Negers tijdens wo2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Negers tijdens wo2?

Bericht door Roel R. »

Naar aanleiding van deze door mij gekochte foto's van gevangen genomen Franse soldaten waaronder ook negers vroeg ik me af,

Uit welke kolonie kwamen ze? Mali? Marokko? Algerije?
Hoeveel donkere soldaten vochten aan Franse zijde?
En hoe werden ze over het algemeen behandeld? Werden ze zoals hieronder staat vermoord?
Hoeveel hebben de oorlog overleefd?

Ik heb hier naar gegoogled maar geen bevredigende antwoorden gevonden.

De foto's
Afbeelding

Wel vond ik enkele stukken over Duitsland en Negers,
While the racial policies of the Third Reich toward the Jews is well-documented, the fate of the African or biracial Germans living in Germany during the Third Reich has not generated much attention. The one notable exception is Reiner Pommerin's seminal study, Sterilisierung der Rheinlandbastarde. Das Schicksal einer farbigen deutschen Minderheit 1918-1937 (1979) which examines the public and political reaction to these children and documents their forced sterilization during the Third Reich. More recently in The Racial State: Germany 1933-1945, Michael Burleigh and Wolfgang Wipperman (1991)also briefly discuss the persecution of the Rhineland African-Germans during this period.

[...]The biracial Rhineland Germans fathered by black (or mixed black) French Colonial occupation troops after World War I constituted the largest group of African Germans. It is commonly accepted that the Rhineland African-Germans roughly numbered between five hundred and eight hundred. No exact figures exist for other African Germans who were scattered throughout the Reich. A conservative estimate would be that the combined total for all African Germans was about a thousand.

The African-German Experience: Critical Essays
Carol Aisha Blackshire-Belay
c. 1996, Praeger Publishers (Westport CT)
ISBN 0-275-95079-4
En het tweede stuk, dat dus gaat over het vermoorden van die krijgsgevangenen:

Though black entertainers were popular in Germany before Hitler came to power, they were boycotted when the Nazis took over. A book entitled Degenerate Music: An Accounting was published in 1938. The cover shows a black musician with a Jewish star on his lapel. Hitler's hatred of blacks extended to black athletes. When Jesse Owens, the American track star, won three gold medals at the 1936 Olympics in Berlin, Hitler refused to be present when the medals were awarded.
Though there were relatively few blacks in Germany, Hitler discriminated between black and white prisoners of war. Black soldiers captured during World War II were separated from their units and shot.

Historians are just beginning to examine the Nazi files on blacks. Much of the information has yet to be obtained and made available to the public. To date, the few existent publications are available only in German.

The Other Victims: First Person Stories of Non-Jews Persecuted by the Nazis
Ina R. Friedman
c. 1990, Houghton Mifflin (Boston)
ISBN 0-395-50212-8

kokstok
Lid

Bericht door kokstok »

Ze kwamen uit elke denkbare Franse kolonie zoals je zei. Mali, Tunesie, Marokko en algerije veel van deze koloniale troepen hebben ook gevochten bij cassino. Ik geloof dat er zelfs in Nederland nog door hun gevochten is. Over hun lot na hun krijgsgevangenschap weet ik helaas niets.
groeten kokstok.
COUNT YOUR BLESSINGS.
gast

Bericht door gast »

Soldaten uit Noord Afrika waren uiteraard geen negers. Er liggen er een paar begraven in Kapelle in Zeeland. Het gaat voornamelijk om marrokanen en een paar Algerijnen. Alles bij elkaar zo'n 15 man. Ik geloof niet dat ze ook in Nederland gevochten hebben. Althans in 1940 hebben wel een paar franse divisies in Brabent en Zeeland gevochten. Maar dat waren europese troepen. In 1945 hebben een paar groepjes fransen in Nederland gevochten. Het gaat daarbij om commando's en parachutisten. Ook europese troepen voor zover ik weet. Er waren wel krijgsgevanenkampen in Zeeland. Misschien zijn het gestorven krijgsgevangenen.

Voor wat betreft de neger troepen. Ik geloof dat vooral Senegal veel soldaten leverde.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

sorry hoor maar ik vind niet dat je over negers kan praten, noem ze dan gekleurde of donkere mensen want het woord neger is eigelijk een scheldnaam.
Zijn er geen gekleurde soldaten geweest die uit Kongo kwamen en mee vochten? omdat Kongo bij Frankrijk hoorde..
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

ne·ger (de ~ (m.), ~s)
1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop'

nikker en roetmop zijn pas scheldnamen
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

ironmarc schreef: Zijn er geen gekleurde soldaten geweest die uit Kongo kwamen en mee vochten? omdat Kongo bij Frankrijk hoorde..
Kongo hoorde bij Belgie.
Er vochten wel Marokkanen mee aan onze bevrijding, de graven in Kapelle zijn niet voor krijgsgevangenen. Pas geleden kwam er nog iets op TV over. In een aflevering van Bericht van de Tweede Wereldoorlog over de bevrijding van Zeeland staat wat erover in.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het Marokaanse verhaal is breed uitgemeten in de pers, nu weer terug naar de Franse mannen op de foto,

Kokstok bevestigde dat Frankrijk ze uit ieder land haalde waar men een kolonie had, weet er iemand meer over de behandeling door de Duitsers?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

LHek schreef:
ironmarc schreef: Zijn er geen gekleurde soldaten geweest die uit Kongo kwamen en mee vochten? omdat Kongo bij Frankrijk hoorde..
Kongo hoorde bij Belgie.
Inderdaad, en de Force publique (Belgisch-Congolees leger) heeft nooit in Europa gevochten, ik Afrika hebben ze zich in ieder geval bewezen als vaardige soldaten.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De volgende website is misschien interessant http://www.coax.net/people/lwf/ww2.htm. Op deze website vind je veel informatie over Afro-Amerikanen in het Amerikaanse leger.

