werkkamp hamburg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
tommygun
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2009, 20:57

werkkamp hamburg

Bericht door tommygun »

hallo

ik ben sinds kort opzoek naar de gegevens of naam van een werkkamp in Hamburg.
Het zit zo dat in de oorlog mijn opa(helaas niet meer onder ons) daar te werk is gesteld, en zoverre ik uit de verhalen van familieleden kan uitmaken moest hij daar aan onderzeeers lassen.
ik heb al heel veel geprobeert te vinden op google maar zonder sucses, dus als iemand mij hier kan helpen of zelf familie heeft die daar te werk gesteld is geweest en mij verder kan helpen zal ik dit zeer waarderen.
dus als je mij kan helpen mag je me mailen op T.Tingen@hotmail.com.

mvg tom tingen
vortex
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2009, 15:06

Re: werkkamp hamburg

Bericht door vortex »

Ik vermoed dat je opa deel uitmaakte van een commando van het concentratiekamp Neuengamme, ook wel KL Hamburg-Neuengamme genoemd.

Meer informatie vind je op
http://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de
--> Selecteer best English als je Duits niet zo goed is!

Kijk ook hier eens:
http://www.zwangsarbeit-in-hamburg.de of http://www.zwangsarbeit-in-hamburg.de/booklet_print.pdf
--> Let wel, enkel in het Duits!
--> Bekijk zeker eens de referenties.

Hopelijk ben je er iets mee! Ik weet niet van waar je afkomstig bent, maar je kan altijd om hulp/informatie vragen bij de dienst Oorlogsslachtoffers (Brussel), mocht je het echt specifiek willen weten.

Groeten,

Vortex :shocked:
Gast

Re: werkkamp hamburg

Bericht door Gast »

tommygun schreef:ik ben sinds kort opzoek naar de gegevens of naam van een werkkamp in Hamburg.
Het zit zo dat in de oorlog mijn opa(helaas niet meer onder ons) daar te werk is gesteld, en zoverre ik uit de verhalen van familieleden kan uitmaken moest hij daar aan onderzeeers lassen.
Vortex heeft denk ik gelijk met zijn suggestie dat het hier KZ Neuengamme betreft en ik durf verder te gaan met de veronderstelling dat het om het bij het hoofdkamp behorende Außenlager Stülckenwerft gaat waar vanaf november 1944 inderdaad door gevangenen aan Duitse duikboten werd gewerkt. Probleem is wel dat het zware werk er door Hongaarse Joden werd gedaan terwijl de nazi's er Duitsers en Nederlanders als Kapos werden ingezet.
tommygun
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2009, 20:57

Re: werkkamp hamburg

Bericht door tommygun »

hallo
ik wil jullie graag bedanken want via Außenlager Stülckenwerft heb ik in wikipedia meer gevonden
mijn oma heeft gezegd dat mijn opa het wel eens over bloem (verbasterd drents) had dat blijkt dus Blohm en Voss te zijn en daar werd dus gewerkt aan schepen
ik waardeer dit zeer alhoewel mijn opa al is overleden op mijn 6de vind ik toch dat dit niet vergeten moet worden naar alles wat hij daar heeft meegemaakt en hij is destijds net voor de bombardementen vrij gekomen en is vanuit hamburg lopend naar huis gegaan dus van hamburg naar emmen (drenthe) te voet

hartelijk bedankt tom
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: werkkamp hamburg

Bericht door Robby101st »

mooi dat je meee info te weten bent gekomen man!

Groetjes robby
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Gast

Re: werkkamp hamburg

Bericht door Gast »

beste mensenBeste mensen,
>
> Mijn Vader is in 29 maart 1943 naar Duitsland moeten vertrekken voor
>
> arbeidsinzet Hij is op 18 mei 1945 uit Duitsland terug gekomen en had op
>
> heden geen kleding meer.
>
> Al deze giederen zijn verbrand ten gevolge van een bombardement dat plaats
>
> gehad op CHEMNITZ DEN 5 MAART 1945 ZO STAAT er geschreven in de politie
>
> verklaring van 5 juni 1945.
>
> Waar gevraagd werd om in aanmerking te komen voor kleding en scchoenen.
>
> Ik ben in Westerbork geweesr maardan konden ze niets vonden over Mijn
> vader
>
> die gestorven is op 14 maart 1997 te Ouddorp Zuid Hollnd.
>
> Nu zou ik graag willen weten waar mijn vader geweest is voordat hij naar
>
> Chemnitz ging. HET VROEGERE Karnl stad
>
> En hoe lagen de transporten per spoor naar de werkkampen van uit Nederland
>
> Mijn vader moest werken in ABA – KG Apeparatenbau ASCH WESTDUITSLAND
>
> HANS KNIRSCH-STRASSE 27
>
> Graag informatie
dit artikel las ik in witte vrouwen
vandaag nog foto´s van die tijd. Ook kunt u de foto´s bekijken op http://www.dokumentatiegroep40 45.nl ook de heer De Groot meldde zich niet. Toch werd hij in 1943 opgepakt. Hij vermoedt dat hij is aangegeven door de Duitse vrouw van zijn toenmalige werkgever omdat hij haar niet wilde helpen van haar man te scheiden. De Groot werd per trein naar Duitsland afgevoerd.
Hij werd samen met vele anderen opgevangen in een zogenaamd Durchgangslager. Bij tijd en wijle kwamen Duitse werkgevers langs om dwangarbeiders, of, zoals De Groot zegt: slaven, uit te zoeken. De Groot ging aan de slag in een metaalverwerkend bedrijf te Chemnitz; hier werden onderdelen voor torpedo´s, V1- en V2-raketten gemaakt. Hij moest dus meewerken aan de productie van torpedo´s waarmee Engelse, Franse en Amerikaanse schepen tot zinken zouden worden gebracht, en van V1- en V2-raketten waarmee de Engelse steden zouden worden gebombardeerd! Daarom en omdat de werkomstandigheden slecht waren besloot De Groot te ontsnappen.
willen doen naar mensen die in De Staalfabriek
Gast

