Holocaust, meer dan alleen de Joden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Peeters
Lid

Holocaust, meer dan alleen de Joden?

Bericht door Peeters »

De Holocaust omvatte, naar mijn weten, meer dan alleen de uitroeiing van de Joden. Naar mijn weten vallen hier tenminste de volgende groeperingen onder:

- Joden
- Zigeuners
- Etnische Polen
- Slavische volkeren
- Gehandicapten
- Homoseksuelen & Transseksuelen
- Jehova's getuigen
- Politieke gevangenen

Ik twijfel eigenlijk nog over:
- Krijgsgevangenen (voornamelijk Russen)
- Negers (weliswaar niet veel maar..?)
- Aziaten (zie negers)
- Verzetsstrijders (lijkt me niet, maar vielen deze niet onder politieke gevangenen oid?)

Lijst mag aangevuld/geknipt worden. Graag beweringen ondersteund met bronnen.

Alvast heel erg bedankt.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
Gast

Re: Holocaust, meer dan alleen de Joden?

Bericht door Gast »

Nee, de Holocaust (Shoa) is de term voor enkel de genocide waarvan joden het slachtoffer werden. Alle andere door jou genoemde groepen werden in meer of mindere mate vervolgd en in enkele gevallen (zigeuners) was er ook sprake van genocide maar dit valt buiten de Holocaust.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Holocaust is echt de naam gegeven aan de jodenvervolging, maar inderdaad zijn de groepen genoemd in je eerste lijstje ook vervolgd (de term daarvoor? zou het niet weten...vervolging waarschijnlijk).
Krijgsgevangenen betwijfel ik, ookal zou het met Russen nog best kunnen zijn geweest. En verzetsstrijders werden volgens mij na ontmaskering ter plekke gefussilleerd, dus niet in kampen opgesloten.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gast

Bericht door Gast »

Nog even een aanvulling op wat ik hierboven schreef:

Joden en zigeuners werden het slachtoffer van genocide - een systematische poging een heel volk te vernietigen. De poging de joden te vernietigen heet de Holocaust al spreken orthodoxe joden over de Shoa (ramp). De poging de Roma en Sinti zigeuners te vernietigen heet bij de zigeuners Porajmos (de verslinding) of Samudaripen (massamoord). De massamoord op geestelijk gehandicapten staat vooral bekend onder de codenaam die de nazi's daaraan gaven: het T4 Programm (naar het adres van het hoofdkwartier Tiergarten 4 in Berlijn). Deze genocide begon eerder en kan worden gezien als een oefening voor de Holocaust. Dezelfde mensen die de vergassing van T4 slachtoffers uitvoerden werden daarna naar het oosten overgeplaatst om daar de vergassingen uit te voeren. Slaven (waaronder de Polen) werden ook zwaar onderdrukt en vermoord en ook daar zat een poging tot genocide achter. Dit had in de planning van de nazi's een lagere prioriteit dan de joden en was nog niet zo systematisch als bij bovenstaande groepen.

Homoseksualiteit was strafbaar en werd je gepakt dan verdween je in een concentratiekamp maar er was geen poging hen uit te roeien en de vervolging van homo's werd niet de praktijk niet erg serieus uitgevoerd. Werd een verzetsstrijder gepakt dan kon hem van alles overkomen: oostfront ter plekke doodgeschoten, meestal na een korte ondervraging. Hier in het westen werden zij meestal nog wel meegenomen voor verhoor (Nederland o.a. het "Oranjehotel" in Scheveningen) en daarna doodgeschoten (Nederland o.a. Waalsdorpervlakte) maar ook opsluiting in concentratiekampen was een optie voor de "lichtere gevallen". Maar daarbij zie je, net als bij politieke gevangenen, dat de straffen steeds zwaarder worden naarmate de oorlog vorderde. Jehova's getuigen werden vervolgd en in concentratiekampen opgesloten als zij geen afstand wilden doen van hun geloof. Deden zij dit wel dan werden zij als "genezen" beschouwd. Je bent in je lijstje overigens de vrijmetselaars vergeten. Ook dat was verboden op straffe van opsluiting in een concentratiekamp.

Negers hadden het maatschappelijk moeilijk maar werden niet vervolgd, al zijn er gevallen van moord bekend o.a. SS'ers die in juni 1940 krijgsgevangen zwarte Franse soldaten ombrachten. Idem voor Aziaten, niet strafbaar of vervolgbaar en de Japanners waren zelfs hun bondgenoten.
Gast

Bericht door Gast »

Kleine correctie op wat ik hierboven schreef: T4 was geen genocide (geestelijk gehandicapten zijn geen volk dus het was geen volkerenmoord).
Plaats reactie