onbekende kogel
onbekende kogel
Hallo ik ben arian ik heb een profiel op dit forum maar ben mijn inlog vergeten. Ik kreeg pas een volle kogel met een verbazend zware stalen kop uit 2 delen eerst een ijzer/stalen deel dat roestig is maar daarop zit een spitse punt van keihard dofgrijs metaal dat niet roest. er zitten 9 vleugeltjes achter voor stabiele vlucht en op de kop staat 20K DM 58 LOS DN-5? het vraagteken is een 5 6 of 8 het is nogal uitgesleten
- zjopske
- Lid
- Contacteer:
Re: onbekende kogel
Je bedoeld zo iets: 
Een foto zou meer zeggen, maar iets zegt me dat de mortier granaat nog op springen staat.

Een foto zou meer zeggen, maar iets zegt me dat de mortier granaat nog op springen staat.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 37 keer
Verschoten 20mm projectiel van ik vermoed de 20mm Vulcan. 1 nadeel en dat is dat je niet weet of het een oefenmodel is met inerte lading of een scherp projectiel met explosieve lading.........
de vulcan is een moder nding toch? hij is vol aan het gewicht te voelen en het slaghoedje is intact aleen wat voor soort punt zit er dan op? pantserdoorborend?
de vulcan is een moder nding toch? hij is vol aan het gewicht te voelen en het slaghoedje is intact aleen wat voor soort punt zit er dan op? pantserdoorborend?
- racefiets
- Lid
Vol zal die zeker niet zijn aangezien het projectiel verschoten is. Er zit ook voldoende corrosie op de kop om te zien dat deze gevonden is. Je zal dus zo niet zeker kunnen zijn welke uitvoering het is. Het kan een oefenversie zijn die ongevaarlijk is maar het kan net zo goed een explosieve uitvoering zijn die je niet thuis wilt hebben.
Zo te zien is de huls een 20mm Hispano Suiza huls en deze hoort niet bij de kop.
Zo te zien is de huls een 20mm Hispano Suiza huls en deze hoort niet bij de kop.
ok das dan raar want het slaghoedje in in orde de kop zit vast en de huls is vol met iets an het gewicht te voelen maar is de kop dan explosief als het geen oefen kogel is?
- racefiets
- Lid
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn maar dat is zonder betere foto's zo niet te zien.