Re: werkkamp hamburg

Bericht door Gast »

Chemnitz werd inderdaad op 5 maart 1945 gebombardeerd. 863 Britse bommenwerpers legden de binnenstad in puin wat 2100 levens kostte.

Asch (tegenwoordig Aš in Tsjechië) was een stad in het voormalige Sudetenland en in die stad bestond inderdaad een Hans Knirschstrasse. De Amerikanen bereikten deze stad op 20 april 1945.

Rond Chemnitz bevonden zich tientallen fabrieken die gebruik maakten van dwangarbeid. Het verhaal van dhr. de Groot heeft dus niet noodzakelijkerwijs met de geschiedenis van uw vader te maken.

Ik zal kijken of ik meer kan vinden.

BTW, "tommygun", goed te horen dat mijn informatie je verder bracht!

Groet van het ruimteaapje
cornelis1923
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2011, 10:32

Re: werkkamp hamburg

Bericht door cornelis1923 »

Goed nieuws dat u dit weet nu is er een mevrouw van de hoge school Wageningen die in Chemnitz woont om meer over de werkkampen te vinden.
volgens mij zat die V1 en V2 fabriek naast een brandweer kazerne in Chemnitz want mijn vader is met Arie van Rumpt uit Herkingen Goeree Overflakkee terug gekomen met een nieuwe brandweer auto tot Venlo daar moest deze ingeklaard worden.
Wij hopen toch nog wat verhalen te vinden. want ik ben voornemens om medio 2012 of 2013 naar Chemnitz af te reizen.
met groet Rijk Bosland
cornelis1923
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2011, 10:32

Re: werkkamp bij Chemnitz

Bericht door cornelis1923 »

Vernieuwde oproep omdat ik niet verder komt beste mensen

Graag zou ik u willen oproepen of u nog mensen kent die ook in een werkkamp hebben gezeten in of rond Chemnitz net als mijn vader Cornelis of Cees Bosland uit Ouddorp Mijn Vader is in 29 maart 1943 naar Duitsland moeten vertrekken voor
>
> arbeidsinzet Hij is op 18 mei 1945 uit Duitsland terug gekomen en had op
>
> heden geen kleding meer.
>
> Al deze goederen zijn verbrand ten gevolge van een bombardement dat plaats
>
> gehad op CHEMNITZ DEN 5 MAART 1945 ZO STAAT er geschreven in de politie
>
> verklaring van 5 juni 1945.
Nu zou ik graag willen weten waar mijn vader geweest is voordat hij naar
>
> Chemnitz ging. HET VROEGERE Karnl stad
>
> En hoe lagen de transporten per spoor naar de werkkampen van uit Nederland
>
> Mijn vader moest werken in ABA – KG Apeparatenbau ASCH WESTDUITSLAND
>
> HANS KNIRSCH-STRASSE 27
Wie kent nog iemand of heeft nog foto's van die tijd
Met gewaardeerde groet Rijk Bosland de zoon van Cornelis Bosland of Kees Bosland
Gast

Re: werkkamp hamburg

Bericht door Gast »

Hallo kenners.

De opa van mijn vrouw heeft in in Hamburg gezeten tijdens de oorlog. Ook wij zijn op zoek waar hij precies heeft gezeten. Opa leeft helaas niet meer en oma weet eigenlijks niks te vertellen. De enige link is dat opa een vork bij zich had.
Dit was het enige wat hij bij zicht toen hij lopend terug kwam. Op de vork staat kampnagel.
Die maakten voor de oorlog hijskranen
Wie heeft nog meer informatie?

Mvg Peter en larette Lammers
Plaats reactie