Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
robinskater
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2009, 16:01
Locatie: Putte

Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door robinskater »

Beste Re-enactors,

ik weet niet of dit topic mij goed doet maar ik wil het toch graag even kwijt en zou er graag reacties en antwoorden op willen hebben. Anders zit ik 2 jaar met een moeilijke vraag. dus daarom:

toen ik voor het eerst op een forum kwam, wat iets met de tweede wereldoorlog te maken had vond ik het heel intresant en leuk om over de hobby te praten en te leren!
na vele topics te hebben door gelezen waar ik mijzelf wel in kon vinden, merkte ik dat het altijd op een discussie uit liep!

met name:
wat is er mis met het 101st airborne
of
minimum leeftijd

want ik ben 16 en wil graag later het 101e (eerste keus) re-enacten.
ook een aantal topics die ik startte met vragen over de uitrusting van het 101e e.d liepen vaak uit op een discussie.
hierna kreeg ik steeds minder zin om later te re-enacten.
noja, met andere woorden dat ik er tegen op zag om daar bij een vereniging of evenement te komen als ik 18 ben.
en ik denk dat elke re-enactor ze wel kent, 16 jaar en 101ste, dus eigenlijk vanzelfsprekend welke reacties je krijgt.

en ik wil jullie even laten weten dat ik niet wil re-enacten voor het "oorlogje spelen".
Natuurlijk is het leuk om dit te doen! maar de eerste prioriteit voor mij (denk voor velen) is het herdenken en goed uitbeelden van de soldaten in de tweede wereldoorlog! Door hun kunnen we hier wel in vrijheid leven!
dus ik wil graag re-enacten voor het herdenken van de soldaten en de andere mensen die "niks" met de oorlog hebben, te laten weten dat ze dit nooit moeten vergeten!

MVG Robin
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door rutger »

Ik raad je aan eens de zoekfunctie van het forum te gebruiken. Dergelijke gesprekken/topics zijn hier in het verleden al
gevoerd. Ik denk dat je daar wel wat wijzer uit zal worden.

Mvg,
Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door johan willaert »

robinskater schreef: het 101e (eerste keus) re-enacten.
En waarom het 101AB? Wat zijn voor jou de argumenten om daarvoor te kiezen?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Jan Klaassen »

rutger schreef:Ik raad je aan eens de zoekfunctie van het forum te gebruiken. Dergelijke gesprekken/topics zijn hier in het verleden al
gevoerd. Ik denk dat je daar wel wat wijzer uit zal worden.

Mvg,
Rutger
johan willaert schreef: En waarom het 101AB? Wat zijn voor jou de argumenten om daarvoor te kiezen?
Hij zegt hier toch iets moois of niet dan? Het re-enacten om te herdenken. Daar is toch niets mis mee? Waarom moet er dan weer direct worden verwezen naar een ander topic en gevraagd worden om zijn 'argumenten'? Ik ben het wel met hem eens dat hier vaak (niet altijd, en het is ook zeker niet altijd vervelend) dingen uitlopen op welles-nietes discussies.

mvg
JK
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 08 dec 2009, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Kugelblitz »

Tja, 101 AB is gewoon erg voorspelbaar en doet gauw denken aan BOB taferelen etc.
Niet al te vreemd dat men negatieve of demotiverende reacties krijgt, 9 van de 10 die dit willen 're-enacten' willen inderdaad oorlogje spelen omdat ze eens zo'n film gezien hebben.
Oprechte interesse of achterliggende gedachten zijn vaak ver te zoeken.

Als je dit echt serieus wilt gaan re-enacten moet je dat gewoon doen. Wie houdt je tegen? Je moet doen wat je leuk vindt en als je zelf denkt dat je dat verantwoord en serieus kunt realiseren is dat hartstikke mooi! Uiteraard zijn er al meer dan voldoende 101 AB re-enactors, dus een ander onderdeel zou ik zelf wat meer waarderen. Tevens raak je dan sneller het image kwijt van 'oorlogje spelen' en BOB etc.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door rutger »

Jan Klaassen schreef:
rutger schreef:Ik raad je aan eens de zoekfunctie van het forum te gebruiken. Dergelijke gesprekken/topics zijn hier in het verleden al
gevoerd. Ik denk dat je daar wel wat wijzer uit zal worden.

Mvg,
Rutger
johan willaert schreef: En waarom het 101AB? Wat zijn voor jou de argumenten om daarvoor te kiezen?
Hij zegt hier toch iets moois of niet dan? Het re-enacten om te herdenken. Daar is toch niets mis mee? Waarom moet er dan weer direct worden verwezen naar een ander topic en gevraagd worden om zijn 'argumenten'? Ik ben het wel met hem eens dat hier vaak (niet altijd, en het is ook zeker niet altijd vervelend) dingen uitlopen op welles-nietes discussies.

Nog wel even een bericht aan de topic starter; wat is nu dan precies de 'moeilijke vraag'?

mvg
JK
Lezen is ook een vak.... Hij wil weten wat de meningen zijn over re-enactment. Die zijn talloze malen gegeven in andere topics. Daarom verwijs ik hem daar naar toe....
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Jan Klaassen »

rutger schreef:
Lezen is ook een vak.... Hij wil weten wat de meningen zijn over re-enactment. Die zijn talloze malen gegeven in andere topics. Daarom verwijs ik hem daar naar toe....
Ja sorry :bonk: overheen gelezen denk ik.