Het boek "Strafkamp" van John Katzenbach is ook leuk om te lezen, dit gaat over een Afrikaanse Amerikaan in een Duits krijgsgevangenenkamp die beschuldigd wordt van moord op een medegevangene. Het boek werd later uitgebracht en verfilmd als "Hart's War". Zie: http://www.go2war2.nl/artikel/916

Volgens mij werden Afrikaanse soldaten niet anders behandeld dan blanke Amerikaanse soldaten. Bronnen heb ik echter niet, dus veel waarde moet je niet hechten aan deze bewering.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Neger is een gepast woord het zijn zwarte mensen en neger is daar voor uit gevonden

Zwarte vind ik erger als woord if gekleurde
Starting up again
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat dat een andere discussie is Timo, Kevinp, bedankt voor de link. Ik heb de film gezien maar ook daarin worden de twee donkere Amerikaanse soldaten door hun eigen soldaten en door de Duitsers gediscrimineerd.

Is er niemand die meer weet over specifiek de gekleurde Franse krijgsgevangenen?
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel R. schreef:Ik denk dat dat een andere discussie is Timo, Kevinp, bedankt voor de link. Ik heb de film gezien maar ook daarin worden de twee donkere Amerikaanse soldaten door hun eigen soldaten en door de Duitsers gediscrimineerd.
In het Amerikaanse leger mochten negroïde soldaten niet dienen in dezelfde eenheden als blanke Amerikanen. Het was namelijk toendertijd nog ondenkbaar dat bijvoorbeeld een zwarte soldaat de leiding zou hebben over een blanke soldaat. Zwarte soldaten dienden eerst voornamelijk in ondersteunende diensten (transport, bevoorrading e.d.), maar later werden gevechtseenheden opgericht, speciaal voor zwarte soldaten om een tekort aan manschappen op te vullen.
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel R. schreef:
Is er niemand die meer weet over specifiek de gekleurde Franse krijgsgevangenen?
De volgende tekst geeft geen antwoord op je vraag, maar is wel interessant:
Voor de invasie van Normandië in juni 1944, werden alle zwarte Afrikaanse troepen uit de Franse invasie eenheden in Engeland verwijderd. De Gaulle wilde niet dat zwarte soldaten Frankrijk zouden bevrijden. In het najaar van 1944 werden tevens alle zwarte Afrikaanse eenheden uit het vrije Franse leger verwijderd. De Gaulle wilde een "blanchissement" van de Franse troepen. Zo zou volgens de toen heersende opvattingen de Franse bevolking de vernedering worden bespaard bevrijd te worden door zwarten. Zwarte Afrikanen die voor de oorlog de knechten waren in het Franse koloniale rijk.

Bron: http://www.w8.nl/feitenTW.htm
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hier een stukje wat ook gaat over Franse:
Black prisoners of war faced illegal incarceration and mistreatment at the hands of the Nazis, who did not uphold the regulations imposed by the Geneva Convention (international agreement on the conduct of war and the treatment of wounded and captured soldiers). Lieutenant Darwin Nichols, an African American pilot, was incarcerated in a Gestapo prison in Butzbach. Black soldiers of the American, French, and British armies were worked to death on construction projects or died as a result of mistreatment in concentration or prisoner-of-war camps. Others were never even incarcerated, but were instead immediately killed by the SS or Gestapo.
http://www.ushmm.org/wlc/article.php?la ... d=10005479

In de link staan nog enkele andere interessante dingen zoals:
After World War I, the Allies stripped Germany of its African colonies. The German military stationed in Africa (Schutztruppen), as well as missionaries, colonial bureaucrats, and settlers, returned to Germany and took with them their racist attitudes. Separation of whites and blacks was mandated by the Reichstag (German parliament), which enacted a law against mixed marriages in the African colonies.

Following World War I and the Treaty of Versailles (1919), the victorious Allies occupied the Rhineland in western Germany. The use of French colonial troops, some of whom were black, in these occupation forces exacerbated anti-black racism in Germany. Racist propaganda against black soldiers depicted them as rapists of German women and carriers of venereal and other diseases. The children of black soldiers and German women were called “Rhineland Bastards.” The Nazis, at the time a small political movement, viewed them as a threat to the purity of the Germanic race. In Mein Kampf (My Struggle), Hitler charged that “the Jews had brought the Negroes into the Rhineland with the clear aim of ruining the hated white race by the necessarily-resulting bastardization.”
Met daarbij een propaganda foto:

Afbeelding
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een link naar een foto-site (met goede tekst in het Engels) met een uitgebreide sectie over Afrikaanse Amerikanen tijdens de tweede wereldoorlog:
http://www.archives.gov/research_room/r ... war_2.html

African Americans were ready to work and fight for their country, but at the same time they demanded an end to the discrimination against them.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie