weekje Berlijn

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
b-as-verweij9
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2009, 21:31

weekje Berlijn

Bericht door b-as-verweij9 »

hallo,

ik ga volgende week naar berlijn,
heeft iemand nog tips/Must see?
nog speciale plekken waar ik militaria kan vinden ?
gewoon alle rommelmarkten/antiekwinkels afzoeken ?
alvast bedankt

groet.
steijvers, henk

Re: weekje Berlijn

Bericht door steijvers, henk »

Hallo,
Enkele weken geleden was ik in Berlijn en heb als een klein kind in een speeltuin van de ene "attractie"naar de andere gerend, excusez le mot!
Naast Bernauer Strasse, Checkpoint Charly en de andere dingen uit naoorlogse tijd vind ik de volgende dingen heel interessant:
Vlak voor de Brandenburger Tor, het stuk straat dat nog gebruikt is als start/landingsbaan tijdens beleg Berlijn, dus van Tor tot Siegesäule ligt een Russisch monument met twee T34's, volgens het verhaal waren dat de eerste tanks die Berlijn binnenvielen maar dit verhaal is nergens verifieerbaar . De Tor wil je toch zien en het ligt er zo'n 100 meter vandaan. Onder het monument liggen een hoop Russen, niks naam, niks leeftijd, gewoon op een hoop gegooid.
Dan ook nog de Wilhelmstrasse in, je vindt daar, bij de flats een bord met info dat daar de ingang Fuhrerbunker was, aan de W-strasse lag de voormalige Riechskanzlei, dus niet verwarren met de Reichstag. Bij de Kanzlei lag de bunker. Ik heb me zelf rot gezocht bij de Reichstag om een bord m.b.t. bunker te vinden maar moest dus bij de voormalige Kanzlei zijn. In dat gebied liggen ook de kelders van voormalige ss en Gestapohoofdkwartier, er is een expositie in de open lucht met fotó onder naam: Topografie des Terrors. In de kelders kun je niet in maar zijn wel van bovenaf te bekijken.
Huur een fiets en rij naar de Scharnhorststrasse, daar ligt het Invalidenfriedhof, het kerkhof lag in de zone van de voormalige muur en door het opzetten van de Todesstreife zijn een hoop grafstenen geruimd, maar von Richthofen, de rode Baron uit WO1 lag er begraven, Heydrich, de man die werd vermoord bij Praag en waarbij als vergelding LIDICE werd uitgemoord ligt er nog, en lees het boek Halfschaduw, de eerste duitse pilote die in het Interbellum Duitsland weer trots maakte, door als eerste vrouw solo naar Japan te vliegen, is na haar zelfmoord, ook daar begraven, lees het boek!
Het Erhenmal voor de Russen, met die twee T34's lag naderhand in de westzone en daar om werd in de wijk Treptow een nieuw kerkhof aangelegd, in de oostzone, heel indrukwekkend, als je overigens Das Leben der Anderen gezien hebt over de Stasi in de DDR, sommige fragmenten zijn daar opgenoemen als de schrijvers willen praten zonder afgeluisterd te worden.
Volgens het verhaal is de marmer uit de voormalige Kanzlei gehaald.
Advies, huur echt een fiets voor een paar euro want in feite ligt alles redelijk kort bij elkaar.
Bekijk ook de BEBELPLATZ waar destijds de boekverbranding is geweest en kijk in het midden van dat plein naar beneden door de aangebrachte glasplaat, er staan, drie meter onder het maaiveld allemaal lege boekenkasten, geweldig stuk kunst, zo eenvoudig maar zo veelzeggend.
Prettige reis.
Steijvers@zonnet.nl
b-as-verweij9
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2009, 21:31

Re: weekje Berlijn

Bericht door b-as-verweij9 »

dankje voor al je tips :)
ik zou ze even opschrijven en mee nemen !
groetjes
b-as-verweij9
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2009, 21:31

Re: weekje Berlijn

Bericht door b-as-verweij9 »

Was vandaag voor het eerst in de stad, zeer veel flats/ hooogbouw maar het was zeker de moeite waard, twee speldjes gekocht op een rommel marktje... Ss aderlaar en tank abzeichen die post ik later wel morgen weer een dag naar berlijn :) groetjes
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: weekje Berlijn

Bericht door christiaan1989 »

Kijk uit met wat je koopt daar.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie