De meest slechte Nederlander?
- Seyffardt
- Lid
Geen bewijs, Harro? CNN bestond in die dagen nog niet maar er zijn meerdere getuigenverklaringen van bekend en bij mijn weten heeft hij er zelf kort voor zijn dood nog over gesproken. Bovendien is hij geen persona non grata geworden omdat hij een pacifistische rol speelde en slechts de maaltijden verzorgde voor de TNI, of wel soms?
- Harro
- Lid
Princen heeft zich daar nooit over uitgelaten en die getuigenverklaringen zijn uiterst dubieus. Gefrustreerde Indiëstrijders die hem zwart maken. Persona non grata werd hij niet op grond van bewijzen maar op grond van de lobby van de oudstrijders. Al met al een onverkwikkelijke zaak waarvan een man het slachtoffer is geworden die zich zijn hele leven actief heeft ingezet voor de mensenrechten in Indonesië, omdat hij niet alleen de wandaden van de Nederlanders tegen de Indonesische bevolking niet kon aanzien, maar ook de misdaden van Soekarno en Soeharto tegen diezelfde bevolking niet kon laten rusten. De rol van de veteranenorganisaties in de lastercampagne tegen Princen is begrijpelijk maar kwalijk. Pure rancune.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Seyffardt
- Lid
En Meinoud Rost van Tonningen was slechts bankier tijdens WOII, zeker?
Kom op Harro, de man is letterlijk overgelopen naar de vijand en heeft militaire activiteiten ontplooid tegen zijn vaderland, in dienst van een terreurorganisatie die o.a. Nederlandse burgers met bamboesperen placht te doorboren! Nog even en hij was de geestelijke vader van Amnesty International en Greenpeace tegelijk.

Kom op Harro, de man is letterlijk overgelopen naar de vijand en heeft militaire activiteiten ontplooid tegen zijn vaderland, in dienst van een terreurorganisatie die o.a. Nederlandse burgers met bamboesperen placht te doorboren! Nog even en hij was de geestelijke vader van Amnesty International en Greenpeace tegelijk.

- Harro
- Lid
- Seyffardt
- Lid
Poncke Princen schoot op eigen maats. Vaak sprak hij dat tegen, niet altijd. Hij verhaalde met trots, dat 'deserteur Princen', in de Preanger Bode van 4 juli 1949 werd genoemd als leider van een overval. Er vielen twee doden aan Nederlandse zijde. 'Aan de andere kant' moest hij zijn loyaliteit bewijzen omdat Princen als overloper door de Indonesiërs met wantrouwen werd bekeken.
Er zijn meerdere aanwijzingen dat hij op eigen maats schoot. Ger Vaders,die later terug naar Indonesië ging en daar Poncke Princen ontmoette, schreef: 'Samen dwaalde hij met zijn ex-vijand langs de plaatsen waar ze tegen elkaar vochten. Na drie beroerten hangt Princen's linkerarm krachteloos tegen zijn lichaam, het linkerbeen sleept, en pleisters bedekken zweren die het gevolg zijn van huidkanker. En hij heeft encefalomyelitis: ontsteking van hersenen en ruggemerg. Maar Princen lacht, heeft zelfspot en geniet van het leven'. Onderweg, ergens in de buurt van Sukabumi, laat Princen aan Vaders de plaats zien waar hij op Nederlandse soldaten schoot. Volgens Princen was dat de enige keer. Het gebeurde toen een Nederlandse patrouille in een truck passeerde. Princen zegt tegen Vaders: 'Ja, god, ik heb die mensen nauwelijks gezien, want jij knalt maar en zij knallen maar en je zit in de zenuwen. Daar zijn waarschijnlijk doden bij gevallen. Om nu te zeggen: hoe was dat nou...' Princen maakte de zin niet af. Even later haalt hij de schouders op en zegt hij tegen Vaders: 'Ze joegen harder op mij dan ik op hen, met betere wapens en beter opgeleid.'
-
- Lid
Die princen is een vuile overloper cq een matennaaier!Harro schreef:Welnee, hij was zo dapper om zijn rechtvaardigheidsgevoel boven nationalisme te stellen. Princen maakte zijn eigen morale keuze en handelde daarna. Zijn overlopen was hem ingegeven uit ethische overwegingen (tegen waarom hij daar als soldaat was) en niet uit eigen gewin. Over Princen gaan heel veel verhalen de ronde die afkomstig zijn van veteranen die een lastercampagne voeren.
Het is jammer dat hij niet gesneuveld is.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
dan dooft het licht...
- Harro
- Lid
En ook onze Thor heeft natuurlijk harde bewijzen tegen Princen. Ik merk dat het de Indiëveteranen goed gelukt is de leugens over Princen voor waar te verslijten.
- Seyffardt
- Lid
Princen deserteerde op 13 december 1948 uit het Nederlandse leger tijdens de politionele acties in Nederlands Indië. Hij koos de kant van het verzet en vocht met hen voor een onafhankelijk Indonesië. Deze keuze zou hem zijn hele leven blijven achtervolgen. Hij werd persona non grata in Nederland en haalde zich de woede van talloze Indiëstrijders op de hals. Zelf zei hij hierover:'In het gevecht om de vrijheid hadden de Indonesiërs gelijk. Ik heb altijd geweigerd me schuldig te verklaren en ik heb nooit ergens spijt van gehad.'
-
- Lid
Gelukkig zijn hier meer die er zo overdenken!Seyffardt schreef:Overlopen en bovendien letterlijk op je eigen maten schieten vind ik de meest ultieme vorm van landverraad. Rechtvaardigheidsgevoel? Ha!
Hij had ook dienstweigeraar kunnen worden en een paar jaar Nieuwersluis kunnen opknappen.
Hulde!!
dan dooft het licht...
dan dooft het licht...
- Harro
- Lid
Triest hoor. Meehuilen met de wolven maar geen idee hebben wat er werkelijk aan de hand was. Zo ken ik Thor weer.
-
- Lid
Yep,ken persoonlijk enkele veteranen.Harro schreef:En ook onze Thor heeft natuurlijk harde bewijzen tegen Princen. Ik merk dat het de Indiëveteranen goed gelukt is de leugens over Princen voor waar te verslijten.
Vindt het raar dat je opkomt voor die landverader,en bovendien de veteranen als leugenaars daar te stellen.
Zeer beschamend.
dan dooft het licht...
dan dooft het licht...
- Harro
- Lid
Ach, je kent die veteranen. Dan snap ik waarom je elk gevoel voor objectiviteit verloren hebt en klakkeloos aanneemt wat ze over Princen bij elkaar liegen.
- Seyffardt
- Lid