hallo!
Ik moet een verslag maken over Westerbork, daar heb ik alles al van!
Maar ik heb een vraag wanneer was de kristaldag welke jaartal en welke datum, dat kan ik nergens vinden!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
al vast bedankt
kristaldag
- Timo
- Lid
Ik had ff gegoogled
en dit al vrij snel gevonden:
en dit al vrij snel gevonden:
Duitsland, de nacht van 9 op 10 november 1938 Joden worden aangevallen, synagogen gaan in vlammen op, joodse winkels, huizen, scholen, begraafplaatsen en ziekenhuizen worden geplunderd, beklad en vernield. Het lijkt een spontane uitbarsting van volkswoede, maar in werkelijkheid is de pogrom zorgvuldig geregisseerd door Goebbels en andere hoge Nazi's. Het resultaat: bijna 100 doden, 7500 verwoeste winkels en 267 uitgebrande synagogen. De politie arresteert niet de daders, maar de slachtoffers. 30.000 merendeels rijke joden worden ingerekend en hun bezittingen worden geconfisqueerd. De brandweer doet geen poging de brandende synagoges te blussen, maar is wel zo vriendelijk ervoor te zorgen dat het vuur niet overslaat op de huizen die worden bewoond door niet-joden. De schade wordt op de joodse gemeenschap verhaald. Nadat de verzekeringsgelden zijn geconfisqueerd, krijgen de joden een gezamenlijke boete van 1 miljard Reichsmark opgelegd. Bovendien mogen de joodse winkels niet heropend worden tenzij er niet-joden aan het hoofd staan. Deze nacht gaat de geschiedenis in als de "Kristallnacht". De naam is overigens bedacht door de Nazi´s, die zo wilden suggereren dat er alleen wat ruiten waren ingegooid.
Starting up again
- Timo
- Lid
Op die site is trouwens meer over dit onderwerp tevinden
http://www.xs4all.nl/~nbk/kristalnacht.html
http://www.xs4all.nl/~nbk/kristalnacht.html
Starting up again
- PPL
- Lid
Opgelost met dank aan Timo.
Topique kan dicht
Welkom Geetjah !
Wist je dat je jezelf ook gratis kunt registreren op ons forum ?
Dan kan je vaker meedoen.
Er zijn verder geen (financiële) verplichtingen aan verbonden
Topique kan dicht

Welkom Geetjah !
Wist je dat je jezelf ook gratis kunt registreren op ons forum ?
Dan kan je vaker meedoen.
Er zijn verder geen (financiële) verplichtingen aan verbonden

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.