Maar goed, zoals Kugelblitz al heeft aangegeven; gewoon doen als je denkt dat je dat om de goede redenen kan en wil doen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Stevo »

Ik blijf het alvast knap vinden dat jongeren ook aan re-enactment doen. Het is voor sommigen hun manier om om te gaan met onze geschiedenis. Ik zie door mijn job jongeren ( maar ze zijn uiteraard niet allemaal zo) die weten waar je de laatste dope kan krijgen om te scoren maar als je hen de vraag stelt wat er 65 jaar geleden is gebeurt dan moeten ze passen. Dat stelt me triest.

Ik ben als oudere op dit forum ook fan van het 101ste Airborne. Laten we niet vergeten dat ze in Bastogne quasi alleen stand hebben gehouden tegen de laatste stuiptrekking van de Duitsers. Dat heeft weinig met BOB te maken maar is gewoon een feit.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
robinskater
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2009, 16:01
Locatie: Putte

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door robinskater »

johan willaert schreef:
robinskater schreef: het 101e (eerste keus) re-enacten.
En waarom het 101AB? Wat zijn voor jou de argumenten om daarvoor te kiezen?
De rede dat ik graag 101 AB wil gaan doen komt door dit:
Mijn opa heeft vroeger in het verzet gezeten en heeft mij heel veel geleerd over hoe het vroeger was in de oorlog (vandaar mijn intresse erin)
Toen 101 AB bij eindhoven gedropt is (voor Operation Marget Garden) heeft mijn opa een sergeant (van het 101 Ab) geholpen door de positie's
van de duitsers te veraden. Toen is mijn intresse al gegroeit in 101 AB. en daarna toen ik band of brothers had gezien en veel informatie over het 101 Ab had gelezen wou ik echt graag 101 AB gaan re-enacte.
Ik weet dat heel veel al 101 AB re-enacte maar door het verhaal van mijn opa en wat 101 AB bij bastogne (ect.) heeft moeten doorstaan wil ik graag een eerbetoon aan hun bieden.
Er zijn natuurlijk vele andere divisie's die je kan re-enacte en dat zal ik later vast ook wel gaan doen maar om te beginnen wil ik graag 101 AB re-enacte.
dit zijn mijn argumenten waarom ik 101 AB wil re-enacte.
Lets never forget those soldiers that fought for our freedom!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Moengoman »

robinskater schreef:op een discussie uit liep!

met name:
wat is er mis met het 101st airborne
of
minimum leeftijd

want ik ben 16 en wil graag later het 101e (eerste keus) re-enacten.
Gewoon doen.

Ik ben 45 en vind re enactment stompzinnig. Maar er is geen enkele reden waarom je je daar - of van andere zeurpieten - ook maar een sikkepit van zou aantrekken. Vrijheid, blijheid, beslis voor jezelf en trek je niets aan van andermans meningen. Als ik het goed begrepen heb moet je re enactment met gelijkgezinden doen. Daar hoor ik dus niet bij.

Ik ga jou toch ook niet vragen wat er mis is met mijn liefde voor correspondentieschaak?! Als je er over nadenkt zijn de overeenkomsten tussen beide hobby's tamelijk groot.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Akko »

Ik vind dat dit zeker kan.
Dan kan je het ook een beetje echt beleven vind ik.
Zeker fijn voor is te doen.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door mtdr »

Alsjeblieft! Weer een topic over het re-enacten van het 101, hebben we er in het verleden al niet genoeg van gehad? Zijn de meningen niet duidelijk genoeg? Komaan...
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Akko »

Ok het re-enacten van het 101 is een beetje afgezaagd aan het worden vind ik persoonlijk.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Jan Klaassen »

mtdr schreef:Alsjeblieft! Weer een topic over het re-enacten van het 101, hebben we er in het verleden al niet genoeg van gehad? Zijn de meningen niet duidelijk genoeg? Komaan...
Nou en? Dan doe je toch gewoon niet mee? Hij wil graag nu iets weten van ons, op dit moment en met een mening die we NU hebben. Ik zie niet in waarom hij hier geen nieuw topic over zou mogen maken... :bonk:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe kijken jullie tegen jongeren die willen re-enacte?

Bericht door Kugelblitz »

mtdr schreef:Alsjeblieft! Weer een topic over het re-enacten van het 101, hebben we er in het verleden al niet genoeg van gehad? Zijn de meningen niet duidelijk genoeg? Komaan...
Dit zijn inderdaad weer fijne doordachte reacties! Heb je de rest van het topic ook gelezen en dan met name de beginpost?
Zo ja, dan zou je toch moeten zijn opgevallen dat dit topic iets anders is dan over het algemeen...

101 AB is voorspelbaar ja, maargoed kun je het daarom niet doen? Tuurlijk wel, onderscheid je juist van al die sukkels door het wél goed te doen!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie