOUrs
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ikke6 op 27 okt 2009, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Panzer5
Lid
Lid

Re: ....

Bericht door Panzer5 »

1 ding is: Hij bood werk, arbeid.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

titel toevoegen anders gaat deze op slot.
fritz derochebrune
Lid

Re: Redenen dat de NSDAP aan de macht kwam

Bericht door fritz derochebrune »

Mensen kunnen toch zelf nadenken?!
Het is veel makkelijker als je iemand voor je laat nadenken. Denk maar eens na: gebruik je een rekenmachine? Een spellingscorrector? Zelfs een agenda is ervoor gemaakt om ons het denken en het herinneren te ontnemen, zodat we niet te 'moe' worden.
De economische crisis
Denk wel dat de economische crisis toen veel erger was dan nu, soms geen eten op tafel...
De angst
dat is een vaag begrip... Je kunt b.v. beter zeggen: de communisten. Veel mensen waren bang dat de communisten aan de macht zouden komen.

Maar ik zou zeggen: er zijn honderden boeken over die periode, en dat onderwerp, die kunnen een veel beter beeld scheppen dan mij :wink:
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

ikke6 schreef:antisemitisme
Dat bestaat al sinds het jodendom bestaat.
Jonkerman
Lid

Bericht door Jonkerman »

Wat zou jij zelf doen als iedereen om je heen elke dag alleen kaas op hun boterham zou hebben en mensen die iets anders erop hadden gaan pesten en uitlachen en 'uit de groep stoten'. Door ook de kaas te kiezen mag je weer in de groep, fijn bij de massa. Dan zijn er nog de mensen die stug door gaan met vlees eten en die werden dus opgepakt. (een beetje flauw voorbeeld)
gast

Bericht door gast »

Jonkerman schreef:Wat zou jij zelf doen als iedereen om je heen elke dag alleen kaas op hun boterham zou hebben en mensen die iets anders erop hadden gaan pesten en uitlachen en 'uit de groep stoten'. Door ook de kaas te kiezen mag je weer in de groep, fijn bij de massa. Dan zijn er nog de mensen die stug door gaan met vlees eten en die werden dus opgepakt. (een beetje flauw voorbeeld)

er was weer werk en een vooruitzicht voor een toekomst ,voorts kon iedereen sparen voor een volkswagen of een reis met een kdf schip of naar een kdf badplaats
het geloof dat er weer iets voor de arbeider werd gedaan maakte hem sterk in de politiek
in die tijd gebeurde er in nederland helemaal niets
als je wat voor het volk doet krijg je aanhang , messchien is is er voor de huidige politek in nederland ook nog wel een paar ideeen uit te halen
ikke6
Lid

Re: Hoe???

Bericht door ikke6 »

fritz derochebrune schreef:
Mensen kunnen toch zelf nadenken?!
Het is veel makkelijker als je iemand voor je laat nadenken. Denk maar eens na: gebruik je een rekenmachine? Een spellingscorrector? Zelfs een agenda is ervoor gemaakt om ons het denken en het herinneren te ontnemen, zodat we niet te 'moe' worden.
De economische crisis
Denk wel dat de economische crisis toen veel erger was dan nu, soms geen eten op tafel...
De angst
dat is een vaag begrip... Je kunt b.v. beter zeggen: de communisten. Veel mensen waren bang dat de communisten aan de macht zouden komen.

Maar ik zou zeggen: er zijn honderden boeken over die periode, en dat onderwerp, die kunnen een veel beter beeld scheppen dan mij :wink:
Ja hier kwam ik ook zo ongeveer op
Die economische crisis was toen ook veel erg miljoenen werklozen maar ik heb het ook over toen.
Ik heb mijn ideeën hier mischien een beetje kort neergezet want ik had het idee dat dat de bedoeling was....
michiel01 schreef:titel toevoegen anders gaat deze op slot.
Ok is goed
Sander89 schreef:
ikke6 schreef:antisemitisme
Dat klopt maar nog nooit heeft iemand een volk (in Europa) bijna uitgeroeid
Jonkerman schreef:Wat zou jij zelf doen als iedereen om je heen elke dag alleen kaas op hun boterham zou hebben en mensen die iets anders erop hadden gaan pesten en uitlachen en 'uit de groep stoten'. Door ook de kaas te kiezen mag je weer in de groep, fijn bij de massa. Dan zijn er nog de mensen die stug door gaan met vlees eten en die werden dus opgepakt. (een beetje flauw voorbeeld)
Ja klopt ok maar dat valt onder 'angst;
gast schreef:

er was weer werk en een vooruitzicht voor een toekomst ,voorts kon iedereen sparen voor een volkswagen of een reis met een kdf schip of naar een kdf badplaats
het geloof dat er weer iets voor de arbeider werd gedaan maakte hem sterk in de politiek
in die tijd gebeurde er in nederland helemaal niets
als je wat voor het volk doet krijg je aanhang , messchien is is er voor de huidige politek in nederland ook nog wel een paar ideeen uit te halen

Hij beloofde mensen wat ze wouden?
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

Vergeet ook niet dat toen Hitler éénmaal aan de macht was, alle media die ook maar een beetje oppositie boden verboden werden. Je had toen alleen de krant, bioscoopjournaals en de radio; TV, gezwijge internet bestond niet. Een buitenlandse radiozender beluisteren om "objectieve" informatie te krijgen zat er voor velen ook niet in, omdat deze a) niet overal ontvangen kon worden, en b) in een, destijds voor de meeste Duitsers, vreemde taal onverstaanbaar was.

Probeer dan maar eens een eigen beeld te vormen als je continue propaganda krijgt voorgeschoteld! Zolang je zelf geen last ondervindt van de negatieve kanten van het beleid, zul je er ook niet verder naar vragen. Zeker als het economisch, zoals al aangehaald, beter gaat als de (crisis)jaren ervoor. Zo zit de mens nu éénmaal in elkaar. Zelfs de grootste idealist (uitzonderingen daargelaten) kiest op een gegeven moment voor de gemakkelijke weg als hij daarmee zijn hachje kan redden.
ikke6
Lid

Bericht door ikke6 »

Ja klopt ook maar dat Hitler überhaupt al aan de macht is gekomen.
Panzer5
Lid
Lid

Bericht door Panzer5 »

ikke6 schreef:Ja klopt ook maar dat Hitler überhaupt al aan de macht is gekomen.
Wat ik al zei, hij bood werk en arbeid.
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

ikke6 schreef:Ja klopt ook maar dat Hitler überhaupt al aan de macht is gekomen.
Zoals de politici van tegenwoordig ook democratisch gekozen worden; ze beloven je de hemel, maar als ze éénmaal in het pluche zitten... :wink:
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

OliverP schreef:
Zoals de politici van tegenwoordig ook democratisch gekozen worden; ze beloven je de hemel, maar als ze éénmaal in het pluche zitten... :wink:
Inderdaad, zo is het al zolang dat democratie bestaat. Echter waren het niet alleen loze beloften bij Hitler, anders houd je geen 7 jaar oorlog vol zonder dat er opstand komt.
Panzer5
Lid
Lid

Bericht door Panzer5 »

jurgen schreef:
OliverP schreef:
Inderdaad, zo is het al zolang dat democratie bestaat. Echter waren het niet alleen loze beloften bij Hitler, anders houd je geen 7 jaar oorlog vol zonder dat er opstand komt.
7 jaar? De oorlog duurde 6 jaren.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

ok, daar heb je gelijk in, ik rekende even 1939-1945 als zeven jaar, maar ik denk niet echt dat dat in deze zo belangrijk is.
Plaats reactie