Belasting in de tweede wereld oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Nielsvraag

Belasting in de tweede wereld oorlog

Bericht door Nielsvraag »

Hallo,

Ik moet in verband met mijn profielwerkstuk wat weten over de belastingen in de tweede wereld oorlog.
Is er iemand op dit forum die hier iets van weet, want ik kan er bar weinig over vinden.
Alvast bedankt.
rutger
Lid

Re: Belasting in de tweede wereld oorlog

Bericht door rutger »

Ik neem aan belasting m.b.t. Nederland?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Invoering van een vennootschapsbelasting
Geïntroduceerd 30 april 1942 (Besluit op de Vennootschapsbelasting 1942, Verordeningenblad 51/1942)

Afgeschaft 8 oktober 1969

Het Besluit was al in de maak vanaf eind jaren '30, en werd voltooid tijdens de bezetting. In 1942 werd hiermee de vennootschapsbelasting onder Duitse supervisie geïntroduceerd. De altijd om geld verlegen bezetter kwam een extra belasting goed uit, en bovendien was al het voorbereidend werk reeds verricht door Nederlandse ambtenaren. Om deze reden besloot de Nederlandse regering het Besluit na 1945 te handhaven, tot in 1969 een nieuwe wet werd geïntroduceerd: de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Het Besluit heeft echter de fundamenten gelegd voor deze wet, die weer op zijn beurt de basis is voor de nieuwe Wet op de Vennootschapsbelasting, die in 2007 is ingevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehandhaaf ... e_bezetter

Invoering dividendbelasting tijdens Duitse bezetting, bij het Besluit op de dividendbelasting 1941

http://books.google.nl/books?id=tqm4KGA ... ng&f=false

Er staat volgens mij nog wel meer in die onderste link (volgens mij ook loonbelasting). Het is alleen even zoeken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Nielsvraag

Bericht door Nielsvraag »

Dankuwel
Plaats reactie