waarom wilde hitler de joden dooden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Moengoman »

Er wordt in deze draad een ernstige denkfout gemaakt. Er is niet een bepaald moment aan te wijzen in de nazi-geschiedenis waarop men kan zeggen: en nu begint de jodenvervolging of en nu begint de Holocaust. De Holocaust was het eindpunt van een geleidelijk proces, begonnen in 1933, waarbij de nazi's steeds een stap verder gingen. De laatste stap werd gezet na de Wannsee conferentie, toen werd besloten om systematisch alle joden te vermoorden die de nazi's te pakken konden krijgen. En deze laatste stap kan inderdaad niet los gezien worden van de nederlaag voor Moskou in december 1941. Mijn theorie - onbewijsbaar, want er zijn geen schriftelijk materiaal en getuigenissen - is dat Hitler na deze nederlaag zijn prioriteiten bijstelde. Tot december 1941 was zijn eerste doel de vernietiging van de Sovjet-Unie; daarna kwam dit op dit de tweede plaats en werd de Holocaust zijn hoofddoel.
Wat er precies gebeurd zou zijn als de Weermacht in de herfst van 1941 Moskou had ingenomen kunnen we alleen maar gissen. Duidelijk is wel dat de joden in Europa onder naziheerschappij geen zonnige toekomst hadden.

Voor wat betreft het waarom is er geen eenduidig antwoord. Omdat ik wil proberen volledig te zijn zal ik in herhalingen vervallen.
1) Afschuw wegens zijn kwartjoodse afkomst.
2) Slechte ervaringen in de antisemitische stad Wenen.
3) De Duitse nederlaag in 1918, waar de sociaal-democraten en de communisten de schuld van kregen; omdat daar naar verhouding tamelijk veel joden tussen zaten had Hitler de link snel gelegd.
4) Het Verdrag van Versailles, dat naar Hitlers opvatting aan Duitsland werd opgelegd door wraakzuchtige Franse, Engelse en Amerikaanse joden.

Dit alles is nog niet voldoende. Niettemin maakt Hitler in Mijn Strijd al duidelijk wat zijn voornemens met de joden zijn mocht Duitsland ook de volgende oorlog verliezen.

5) De weigering van Frankrijk en Engeland om mee te werken aan de verbanning van Duitse joden; vergelijk het Madagascarplan en in het verlengde daarvan het Surinameplan.
6) De Engelse en Franse oorlogsverklaring in september 1939, die voor Hitler als een zware schok kwam.
7) De weigering van Engeland om in 1940 vrede te sluiten.

Dit alles bevestigde Hitler in zijn waanidee dat "het internationale jodendom er op uit was Duitsland in zijn rechtmatige streven naar wereldmacht zoveel mogelijk tegen te werken." Sporen van dit waanidee zijn nog terug te vinden bij de malloten die uitweiden over de "oorlogsverklaring" van "Judea" aan Duitsland uit 1933 of 1934, zogenaamd terug te vinden in een Engelse krant (Daily Telegraph of zoiets).
Natuurlijk is aan dit waanidee gekoppeld de redenering dat elke jood, ook die bv in de Oost-Europese shtetls, verantwoordelijk gesteld moet worden voor alles wat elke jood waar dan ook ter wereld tegen Duitsland onderneemt, feitelijk of fictief. Ook dit mechanisme is nog steeds bekend - als welke extremistische moslim in Afghanistan of zo zijn pink beweegt, gaat een welbekende politicus onmiddellijk tekeer tegen alle moslims in Nederland.
Voor wat betreft Hitlers verantwoordelijkheid, waar Broeloe voor 1942 aan probeert te morrelen, dat is eenvoudig. Zoals ik al schreef maakte Hitler zijn voornemen tot een eventuele wraak al in Mijn Strijd al duidelijk. Bovendien staat vast dat Hitler consequent elk radicalisme en extremisme tegenover de joden - en niet alleen tegenover hen - steunde en stimuleerde. Het was handlangers als Himmler, Göbbels en Heydrich dan ook al lange tijd duidelijk in welke richting ze het moesten zoeken als ze Hitler wilden plezieren.
vortex
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2009, 15:06

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door vortex »

Moengoman schreef:Er wordt in deze draad een ernstige denkfout gemaakt. Er is niet een bepaald moment aan te wijzen in de nazi-geschiedenis waarop men kan zeggen: en nu begint de jodenvervolging of en nu begint de Holocaust. De Holocaust was het eindpunt van een geleidelijk proces, begonnen in 1933, waarbij de nazi's steeds een stap verder gingen.
Correct. Als je nog verder in de geschiedenis kijkt, kun je ook de eugenetica zien als 'beginpunt', hoewel dit eerder een indirecte dan directe oorzaak is. Het typeert wel al het denken ik verschillende klassen (rassen).
Moengoman schreef:De laatste stap werd gezet na de Wannsee conferentie, toen werd besloten om systematisch alle joden te vermoorden die de nazi's te pakken konden krijgen. En deze laatste stap kan inderdaad niet los gezien worden van de nederlaag voor Moskou in december 1941. Mijn theorie - onbewijsbaar, want er zijn geen schriftelijk materiaal en getuigenissen - is dat Hitler na deze nederlaag zijn prioriteiten bijstelde. Tot december 1941 was zijn eerste doel de vernietiging van de Sovjet-Unie; daarna kwam dit op dit de tweede plaats en werd de Holocaust zijn hoofddoel.
Grotendeels akkoord, maar ik ben eerder van mening dat Hitler zowel de vernietiging van de Sovjet-Unie als de uitroeiing van de joden al bij aanvang van zijn "carrière" voor ogen had. Communisten en joden werden over dezelfde kam geschoren en in hetzelfde kamp (soms zelfs letterlijk) geduwd (getuige bvb. de vele propaganda over het joods-bolsjevistisch gevaar).
Moengoman schreef:Wat er precies gebeurd zou zijn als de Weermacht in de herfst van 1941 Moskou had ingenomen kunnen we alleen maar gissen. Duidelijk is wel dat de joden in Europa onder naziheerschappij geen zonnige toekomst hadden.
Dat kunnen we niet zomaar gissen, je mag er vanuit gaan dat er geen jood meer levend zou zijn op het Europees continent (en daarbuiten in een volgende fase) als nazi-Duitsland aan de macht kwam. Je kan nl. de stigmatisering (met ultieme doel: vernietiging) van het joodse volk niet los zien van de politiek van de nazi's. Rusland onder politiek bestuur van nazi-Duitsland leidt i.m.o. dan ook automatisch tot 'verdelging van de joodse kakkerlakken'. Aan welk tempo dit dan precies gebeurt, lijkt me wel gissen.
Moengoman schreef:Voor wat betreft het waarom is er geen eenduidig antwoord.
Correct.
Moengoman schreef:Ook dit mechanisme is nog steeds bekend - als welke extremistische moslim in Afghanistan of zo zijn pink beweegt, gaat een welbekende politicus onmiddellijk tekeer tegen alle moslims in Nederland.
Je mag gerust ook Belgische politici vernoemen :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door koos24 »

Wat we ook niet moeten vergeten is de vrijbrief die het Duitse leger tijdens Barbarossa (Unternehmen Barbarossa) kreeg door het Kommissarbefehl.


Der Kommissarbefehl – offiziell Richtlinien für die Behandlung politischer Kommissare – vom 6. Juni 1941


Was de oorspronkelijke tekst nog toegespitst op politieke commissarissen van het rode leger.
Later werd het mandaat "opgerekt" naar mensen verdacht van sabotage en samenwerking
met de vijand.

