Neergestort vliegtuig
- Michael
- Lid
- Contacteer:
Neergestort vliegtuig
Heeft er iemand soms meer informatie over een Lancaster(?) die neergestort zou zijn in Opoeteren/Maaseik (Belgisch Limburg)?
- Brianlinden
- Lid
- PPL
- Lid
Re: Neergestort vliegtuig
Ik heb weinig ervaring met Belgische bureaucratie, maar zou het een optie kunnen zijn om zoiets na te vragen bij een gementelijk archief ?Michael schreef:Heeft er iemand soms meer informatie over een Lancaster(?) die neergestort zou zijn in Opoeteren/Maaseik (Belgisch Limburg)?
Wellicht is het ook de moeite waard om het na te vargen bij de bouwtechnische / Archeologische dienst.
Ik begrijp uit de Belgische wetgeveing dat bij bebouwing van grond deze eerst uitvoerig word onderzocht door archeologen.
Dit voor eventuele neergetsorte vliegtuigen of overblijfselen van Romeinse nederzettingen.
Wie weet is er nog een archeologisch rapport waar meer informatie aan ontleend kan worden.
Ik denk dan zelf zoal aan datgene dat is aangetroffen,
waar zijn de eventuelewrakstukken naartoe gegaan,
welke andere instanties zijn geinformeerd over de bevindingen (-> R.A.F ivm gevonden lichamen ???)
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- Brianlinden
- Lid
Bron: http://www.mindef.nlIn het Noord-Hollandse Bergen is dinsdag (11 mei) de bemanning van een Britse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog begraven. Het toestel, een Stirling, was 11 mei 1941 neergeschoten tijdens een missie naar Berlijn. Alle zeven bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Eén van hen was al tijdens de oorlog begraven. De stoffelijke resten van de andere zes werden in september 2003 geborgen. Ze zijn dinsdag met passend eerbetoon naast hun collega ter aarde besteld. Ook werd een monument onthuld.
Bij de begrafenis in Bergen waren nabestaanden van de bemanning aanwezig, autoriteiten van de Koninklijke Luchtmacht en hoogwaardigheidsbekleders uit Nieuw Zeeland, Australië en Groot Brittannië. Van de zeven bemanningsleden kwamen er vijf uit Australië en twee uit Nieuw Zeeland. De Stirling stortte in 1941 neer bij Opmeer. De Bergingsdienst van de luchtmacht voerde de berging van het toestel uit in samenwerking met de KLu Explosieven Opruimingsdienst en de Bergings- en Identificatiedienst van de landmacht. De Klu-kapel zorgde voor de muzikale omlijsting van de plechtigheid in Bergen.
Of bedoel je deze niet !!!!
- PPL
- Lid
TS heeft het over een neergestorte Lancaster bij Opoeteren/Maaseik (Belgisch Limburg)Brianlinden@leiden schreef:Bron: http://www.mindef.nlIn het Noord-Hollandse Bergen is dinsdag (11 mei) de bemanning van een Britse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog begraven. Het toestel, een Stirling, was 11 mei 1941 neergeschoten tijdens een missie naar Berlijn. Alle zeven bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Eén van hen was al tijdens de oorlog begraven. De stoffelijke resten van de andere zes werden in september 2003 geborgen. Ze zijn dinsdag met passend eerbetoon naast hun collega ter aarde besteld. Ook werd een monument onthuld.
Bij de begrafenis in Bergen waren nabestaanden van de bemanning aanwezig, autoriteiten van de Koninklijke Luchtmacht en hoogwaardigheidsbekleders uit Nieuw Zeeland, Australië en Groot Brittannië. Van de zeven bemanningsleden kwamen er vijf uit Australië en twee uit Nieuw Zeeland. De Stirling stortte in 1941 neer bij Opmeer. De Bergingsdienst van de luchtmacht voerde de berging van het toestel uit in samenwerking met de KLu Explosieven Opruimingsdienst en de Bergings- en Identificatiedienst van de landmacht. De Klu-kapel zorgde voor de muzikale omlijsting van de plechtigheid in Bergen.
Of bedoel je deze niet !!!!
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- Sjoerd
- Lid
Is dit vliegtuig onlangs pas gevonden, of is het al een tijd geleden geborgen? Heb je misschien herkenningstekens/een registratie?
Dan kan je namelijk een verzoek om informatie indienen bij de Royal Air Force of misschien wel bij de Belgische Luchtmacht. Je kan eventueel ook de Britse Ambassade om inlichtingen vragen.
Kan je misschien iets meer duidelijkheid geven over wat je al weet van het vliegtuig, wanneer het is gevonden/geborgen etc.?
Dan kan je namelijk een verzoek om informatie indienen bij de Royal Air Force of misschien wel bij de Belgische Luchtmacht. Je kan eventueel ook de Britse Ambassade om inlichtingen vragen.
Kan je misschien iets meer duidelijkheid geven over wat je al weet van het vliegtuig, wanneer het is gevonden/geborgen etc.?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Michael
- Lid
- Contacteer:
- Sjoerd
- Lid
Dan zou ik als ik jouw was eens in een plaatselijk archief duiken.
Maar als het op land is neergestort en er is nooit iets gevonden, zelfs geen brandplekken of een krater, lijkt het mij een sterk verhaal.
Zelfs als een vliegtuig ontploft bij inslag op de grond blijven er genoeg onderdelen/sporen achter die, zeker vanuit de lucht, opvallen.
Maar als het op land is neergestort en er is nooit iets gevonden, zelfs geen brandplekken of een krater, lijkt het mij een sterk verhaal.
Zelfs als een vliegtuig ontploft bij inslag op de grond blijven er genoeg onderdelen/sporen achter die, zeker vanuit de lucht, opvallen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Michael
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Timmeke
- Lid
- Contacteer:
Als er een Lancastar neergestort is moet je vrij makkelijk onderdelen terugvinden, onder andere door de grootte. Ik zelf speur nu reeds 3 jaar elke zomer naar een Lancaster die in '42 al brandend neergestort is op een akker. Deze was op weg om München te bombarderen maar is neergehaald door een Nachtjagd. In totaal heb ik nu al zo'n 15 kg spullen gedolven.. Elk jaar ga ik eerst op verkenning met het blote oog en keer ik steeds met wat munitie, plexiglas, onderdeeltjes naar huis. Daarna met de metaaldetector komt er een pak meer omhoog.. Onder andere al 4 tegengewichten van de 4lb brandbommen, honderdtal kogels, de aan/uit schakelaar van de verlichting vr de marconist, munt 1938, enz.. (teveel om op te noemen
)
Ik zelf had er ooit eens over gelezen, en dan ben ik op 'verkenning' geweest, nadien heb ik gewoon aan een omwonende wat info gevraagd en die man v ong. 70 is met me op het veld geweest.. Heeft die vlieger nog weten neerkomen.. Oude mensen uit de streek zijn je beste informatiebron!

Ik zelf had er ooit eens over gelezen, en dan ben ik op 'verkenning' geweest, nadien heb ik gewoon aan een omwonende wat info gevraagd en die man v ong. 70 is met me op het veld geweest.. Heeft die vlieger nog weten neerkomen.. Oude mensen uit de streek zijn je beste informatiebron!
-
- Lid
Hallo,
In verband met neergestorte vliegtuigen op Belgisch grondgebied kan je eens proberen om dit via de " Belgian Aviation History Assocation" te doen
http://www.baha.be/
Mvg,
Paul
In verband met neergestorte vliegtuigen op Belgisch grondgebied kan je eens proberen om dit via de " Belgian Aviation History Assocation" te doen
http://www.baha.be/
Mvg,
Paul