Hembrug freak schreef:Late reactie maar beter laat dan nooit. Op het Hembrug M95 geweer hoort een leren draagriem. De M95 karabijnen zijn een ander verhaal. De karabijn op de eerste foto lijkt mij een No.5 karabijn. Dit is geweer ingekort tot karabijn. Op de No.5 karabijn hoort dan ook dezelfde leren draagriem zoals voor het geweer. Ook hoort hier het korte geweerbajonet op. De leren draagriem werd ook op de andere modellen karabijn gedragen.
De kanvas wapenriem waar jij het over hebt behoort op de karabijn waarbij de kordonbeugels op de zijkant van de kolf zijn bevestigd. Deze karabijnen werden veelal door artilleristen, pontonniers en wielrijders gebruikt. De kanvas wapenriem was deelbaar doormiddel van een haak. Omdat deze soldaten nogal wat uitrusting bij zich hadden was de karabijn makkelijk om te hangen. De kanvas draagriem werd dus op de karabijn gedragen en niet op het geweer.
De wapenriemen op de eerste foto lijken inderdaad wel op Hembrug wapenriemen alleen herken ik de ruitvormige stempel niet.
Op de tweede foto zie je inderdaad een M95 karabijn met zijwaartse kordonbeugels. De karabijn is voorzien van een leren draagriem. Op dit type karabijn kan dus ook de deelbare kanvas draagriem.
De draagriemen op de derde foto zijn geen Hembrug wapenriemen. De gesp is namelijk voorzien van een doorn. Hembrug wapenriemen hebben dit niet.
Bedankt voor de toelichting,
Ik heb reeds 2 canvas riemen in bezit ( dure hobby a 150€ per stuk )
Wat me wel op valt is dat deze riemen blauw zijn , werd deze nu voor de marechaussee No2 karabijn gemaakt ? is de overstock uitgedeeld aan de eenheden die de kordonbeugels van hun karabijnen aan de zijkant hadden?
Ik heb ook al gehoord dat deze riemen in de kleur groen waren gemaakt wat erg zeldzaam schijnt te zijn.
Wat ik zelf over die laatste riem op de foto heb gevonden is het volgende:
"The sling on the Dutch m/95 looks all the world like
the Swedish m/96 sling.. Its the only one that uses
that backward buckle tongue.."
Die lederen riemen met die ruit stempel is een partij die ik aangetroffen heb ergens in de US waar veel van onze Nederlandse wapens zijn ingekocht.
Mij was helaas niet geheel duidelijk of het Nederlandse riemen zijn, nu je verteld dat deze riemen voor het Nederlandse Hembrug geweer lijken te zijn word de zaak anders voor mij.
Ik wil deze partij opkopen, over de prijs ben ik nog niet uit want ze vragen er best veel voor.
Is die stempel van het ruitje later ingeslagen na hergebruik in het buitenland ?
Wie het weet mag het zeggen.
Ik zal enkele riemen te koop aanbieden, mocht er iemand interesse hebben voor een riem is dit je kans

zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.