Gedekt door de legerleiding konden de einzatsgruppen een begin maken met massa executies
aan het oostfront.
Wilhelm Keitel, Chef des OKW, erklärt:

„Die [geäußerten] Bedenken entsprechen den soldatischen Auffassungen vom ritterlichen Krieg. Hier handelt es sich um die Vernichtung einer Weltanschauung, deshalb billige ich die Maßnahmen und decke sie.“[
Bedenk hierbij dat de nazi's het communisme een joodse aangelegenheid vonden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Moengoman schreef:Er wordt in deze draad een ernstige denkfout gemaakt. Er is niet een bepaald moment aan te wijzen in de nazi-geschiedenis waarop men kan zeggen: en nu begint de jodenvervolging of en nu begint de Holocaust. De Holocaust was het eindpunt van een geleidelijk proces, begonnen in 1933, waarbij de nazi's steeds een stap verder gingen. De laatste stap werd gezet na de Wannsee conferentie, toen werd besloten om systematisch alle joden te vermoorden die de nazi's te pakken konden krijgen. En deze laatste stap kan inderdaad niet los gezien worden van de nederlaag voor Moskou in december 1941. Mijn theorie - onbewijsbaar, want er zijn geen schriftelijk materiaal en getuigenissen - is dat Hitler na deze nederlaag zijn prioriteiten bijstelde. Tot december 1941 was zijn eerste doel de vernietiging van de Sovjet-Unie; daarna kwam dit op dit de tweede plaats en werd de Holocaust zijn hoofddoel.
Ik zie die denkfout eigenlijk niet en ook de samenhang met de nederlaag voor moskou zie ik niet zoals jij die ziet. Ik denk dat de Einsatzkommandos juist aantonen dat beide prioriteiten al ver voor de inval van de Sovjet-Unie even groot waren omdat zij geen onderscheid tussen beiden zagen. De Sovjet-Unie dat was in hun ogen het joods-bolsjewistische kwaad. Vanaf de eerste dag van Barbarossa ging de Wehrmacht vol in de aanval tegen het Rode Leger en de Einsatzkommandos vol in de aanval tegen Joden en communistische functionarissen, waarbij iedere Jood die zij konden doden onmiddellijk beschuldigd werd van communistische activiteiten, verzet of andere daden die hun massale executie een flinterdunne en valse "rechtvaardiging" gaven. Zoals eerder opgemerkt, in een half jaar tijd brachten de Einsatzkommandos een half miljoen mensen om en dat negentig procent van deze mensen Joods was heeft niets met hun verzet tegen de nazi's te maken maar alles met het feit daar hiermee de grootschalige genocide al ver voor december 1941 en januari 142 in gang was gezet en daarmee al een hoofddoel was lang voordat de Wehrmacht voor Moskou tot stilstand kwam. Dat blijkt ook uit het feit dat de experimenten met vergassing van Joden al bijna afgerond waren en in november 1941 zelfs de eerste uit Duitsland gedeporteerde Joden in het Oosten werden vergast. De nazi's wisten al jaren wat zij wilden bereiken. Het was al een hoofddoel maar zij hadden er tot juni 1941 geen mogelijkheid voor. Zoals ik al eerder schreef: pas toen zij Rusland binnenvielen hadden zij hun "Tatort" en daarom konden de Einsatzkommandos aan de slag. Tegelijk kwamen de medewerkers van het T4 programma in actie om in het Oosten te bekijken hoe zij hun expertise konden gebruiken bij het efficiënter vermoorden van de Joden. Zolang die experimenten duurden bleven de Einsatzkommandos hun werk doen. Wannsee was geen gevolg van de Duitse nederlaag voor Moskou maar simpelweg het logische gevolg van de moordplannen die al jaren bestonden en die nu enkel nog georganiseerd moesten worden. Men wist al jaren wat men wou, men was ermee begonnen zodra er een Tatort was waar men de plannen kon uitvoeren en terwijl een half miljoen Joden op beestachtige wijze werden afgeslacht had men de experimenten met vergassen van Joden opgezet en afgerond. Wannsee was geen verandering van prioriteiten maar puur een volgende stap in het perfectioneren van een moordplan.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Moengoman »

Eigenlijk spreek je me nauwelijks tegen. Het sleutelwoord is systematiek. De Einsatzgruppen opereerden ad hoc en niet systematisch. Bovendien toon je aan dat er niet een specifiek moment valt aan te wijzen voor het begin van de holocaust - precies wat ik ook beweerde.
Verder heb je net zo min bewijs voor het bestaan van vroegtijdige plannen als ik voor het verband met de nederlaag voor Moskou - er staat immers niets op papier. Wat Hitler in Mijn Strijd schreef was een voornemen, niet een uitgewerkt plan. Een doel vaststellen is heel iets anders dan een plan uitwerken om dat doel te bereiken.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Nu komt het neer op interpretatie: wat versta jij onder systematiek en wat versta ik daaronder. Ik zie het formeren van doodseskaders (want dat waren de Einsatzgruppen feitelijk) die achter de oprukkende troepen de Joden (en het communistische kader) ombrachten al als systematische moord. Niet industrieel zoals de vernietigingskampen maar wel systematisch. Ook zie ik de verregaande experimenten met vergassing - en dan vooral het feit dat deze experimenten uitgevoerd en afgerond werden voordat er zelfs maar sprake was van een nederlaag voor Moskou - als bewijs dat het besluit tot industriële massamoord, de Holocaust, al voor december 1941 werd genomen, en derhalve los staat van de nederlaag voor Moskou met Wannsee als bijeenkomst om het reeds eerder genomen besluit uit te werken tot een werkbaar plan. Dit nog los van de vraag of die nederlaag voor Moskou de grote ommekeer was waardoor de Duitsers anders over de het "Jodenprobleem" en prioriteiten gingen denken want zoals ik al eerder aangaf zie ik ook dat verband niet.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:Eigenlijk spreek je me nauwelijks tegen. Het sleutelwoord is systematiek. De Einsatzgruppen opereerden ad hoc en niet systematisch. Bovendien toon je aan dat er niet een specifiek moment valt aan te wijzen voor het begin van de holocaust - precies wat ik ook beweerde.
Verder heb je net zo min bewijs voor het bestaan van vroegtijdige plannen als ik voor het verband met de nederlaag voor Moskou - er staat immers niets op papier. Wat Hitler in Mijn Strijd schreef was een voornemen, niet een uitgewerkt plan. Een doel vaststellen is heel iets anders dan een plan uitwerken om dat doel te bereiken.
Waren de Einsatzgruppen juist niet het begin van de systematiek die we, na de oorlog, holocaust zijn gaan noemen?
Eerst rukten ze op achter de troepen om af te rekenen met communistische kader later stroopten ze gebieden af
op joodse inwoners.
Ik heb verhalen gelezen uit het Generaal-Gouvernement waar op basis van logistiek werd bepaald hoe er werd afgerekend
met de Joden.
Plaatsen ver van kampen en met beperkte infrastructuur werd uitgemoord door doodseskaders, in steden en dorpen
waar een betere infrastructuur was werden de inwoners vervoerd naar kampen als Chelmno, Belzec en Treblinka.
Dit is niet ad hoc te noemen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Moengoman »

Toch wel, als die Einsatzgruppen tot op grote hoogte naar eigen inzicht konden handelen wegens gebrek aan richtlijnen van bovenaf. Die werden pas na Wannsee vastgesteld. Dat bedoel ik met systematiek: niet met betrekkelijke willekeur te hooi en te gras grote aantallen joden verzamelen en uitproberen hoe die om zeep geholpen konden worden (Babi Yar, vergassing middels vrachtwagens), maar te werk gaan volgens een centraal vastgestelde en algemeen geldende methode - namelijk vergassing in de vernietigingskampen.
Wat gast "bewijs" noemt is evenzeer interpretatie als mijn theorie en daarom niet beter of slechter dan deze. Begrijp me goed, ik beweer niet dat de Europese joden beter af waren geweest als Legergroep Midden er in geslaagd was Moskou in te nemen. Ik beweer wel dat na de nederlaag voor Moskou Hitler aan de holocaust prioriteit gaf boven de gevechtshandelingen. Vroeg in 1942 kregen treinen naar de vernietingskampen voorrang boven treinen naar het front, in 1941 nog niet. Dat is geen toeval. Het is evenmin toeval dat Aktion Reinhardt in maart 1942 op gang kwam.

http://www.go2war2.nl/artikel/1642/3

Let op het woord "experimenten". Deze zijn niet nodig als er al een uitgewerkt en doordacht plan is. Daaruit volgt dat een dergelijk plan er eind 1941 nog niet was. Na de Wannseeconferentie was het er wel.
Laatst gewijzigd door Moengoman op 29 dec 2009, 05:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Moengoman schreef:Vroeg in 1942 kregen treinen naar de vernietingskampen voorrang boven treinen naar het front, in 1941 nog niet. Dat is geen toeval.
Tsja, in 1941 waren er nog geen vernietigingskampen dus wat ik nou met dat argument moet.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Moengoman »

De oven in Auschwitz I was eind juli 1940 klaar - anderhalf jaar voor de Wannseeconferentie. Bouwplannen voor Majdanek kregen vanaf juli 1941 vorm. Dat moet je met het argument.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Als je met dat soort argumenten wil komen zorg dan ook dat je volledige informatie geeft en niet enkel suggestief zinnetjes kiest die goed uitkomen...
http://www.go2war2.nl/artikel/1222/2
Eind juli 1940 was de oven klaar en konden de crematies beginnen. Dagelijks konden tot zeventig lijken verbrand worden. Dat was nodig, want het aantal gevangenen (en bijgevolg het aantal doden) begon steeds sterker te stijgen. In 1941 werden nog twee dubbeldeursovens geïnstalleerd. Gelijktijdig werd het kamp uitgebreid: alle lage gebouwen kregen er een verdieping bij en er werden acht nieuwe gebouwen neergezet. Ook de blokken 10 en 11, samen het beruchte dodenblok, werd onder handen genomen.

[...]

In blok 11 vonden ook de eerste vergassingen plaats. De executies en ophangingen volstonden niet langer. De SS zocht naar snellere manieren om de gevangenen uit te roeien. Bovendien was het voortdurend executeren psychisch erg belastend voor de uitvoerders. Er was behoefte aan een meer industriële manier van moorden. Daarom werd in september 1941 een experiment gehouden om mensen met Zyklon B te vergassen. 600 Sovjetkrijgsgevangenen en 250 Poolse zieken waren de slachtoffers. Het experiment was een succes. Toch bleek blok 11 niet geschikt als gaskamer. Het duurde dagen eer de kamer gelucht was. Daarom werden de vergassingen voortgezet in de grootste ruimte van het crematorium, dat over een beter ontluchtingssysteem beschikte. Zodra het tweede kamp in Auschwitz, Birkenau, over zijn twee gaskamers beschikte, werd het aantal vergassingen in Auschwitz I geleidelijk aan afgebouwd.
En vergelijk dat nou eens met mij eerdere argumentatie.
gast schreef:Ook zie ik de verregaande experimenten met vergassing - en dan vooral het feit dat deze experimenten uitgevoerd en afgerond werden voordat er zelfs maar sprake was van een nederlaag voor Moskou - als bewijs dat het besluit tot industriële massamoord, de Holocaust, al voor december 1941 werd genomen, en derhalve los staat van de nederlaag voor Moskou met Wannsee als bijeenkomst om het reeds eerder genomen besluit uit te werken tot een werkbaar plan. Dit nog los van de vraag of die nederlaag voor Moskou de grote ommekeer was waardoor de Duitsers anders over de het "Jodenprobleem" en prioriteiten gingen denken want zoals ik al eerder aangaf zie ik ook dat verband niet.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door broeloe »

timo schreef:Ook zie ik de verregaande experimenten met vergassing - en dan vooral het feit dat deze experimenten uitgevoerd en afgerond werden voordat er zelfs maar sprake was van een nederlaag voor Moskou - als bewijs dat het besluit tot industriële massamoord, de Holocaust, al voor december 1941 werd genomen, en derhalve los staat van de nederlaag voor Moskou met Wannsee als bijeenkomst om het reeds eerder genomen besluit uit te werken tot een werkbaar plan.
Dit slaat kant nog wal om in experimenten met vergassing een bewijsstuk te zien voor de systematische uitroeiing van de joden. Ooit weleens van Aktion T-4 gehoord?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Aktion T4 noem ik eerder in deze discussie zelfs meerdere malen en ook uitgebreid in mijn argumenten tegen die van jou in de discussie van vijf jaar geleden. Door jouw vraag of ik ooit wel van Aktion T4 heb gehoord bewijs je dat je deze discussie absoluut niet gelezen of gevolgd hebt en enkel met een slappe reactie komt omdat je minimaal iets meent te moeten zeggen.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Ter herinnering voor broeloe een citaat van pagina 2...
Gast schreef:
vortex schreef:Dat Aktion Reinhardt en de Wannsee-conferentie in de winter van '41-'42 plaatsvinden, lijkt er inderdaad op te wijzen dat Barbarossa aanzet gaf om het deporteren om te zetten naar systematisch elimineren (en dat zal voor een deel zeker ook meegespeeld hebben).
Dat de massamoord op de Joden niet voor de inval in de Sovjet Unie is begonnen heeft heeft niets met het ontbreken van dergelijke intenties te maken maar alles met het ontbreken van mogelijkheden. De nazi's hadden een "Tatort" nodig, een afgelegen plaats waar ze hun plannen uit het zicht van Duitse en de rest van de West-Europese bevolking konden uitvoeren. Want ondanks alle anti-Joodse propaganda van de firma Goebbels kon hij de moordplannen niet openbaar uitvoeren omdat de Duitse bevolking wel mee wou gaan in het verwijderen van de Joden uit de samenleving, maar moord zou teveel weerstand oproepen bij de burgers. Zoveel hadden de nazi's geleerd uit Aktion T4: de nazi propaganda verkondigde jarenlang dat geesteszieken en zwakzinnigen geen bestaansrecht hadden in de nationaal-socialistische heilstaat, de eerste stap was sterilisatie om voortplanting te voorkomen, ze lieten vooraanstaande doktoren en professoren "aantonen" dat actieve euthanasie beter voor ze was, ouders die dit geloofden kregen een prominente rol in de propaganda en zo werd de bevolking voorbereid op het in werking zetten van Aktion T4, massamoord op de bewoners van alle sanatoria en inrichtingen voor geesteszieken in Duitsland. Maar toen het puntje bij het paaltje kwam bleek dat de onrust en afkeer onder de bevolking veel groter was dan gedacht en daarom werden de moorden achter gesloten deuren uitgevoerd in speciaal voor dit doel in de inrichtingen aangebrachte gaskamers en verbrandingsovens. De doktoren onderzochten voor de crematie de lijken en stelden een aannemelijke maar verzonnen overlijdensakte op. Want ondanks de inleidende propaganda mocht de bevolking uiteindelijk niet weten dat hun kinderen ook echt omgebracht waren. Zo ook de "Endlösung" van het jodenvraagstuk: propaganda, het vormen en bevestigen van een vijandbeeld, voorbereiden van de bevolking, hun instemming winnen door manipulatie en leugens over het "Judo-Bolsjewistische gevaar", de Jood als staatsvijand nummer één, stigmatisering, uitsluiting, rassenwetten, maar toen de genocide in gang werd gezet mocht niemand het weten. Daarom gebeurde het ver weg toen na de aanval op de Sovjet Unie