Wat beginnersinformatie over metaaldetectoren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rambo8210
Lid

Wat beginnersinformatie over metaaldetectoren

Bericht door Rambo8210 »

Hallo

Ik ben verantwoordelijk verzamelaar en bewaarder van oorlogstuig en ik heb enkele vragen in verband met metaaldetectors aan mensen die hier al mee gewerkt en effectief oorlogstuig mee gevonden hebben. Ik weet dat hier tevens heel wat wetgeving rond is, maar even los daarvan zou ik gewoon wat praktische informatie willen bekomen.

Welk toestel ( prijsklasse zouden jullie adviseren voor een beginnend persoon. Hier hou ik wel mee in rekening als je begint met zeer goedkope modellen dat je waarschijnlijk niks zou vinden en dus ook niet zult verderdoen met het zoeken van bodemvondsten.

Een andere vraag is
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk? Tot welk diepte kun je dan voorwerpen terugvinden. kogels zijn van koper, andere dingen zijn van staal of ijzer. kan het toestel beiden terugvinden? Zouden jullie soms tips hebben die jullie willen delen? Een hoogstwaarschijnlijk tevergeefse vraag aangezien niemand zijn vindplaats wil vrijgeven maar, zouden jullie tips kunnen geven over plaatsen waar je zeker dingen kunt vinden. Als beginner zou ik al tevreden zijn met kogelhulzen.

Alle informatie die jullie willen geven zou enorm worden gewaardeerd.

Groeten

Wouter
Laatst gewijzigd door Rambo8210 op 09 jul 2010, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Si vis pacem, para bellum
martinus
Lid
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat beginnersinformatie over metaaldetectoren

Bericht door martinus »

Hey Wouter,

Ik zoek met een beginners detector (garret ace 150) en ben zeer tevreden qua vergelijking prijs/kwaliteit. Het is in het begin even wennen omdat je geen ijzer kunt discrimineren. Maar voor hulzen etc. is hij prima geschikt! Dit doordat hij de metalen kan onderscheiden en je hoort het erg goed als er koper onder de schotel ligt. De diepte varieert natuurlijk, (hangt af van de sensitive waar je hem op hebt staat en de grote van het voorwerp, en de grondsoort.) kleine 9 mm doet hij zo rond de 10-15 cm, maar grotere zoals de .50 moet hij de 30 halen. (heb ooit 30 cm op een 7,92 in duinzand gehaald.) Hij is opzich niet duur en een leuk instapmodel. Voor wat meer geld heb je z'n grotere broer de ace250. Heb er geen ervaringen mee, maar ook deze schijnt aardig te zoeken.

Andere detectoren waar je mee zou kunnen beginnen zijn de XP's. En dan met name de ADX serie. Schijnt een goede diepgang te hebben maar ik werk liever digitaal. Ook de fisher f2 is een leuk instapmodel.

Een paar tips voor als je een ace aanschaft: graaf niet op de iron toon. Dit is haast altijd troep, en je graaft je het leplazurus. En zorg dat de behuizing droog blijft. Detectoren kunnen slecht tegen vocht.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ben zelf op zoek naar een opvolger maar de keus is gewoon moeilijk. Iedereen prefereert zijn eigen merk, zo zijn er mensen die zweren bij XP. Maar nee, ik ga waarschijnlijk sparen voor een Garret GTI 2500 Eagle eye.

Succes!
Rambo8210
Lid

Bericht door Rambo8210 »

Vriendelijk bedankt voor de info,
voor de duidelijkheid, een groter voorwerp moet dus dieper zitten om het te kunnen detecteren dan een klein voorwerp?
""heb ooit 30 cm op een 7,92 in duinzand gehaald."" Ik begrijp dit dus niet zo goed, bedoel je dat de 7.92 mm huls 30 cm diep zat en dat dat de uiterste diepte is van je detector voor zo'n klein voorwerp?
Si vis pacem, para bellum
rood
Lid

Bericht door rood »

De xp range zijn goede militariadetectors. Bijv. de adx of de gmaxx2
martinus
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door martinus »

Rambo8210 schreef:Vriendelijk bedankt voor de info,
voor de duidelijkheid, een groter voorwerp moet dus dieper zitten om het te kunnen detecteren dan een klein voorwerp?
""heb ooit 30 cm op een 7,92 in duinzand gehaald."" Ik begrijp dit dus niet zo goed, bedoel je dat de 7.92 mm huls 30 cm diep zat en dat dat de uiterste diepte is van je detector voor zo'n klein voorwerp?
Hier bedoelde ik mee dat ik ooit 30 cm moest graven voordat ik op die huls zat. Heb zelf nooit meer moeten graven. Dit kan dus betekenen dat die van mij niet dieper gaat.
Jakie
Lid

Bericht door Jakie »

Ik heb sinds kort een metaal detector van de praxis. Geen dure maar hij doet het wel. Gewoon om is uitteproberen.
blico
Lid

Bericht door blico »

Wouter,

Ikzelf heb een Garret ACE 250. Dit is een niet al te duur model. Deze is zou voorr grotere stukken tot 1,5 m diep kunnen gaan. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo diep heb moeten graven. Wat ik je wel eventueel kan aanraden is dat je deze modellen eens opzoekt op youtube. Dan heb je toch al een idee.
Plaats reactie