Tweede Wereldoorlog Polen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Annick_Badeend

Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Annick_Badeend »

Hallo iedereen,
voor school ben ik bezig met een project over Polen in de Tweede Wereldoorlog.
Ik werk in een groep van 3 en ik doe het gedeelte 'Vrouwen en kinderen'. Persoonlijk vind ik het een lastig onderwerp omdat ik er weinig over kan vinden, daarom ben ik hier. Ik dacht namelijk dat jullie mij misschien konden helpen met de deelvragen die zijn opgegeven. Kunnen jullie misschien wat informatie geven bij de deelvragen? Ik zal ze hieronder neerzetten.

- Wat veranderde er in het onderwijs tijdens de tweede wereldoorlog?
- Hoe namen kinderen en vrouwen actie in het verzet tegen de Nazi’s?
- Hoe gingen de vrouwen ermee om in een maatschappij te leven waarbij de mannen in het leger zaten en wat deden ze( in het leger, ziekenverzorging etc.)?
- Wat heeft de oorlog veranderd aan de emancipatie van de vrouw?
- Hoe kwamen ze aan geld en voeding?

Ik hoop echt heel erg dat jullie me kunnen helpen! Ik moet namelijk 3 bladzijden volkrijgen, en zoals het er nu uitziet voor mij gaat me dat niet lukken.
Opgeheven account 4914

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Hallo Annick, ik heb een antwoord op je eerste vraag; Wat veranderde er in het onderwijs tijden de tweede wereldoorlog.

Voor het algemeen werd er door gegaan met les geven aan kinderen. Buiten dan tijdens de slag, kijk bv. naar de 18-daagse veldtocht. Daar werden de school uitgesteld tot in begin juni. Bij sommige scholen werd er maar een halve dag les gegeven.

Over het lessenpakket:
Het onderwijs was 'vrij'. Het werd niet bestuurd van hogerhand (vanuit Duitsland). Dus wie tegen de Duitsers is liet dit niet blijken. De kinderen kregen slechts één schrift van 200 bladzijde voor één enkel schooljaar. Die schreef men vol tot de kleinste hoekjes.

Dit komt deels uit een getuigenverslag.

Groetjes Jentyyy
Annick_Badeend

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Annick_Badeend »

Dankjewel Jennyyy!
Ik heb nog eens doorgezocht met de informatie die jij me gegeven hebt, en ik heb er erg veel aan!
Eéntje minder, ik denk dat het wel goedkomt met mijn werkstuk zo :)
Opgeheven account 4914

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Wat ik wel moet zeggen is dat dit de situatie was in België. Maar ik denk wel dat dit ook wel in Polen zo het geval geweest zal zijn.

En hoe ze aan geld en voeding kwamen;
Door te werken natuurlijk, maar men kreeg ook wel maandelijks per gezinslid een distributiebonnen.

Hopelijk ben je hier ook wel wat mee.

Groetjes
Annick_Badeend

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Annick_Badeend »

Hee Jentyyy (sorry, in het vorige bericht schreef ik je naam verkeerd),
Hartstikke bedankt, ik heb er zeker wat aan ;)
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Nieuwkomer »

Ik denk dat de situatie in Polen niet was te vergelijken met die in Belgie.
Polen lag aardig plat, en het waren 'untermenschen' die moesten werken van jong tot oud om voedsel te leveren aan Duitsland of ze werden afgevoerd naar kampen, ik ga er vanuit dat school er beetje bij-in schoot.
Overigens waren de scholen (zover ik weet) in europa zeker wel onder Duits bewind, veel NSB leraren kwamen er bijv. in Nederland op scholen te werk (net als NSB burgemeesters) en je moest verplicht Duits leren.
Over dat schrift klopt helemaal, ik heb een schrift uit 43 is helemaal strak vol geschreven geen mm papier is niet gebruikt.
Think out of the box!
Gast

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Gast »

Je kan Polen absoluut NIET met België vergelijken. Sowieso overleefden vijf miljoen Polen de oorlog niet. Er waren in 1939 drie miljoen Poolse joden waarvan in 1945 nog slechts 50 duizend in leven waren. De Polen waren tijdens de hele oorlog voortdurend bezig met overleven. De Duitsers hielden er op een verschrikkelijke manier huis, de Russen ook.

Over de aantallen doden: http://www.ruf.rice.edu/~sarmatia/498/losses.html
Opgeheven account 4914

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Oké, dit wist ik wel hoor!
Het ging hier over België in dit geval.
Gewoon als 'voorbeeld'. Maar ik vind ook niet direct informatie over het onderwijs in Polen tijdens WOII.

Groetjes Jente
Annick_Badeend

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door Annick_Badeend »

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Ik ben er inderdaad achtergekomen dat het in België anders is dan in Polen ;)
Mijn grootste vraag op dit moment is die over de emancipatie.
Daar kan ik namelijk niets over vinden op internet, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik helemaal verkeerd zoek...
Zouden jullie me daarmee willen helpen?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Tweede Wereldoorlog Polen

Bericht door michiel01 »

algemeen gesteld kun je over de emancipatie van de vrouw twee dingen zeggen:
1. de vrouw werd, zeker in nazioptiek, gezien als de persoon die thuis voor de kinderen hoorde te zorgen en ervoor te zorgen dat het arische ras flink werd uitgebreid. Poolse vrouwen echter werden gezien als untermenschen (zoals alle Polen, kort door de bocht gesteld).
2. anderzijds was er wel sprake van emancipatie omdat vrouwen ineens mannenwerk gingen doen. In beroepen waar normaal alleen mannen werkten, werden nu de vrouwen ingezet.
Plaats reactie