uitgestrekte Lebensraum beschikbaar werd waarheen de Joden "verbannen" konden worden (lees: waar ze ver uit het zicht van de bevolking vermoord konden worden). Hitler en zijn inner circle wilden waar maken wat ze vanaf het begin al hadden willen doen maar waar ze vanaf het najaar van 1941 pas de mogelijkheden toe hadden - de nieuw veroverde gebieden in het oosten als excuus en "Tatort". Zoals jij ook al aanhaalt kwamen de Einsatzkommandos al in juni 1941 in actie en brachten op grote, georganiseerde schaal Joden om. Dit was een noodoplossing om af te rekenen met de miljoenen Joden die in de Sovjet-Unie woonden en die door het oprukken van de Wehrmacht binnen de invloedssfeer van de nazi's kwamen. Maar niemand had enige ervaring met moorden op zo een grote schaal en al snel bleek dat het werken in Einsatzkommandos voor de betrokken moordenaars fysiek en psychisch een enorme belasting was en dat het moorden op deze manier bovendien verre van efficiënt verliep. Het vermoorden van zulke enorme hoeveelheden mensen vroeg om een nog systematischer aanpak. En dankzij de al eerder genoemde Aktion T4 hadden de nazi's al enige ervaring met het systematisch vergassen van mensen. Zodra de Aktion T4 was afgerond werden de ingenieurs en andere betrokkenen overgeplaatst naar het oosten om daar te helpen zoeken naar een effectieve "Endlösung der Judenfrage". De eerste experimenten begonnen al in het najaar van 1941 en terwijl de leiding van de Einsatzkommandos in december 1941 trots meldde dat zij in een half jaar tijd al 500 duizend mensen hadden omgebracht waarvan 450 duizend joden werd niet lang daarna besloten tot de geïndustrialiseerde massamoord in vernietigingskampen. Tijdens de Wansee conferentie in januari 1942 werd - buiten de notulen om - tot Aktion Reinhardt besloten. Na een experimentele fase kreeg men het massamoorden eindelijk onder de knie en gingen de fabrieken op volle schaal draaien. Dat dit pas in 1942 gebeurde heeft echter niets te maken met geen eerdere plannen om ze te vermoorden of met tegenslag aan het front maar met "aanvangsproblemen" en het perfectioneren van de methodes. Dat de schaal daardoor bijna onbegrijpelijk veel groter werd kan de omvang van de eerdere slachtingen vertroebelen maar het blijft een gegeven dat we ook van grootschalige vernietiging kunnen spreken voordat de vernietigingskampen op volle sterkte gingen draaien en dat die slachtingen die al vanaf juni 1941 plaatsvonden er geen twijfel over doen bestaan dat de beslissing om over te gaan tot genocide al voor de zomer van 1941 is genomen, dus voor aanvang van Unternehmen Barbarossa en dat het "slechts" gedwongen verhuizen en tewerkstellen van Joden een verzinsel was omdat de Nazi leiders bang waren voor de reactie van de bevolking mocht de werkelijkheid in zijn volle omvang aan het licht komen.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Moengomans argumenten vind ik er niet sterker op worden. In 1941 was er weliswaar nog geen gestroomlijnd plan tot uitroeiing van alle Europese Joden in de vernietigingskampen, maar met de systematische uitroeiing van alle Sovjet-Joden was men toch al behoorlijk op weg en al lang niet meer op experimentele basis of afhankelijk van individuele initiatieven. De ad hoc basis geldt enkel voor de eerste weken van Barbarossa. De nederlaag in Moskou kan de stap om ook de West-Europese Joden te vermoorden hoogstens hebben versneld, maar was zeker niet het begin van systematische massamoord. Dat de Endlösung prioriteit had boven de oorlogsvoering kan ik ook nergens uit opmaken; volgens mij was het nauw met elkaar verweven.
Plaats reactie