De maand Februari tijdens Wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
US army
Lid

De maand Februari tijdens Wo2

Bericht door US army »

Ik weet niet goed waar ik het moest plaatsen... dus verplaats deze toppic naar het juiste onderwerp. Danku

Februari.
Wat is er over de wereld allemaal gebeurd in Februari tijdens de oorlog? (1939-1945)
2Feb
1943 - Een Britse Pathfinder Stirling stort neer bij Hardinxveld-Giessendam (Rotterdam) in Nederland waarna de Duitsers de overblijfselen van een H2S cm-radar vonden. Het gevonden Rotterdam Gerät was de aanleiding om een wedren tegen de tijd te starten om de Britten bij te benen in de de ontwikkeling van de cm-radar.
1943 - Het Duitse leger verliest de Slag om Stalingrad van het Rode Leger. Dit is een van de keerpunten van de Tweede Wereldoorlog.

3Feb
1945 - De geallieerden bombarderen Berlijn, waarbij 3000 ton bommen neerkomt op de woonwijken.

4Feb
1943 - De Slag om Stalingrad eindigt.
1945 - Het Von Rundstedt-offensief faalt en de laatste Duitse troepen worden geëvacueerd.

13Feb
1945 - Een bombardement door de geallieerden verwoest de Duitse stad Dresden

14Feb
1945 - Bombardement van Dresden.
1945 - Het Duitse concentratiekamp Groß-Rosen wordt door de Russen bevrijd.
1942 - In Rotterdam wordt de Maastunnel geopend. De overwelving is 1426 meter lang, de tunnel zelf meet 1070,15 meter. Er is bijna vijf jaar aan gewerkt.

15Feb
1942 - Rond half vijf 's ochtends liep Hr. Ms. Van Ghent, door een navigatiefout, aan de grond in Stolze-straat op het kustrif van het eiland Bamidjo.

19Feb

1942 - Tweede Wereldoorlog: Ongeveer 150 Japanse oorlogsvliegtuigen vallen Darwin in Australië aan.
1945 - Tweede Wereldoorlog: Slag om Iwo Jima - ongeveer 30.000 Amerikaanse mariniers landen bij Iwo Jima.

20Feb

1943 - Mexico - De vulkaan Paricutín ontstaat.

22Feb

1943 - Leden van de Duitse verzetsorganisatie Die Weisse Rose worden door de nazi's geëxecuteerd.
1944 - Het centrum van Nijmegen lijdt grote schade door een bombardement door Amerikanen die denken dat het de Duitse stad Kleef is. Er vallen ongeveer 800 doden.

23Feb

1945 - Amerikaanse soldaten planten de vlag op Iwo Jima.

25Feb

1941 - Februaristaking.

27Feb

1943 - Het Nederlandse onderzeebootmoederschip de Colombia wordt ter hoogte van Simon's Town door de Duitse onderzeeboot U-516 tot zinken gebracht.
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Opgeheven account 4914

Re: De maand Februari tijdens Wo2

Bericht door Opgeheven account 4914 »

16 februari

1945 Landing Amerikaans leger op Bataan
LEO
Lid
Contacteer:

Re: De maand Februari tijdens Wo2

Bericht door LEO »

Plaats reactie