Het is een vreemde titel, weet ik, maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven.
Ik heb bij de volksbund informatie opgevraagd van een paar personen en er staat ook de "todesart" bij.
Bij één staat er "Flakvolltreffer", die moet geraakt zijn door Flak die als grondartillerie werd gebruikt vermoed ik.
Maar twee anderen zijn minder duidelijk.
Bij de ene staat er als doodsoorzaak "A.G.-volltreffer", waar staat dat in godsnaam voor?
En een derde heeft enkel "kopf" als oorzaak staan, is dat een scherpschutter die hem heeft neergeschoten, of shrapnell tegen zijn hoofd gekregen, zit daar een logica in of is dat vrij te interpreteren?
Duite afkorting doodsoorzaken
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Re: Duite afkorting doodsoorzaken
A.G. zou kunnen zijn Artillerie Geschütz. En kopf denk ik een hoofdschot/wond of inderdaad shrapnel.
Grt
Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- michiel01
- Lid
Jurgen,jurgen schreef:Het is een vreemde titel, weet ik, maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven.
Ik heb bij de volksbund informatie opgevraagd van een paar personen en er staat ook de "todesart" bij.
Bij één staat er "Flakvolltreffer", die moet geraakt zijn door Flak die als grondartillerie werd gebruikt vermoed ik.
Maar twee anderen zijn minder duidelijk.
Bij de ene staat er als doodsoorzaak "A.G.-volltreffer", waar staat dat in godsnaam voor?
En een derde heeft enkel "kopf" als oorzaak staan, is dat een scherpschutter die hem heeft neergeschoten, of shrapnell tegen zijn hoofd gekregen, zit daar een logica in of is dat vrij te interpreteren?
Kopf, staat voor een hoofdwond. Wat de oorzaak daar dan van is geweest is vaak onduidelijk. De Volksbund heeft ook niet alle gegevens... AG is voor zover ik weet inderdaad een Artillerie(/abwehr geschutz) treffer.
-
- Lid
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Graag gedaan. Als je nog ergens niet mee uitkomt laat maar weten.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Tommes
- Lid
Weten jullie dat of denken jullie dat? Want ik heb eens gezocht naar deze afkortingen en ik heb niets zwart op wit kunnen vinden. Dus mocht iemand een scan hebben van de afkortingen dat zie ik deze graag. 

Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Weten niet.. Maar wel aannemelijk. Kan me niks anders bedenken dan Artillerie/Abwehr Geschütz of een Kopfschuss of Kopfverwundung.Tommes schreef:Weten jullie dat of denken jullie dat? Want ik heb eens gezocht naar deze afkortingen en ik heb niets zwart op wit kunnen vinden. Dus mocht iemand een scan hebben van de afkortingen dat zie ik deze graag.
Als je andere ideeën hebt laat maar horen?
- michiel01
- Lid
Bel de Volksbund, dat is wat ik gedaan heb in m'n gebrekkige Duits.Tommes schreef:Weten jullie dat of denken jullie dat? Want ik heb eens gezocht naar deze afkortingen en ik heb niets zwart op wit kunnen vinden. Dus mocht iemand een scan hebben van de afkortingen dat zie ik deze graag.