Duitse kapitein bevriend met Hitler

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
M-BASS

Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door M-BASS »

Hallo

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die iets weten over de vriendenkring van Hitler, en dan meer specifiek over een kapitein die een persoonlijke vriend van Hitler zou zijn.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Akko »

Weet je meer informatie van deze kapitein?

Grtz N;
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gast

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Gast »

Briljant topic dit. DE TS vraagt iets over een kapitein en dus komt met met Speer (kapitein?), Röhm (kapitein?) en al snel de onzinnige stelling dat de SA "merendeels homo" was (een organisatie die ten tijde van de Nacht van de Lange Messen zo'n 2,5 miljoen leden telde) en dat Röhm de SA "bij de Reichswehr wilde inlijven" (in werkelijkheid stelde hij voor dat de SA de Reichswehr moest vervangen). What's next en wanneer gaat het weer over een kapitein?

TS, bedoel je met kapitein de militaire rang of de kapitein van een schip? Bij jouw vraag moest ik in eerste instantie aan Seeteufel Felix Graf von Luckner - kapitein van de Seeadler - denken, maar die was niet bepaald bevriend met Hitler.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door michiel01 »

Heren (Akko, COD, Panzer5),

wat denken jullie ervan? Dat dit de TS enigzins helpt? Graag serieus antwoorden of typ gewoon niets! Dit slaat nergens op namelijk.
Mijn twee bovenstaande vragen zijn retorische en behoeven dus geen antwoord.
Het is of serieus antwoorden of niet. <punt>
(COD laat je niet meesleuren in dit soort gespreken, beide andere heren, u bent gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens telt voor twee)

een frisse start voor dit topic.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door LEO »

Kapitein Karl Mayr misschien ?

Toen Hitler in november 1918 ontslagen werdt uit het Pasewalk-ziekenhuis (gewond aan de ogen bij een gasaanval) werdt hij gedetacheerd bij een Munchens regiment van de Reichswehr. Dit stond onder bevel van Kap. Karl Mayr.
Wegens zijn verdienste aan het front in Vlaanderen werdt Hitler door Mayr uitgekozen om te gaan luisteren (spioneren) op de veelvuldige spreekbeurten die indertijd werden gehouden in en rond Munchen. Hitler rapporteerde aan Kap. Mayr en beide mannen hadden een goede verstandhouding.
Zodoende kwam Hitler in contact met de DAP (Deutsche Arbeiter Partei) van Anton Drexler, een vereniging met 111 leden.
Van hieruit begon Hitler aan zijn politieke opmars.

Dit alles volgens John Toland in zijn boek over Hitler.
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Panzer5 »

michiel01 schreef:Heren (Akko, COD, Panzer5),

wat denken jullie ervan? Dat dit de TS enigzins helpt? Graag serieus antwoorden of typ gewoon niets! Dit slaat nergens op namelijk.
Mijn twee bovenstaande vragen zijn retorische en behoeven dus geen antwoord.
Het is of serieus antwoorden of niet. <punt>
(COD laat je niet meesleuren in dit soort gespreken, beide andere heren, u bent gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens telt voor twee)

een frisse start voor dit topic.
? :shock:
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Panzer5 »

-
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Panzer5 »

Gast schreef:Briljant topic dit. DE TS vraagt iets over een kapitein en dus komt met met Speer (kapitein?), Röhm (kapitein?) en al snel de onzinnige stelling dat de SA "merendeels homo" was (een organisatie die ten tijde van de Nacht van de Lange Messen zo'n 2,5 miljoen leden telde) en dat Röhm de SA "bij de Reichswehr wilde inlijven" (in werkelijkheid stelde hij voor dat de SA de Reichswehr moest vervangen). What's next en wanneer gaat het weer over een kapitein?

TS, bedoel je met kapitein de militaire rang of de kapitein van een schip? Bij jouw vraag moest ik in eerste instantie aan Seeteufel Felix Graf von Luckner - kapitein van de Seeadler - denken, maar die was niet bepaald bevriend met Hitler.
Ooit geschiedenis gehoort over de SA?
Lekker makkelijk als gast aan te melden..
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door LEO »

Ernst Röhm had geen militaire functie meer toen hij "stafchef" van de S.A. was. Noch bij de SS noch bij de SA waren militaire rangen.

Maar wat denken jullie van kap. Karl Mayr eigenlijk ? Of misschien dat ' Gast ' hierop moet antwoorden ?
Gast

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Gast »

Leo, ik kan mij als "gast" wel vinden in Mayr. Enige scepsis komt alleen voort uit het punt dat hij tegen het einde van de oorlog reeds promotie had gemaakt en de als zodanig ex-majoor was toen hij Hitler in de DAP introduceerde.
M-BASS

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door M-BASS »

Het was voor zover ik weet geen homo, dus geen vrienden met Hitler in bed.
Kapitein als leger rang, als ik me niet vergis begint zijn achternaam met een G.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door LEO »

Hitler was tijdens de Eerste Wereldoorlog ' laufer ', koerier in feite. Goed mogelijk dat hij daardoor in contact kwam met verschillende kapiteins. Maar ik heb er geen kennis van dat daardoor blijvende vriendschappen zijn ontstaan. Wat me onwaarschijnlijk lijkt eigenlijk.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Re: Duitse kapitein bevriend met Hitler

Bericht door Mike.H »

Hmm, maar het is ook bekend dat Hitler zich erg inleefde in jonge Kapiteins (o.a. Wilhelm Behr/Bahr dacht ik), zo stuurde Paulus hem naar ome Adolf om raport uit te maken aan Hitler hoe zijn leger eraan toe was en, terwijl hij normaal als een echte cassandra tegen zijn generaals tekeerging en het gesprek leidde, had hij veel meer respect voor jonge legerhelden. Speciaal als je een Ridderkruis had, was je Adolf's vriend dus wat dat betreft kunnen het veel officieren zijn geweest.. Denk ik?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie